Oamenii din publicitate isi contorsioneaza gandirea in sensuri uneori nebanuite. E aproape imposibil sa decriptezi, de exemplu, de unde a pornit povestea barbatului macho Norbert cumparator de electrocasnice Amica.

Ca de obicei, o reclama proasta trece neobservata, dar despre o reclama aberanta vorbeste toata lumea.

Se da un barbat care parca aduce putin cu Eric Roberts pe nume Norbert. Un barbat care este pus pe afaceri cu tot ce-i pica in mana: femei, masini sport sau masini de spalat.

Sexismul din publicitate a inceput sa fie cat de cat mascat acolo unde se poate - adica femeia-obiect-unealta apare totusi cu mai putina obstinatie decat acum cativa ani. "Amica" insa n-are nici o problema...

De ce nu au ales un personaj feminin pragmatic care sa aleaga intre un barbat burtos si chel (care sa faca business cu electrocasnice eventual) si un barbat gen Brad Pitt? Poate pentru ca barbatii sunt cei care fac creditele pentru electrocasnice desi nu ei sunt cei care le utilizeaza?

Sa analizam mesajul: Norbert a ales, dintre Gianina, o tipa exploziva, si Lili, o tipa casnica, pe cea de-a doua; dar dintre o masina de familie si una sport a ales-o pe cea sport ca sa poata fugi si cu Lili din cand in cand.

Concluzia: "Amica nu-i lauda moralitatea, dar ii felicita pragmatismul" lui Norbert. O serie de prejudecati in doar cateva fraze. Adica: pragmatismul e imoral, femeile sunt un fel de masini de spalat (sau invers), cititul e echivalent cu spalat si calcat (Lili citeste iar apoi gateste in spot) etc.

Ar fi indicata aparitia unui filmulet critic venit din zona societatii civile cu un grup de hoti care sparg depozitul respectivilor de la Amica si-i lasa fara masini de spalat, iar la sfarsit ramane de adaugat sloganul: "Amica nu le lauda moralitatea, dar le felicita pragmatismul"...

Oameni ca ei "au ales electrocasnicele avansate, utile si frumoase"!

O alta campanie despre care se vorbeste in targ, si nu de bine, este cea pentru RomTelecom, cu olteanul vorbaret caruia ii sta proptita in fereastra "Coloana infinitului" a lui Brancusi. Cand incerci sa fii mai vioi, mai cool si te numesti, de fapt, Romtelecom, rezultatul poate fi dezastruos.

In plus, cineva ar trebui sa aiba grija de Brancusi...

Dupa atata deprimare meritam si ceva publicitate adevarata.

Campania Unirea are o continuare! Cu celebrii Dorel & co. aventurandu-se intr-o excursie cu trenul!

Calitatile sunt aceleasi, nu are rost sa insistam. Nici aici "moralitatea" nu da pe afara, dar profunzimea e alta.

O alta binecuvantare pentru ochi este explozia de noi spoturi Pepsi. Mai ales indemnul "fii fara grija, e fara zahar!" face furori in acest moment. Situatii incredibile sunt infruntate cu vitejie de consumatori de racoritoare fara zahar.

Nici spotul cu David Beckham si Jennifer Lopez nu e rau. Ar fi fost si mai bun daca fotbalistul n-ar mai fi angajat in alte zeci de campanii simultan (e haioasa cea pentru Gillette unde fotbalul e lasat undeva la coada intr-o lunga lista de prioritati mondene...).

In schimb, limba scoasa copilareste de J.Lo ar merita un Oscar pentru publicitate: este o doza perfecta de jucaus intr-o reclama care este conceputa ca o sobra intalnire spiritualizata.

Am intrat in plin sezon de efervescenta publicitara dupa o perioada de apatie sau de neinspiratie.

Pana si reclamele proaste nasc patimi! Am intrat intr-un anotimp de imoralitate placuta si aventura fara zahar!