Volumul Masca Mortii rosii si alte povestiri de Edgar Allan Poe apare saptamina aceasta, intr-o noua traducere semnata de Liviu Cotrau, in cadrul colectiei „Biblioteca Polirom“. Acest nou volum din editia de opere Edgar Allan Poe a Editurii Polirom cuprinde schitele, nuvelele si povestirile aparute intre anii 1831 si 1842. Masca Mortii Rosii si alte povestiri formeaza, alaturi de Misterul lui Marie Roget. Schita, nuvele, povestiri (Polirom, 2008), tabloul complet al nuvelisticii autorului american – gen literar care i-a consolidat reputatia atit in Statele Unite, cit si peste hotare.

Masca Mortii rosii si alte povestiri de Edgar Allan PoeFoto: Polirom

Noua editie, tradusa integral si ingrijta de Liviu Cotrau, pune la dispozitia cititorilor un amplu si util instrumentar critic: un capitol de note si comentarii menite sa faciliteze intelegerea numeroaselor aluzii si referinte istorice si culturale, informeaza editura.

Povestirea care da titlul volumului a fost ecranizata in 1964, in regia lui Roger Corman, cu Vincent Price in rolul principal.

„Edgar Poe e subjugat, asemenea cuceritorilor si filosofilor, de dorinta irepresibila a unitatii; la el spiritualul se combina cu fizicul. S-ar putea spune ca Poe cauta sa aplice literaturii procesele filosofiei, iar filosofiei metodele algebrei. In aceasta constanta ascensiune catre infinit, uneori iti poti pierde respiratia. In acest gen de literatura aerul e la fel de rarefiat ca intr-un laborator. Aici vei vedea mereu glorificarea vointei care se apleaca asupra inductiei si analizei. S-ar parea ca Poe vrea sa uzurpe rolul profetilor si sa-si adjudece monopolul explicatiei rationale. Astfel, peisajele servind ca fundal febrilelor lui compozitii capata paloarea unor fantome. Poe, care arareori pare sa fi impartasit pasiunile altor oameni, schiteaza arbori si nori care sint aidoma arborilor si norilor dintr-un vis, sau, si mai bine, care se aseamana cu personajele lui stranii, la fel de adinc patrunse de un tremur supranatural si convulsiv.“ (Charles Baudelaire)

„Poe isi alege, de regula, cea mai neobisnuita realitate, isi plaseaza eroul in cea mai inedita situatie, fizica sau psihologica, iar apoi descrie starea launtrica a acestui personaj cu o rara acuitate si cu un remarcabil realism. Mai mult, exista o trasatura in intregime a lui Poe, una care il deosebeste de oricare alt scriitor, anume vigoarea imaginatiei sale. Nu vreau sa spun ca fantezia lui ar intrece-o pe aceea a altor poeti, ci pur si simplu ca imaginatia lui e inzestrata cu o calitate pe care n-am intilnit-o la nici unul intr-o asemenea proportie: e vorba de forta detaliilor… Edgar Poe prezinta, in cel mai mic amanunt, intreg tabloul inchipuit, ori evenimentele, cu o plasticitate uluitoare, incit ajungi sa crezi in realitatea sau posibilitatea unui fapt care, in fond, nu s-a intimplat niciodata, si nici nu s-ar putea intimpla.“ (F.M. Dostoievski)

„Poe este unul dintre cei mai incrincenati si egotisti scriitori din literatura universala. Daca, la drept vorbind, ignora intotdeauna dialogul, prezenta «tu»-ului, care constituie veritabila nastere a lumii, este pentru ca nu binevoieste sa vorbeasca decit despre sine.“ (Julio Cortazar)

EDGAR ALLAN POE (1809-1849) s-a nascut la Boston, Massachusetts. Si-a inceput studiile la Universitatea din Virginia, apoi, dupa o scurta perioada de timp petrecuta in armata, a inceput sa publice articole de critica in periodice literare, devenind celebru pentru stilul sau caustic, riguros, de o inalta tinuta intelectuala si cu o larga deschidere filosofica. Doua dintre eseurile sale, Principiul poetic si Filosofia compozitiei, au ramas pina astazi repere de neocolit ale poeticii moderne. Considerat unul dintre cei mai provocatori scriitori ai secolului XIX, cu o influenta considerabila in literatura americana si europeana, parinte al prozei politiste si precursor al romanului SF si horror, si-a inceput cariera literara ca poet (cu Tamerlane and Other Poems, 1827; Poems, 1831). Singurul sau roman finalizat, The Narrative of Arthur Gordon Pym (Povestea lui Arthur Gordon Pym), este publicat in 1838, iar primul volum de povestiri, Tales of the Grotesque and Arabesque, apare in 1840. Insa cartea care il va impune definitiv in atentia publicului este The Raven and Other Poems (1845); prin intermediul traducerilor lui Baudelaire, care il descria ca pe „cel mai important scriitor al epocii“, reputatia sa europeana incepe totodata sa capete un contur bine definit.