Pavilionul Romaniei la cea de-a 15-a editie a Expozitiei Internationale de Arhitectura - La Biennale di Venezia, desfasurata intre 28 mai si 27 noiembrie 2016, gazduieste „Selfie Automaton", o expozitie sub forma unui spectacol predefinit, cu marionete automatizate, scenarii blocate, si un rol liber, rezervat vizitatorului. Proiectul este semnat de Tiberiu Bucsa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian Arama, Oana Matei si Andrei Durloi si consta in 7 automate mecanice, formate din 42 de marionete - 38 umane si 5 animale fantastice.

Proiect: Selfie AutomatonFoto: ICR

Trei automate vor fi plasate in Pavilionul Romaniei din Gardini della Biennale, trei in Noua Galerie a Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, si un teatru mobil care va promova expozitia in spatiul public, se arata in comunicatul remis Hotnews.ro. Comisarul pavilionului romanesc este Attila Kim.

Caricaturi umane, animale fantastice, oua de aur si cutiute muzicale sunt asamblate in scene predefinite care plaseaza vizitatorul pe scena, in diferite ipostaze, in maestru papusar si marioneta in acelasi timp. Autorii propun, astfel, un portret generic al relatiilor sociale, stereotipurilor si dorintelor, descompus in fragmente, pentru afi reasamblate de imaginatia utilizatorului, intr-un autoportret introspectiv. Marionetele devin personaje principale dar sunt private de libertatile din lumea spectacolului, unde pot sfida legile gravitatiei sau pot deveni „constiente". In extrema tragica, isi pot recunoaste firele care le leaga si se pot elibera.

Prin „Selfie Automaton" se propune insa un scenariu contrar. Desi alcatuite cu articulatii care le permit „libertatea de miscare", marionetele sunt lipsite de corzi si literalmente fixate in cuie, intr-un mecanism care le permite o singura miscare, si aceea predefinita. Iar vizitatorul nu face exceptie. Pozitionat ca parte a mecanismului, acesta are o singura optiune: sa-i asigure functionarea prin propria sa actiune, repetitiva.

Astfel, stereotipul confortabil al manipulatului si manipulatorului - care ne plaseaza actiunile la capatul unei corzi, drept consecinte, este inlocuit cu un sistem de optiuni blocate. Vizitatorul devine obiect fara optiuni, balerina uriasa la o masa de banchet, victima a unei comisii oarecare, sau cersetor de dorinte.

Scenele devin posibile prin manere si pedale, actionate de utilizator. Un sistem aparent de roti dintate transmite miscarea mecanismelor: o bicicleta pune in miscare o hora,un ceaun genereaza un „festin", o manivela trezeste o comisie, alta invarte un peste de aur, sau o pasare in zbor - prizoniera in afara custii sale. Proiectul „Selfie Automaton" propune oreflectie asupra caracterelor si actiunilor blocate in automatisme, dar si o tema deschisa, cea a tiparelor predefinite: exista ele cu adevarat, facem parte din ele, suntem victimele lor, sau cei care le genereaza?

Proiectul “Selfie Automaton” propune o reflecţie asupra caracterelor și acţiunilor blocate în automatisme, dar și o temă deschisă, cea a tiparelor predefinite: există ele cu adevărat, facem parte din ele, suntem victimele lor, sau cei care le generează?

Proiectul a fost selectat în cadrul competiţiei organizate de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român și Uniunea Arhitecţilor din România, pentru a reprezenta România la cea de-a 15-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură — La Biennale di Venezia.