Companiile de outdoor, publicitarii si autoritatile si-au dat mana pentru a face ordine in haosul publicitar din Bucuresti. Presa a mai auzit acest discurs si cu alte ocazii. Si il va mai auzi, atat timp cat ghilotina Uniunii Europene sta deasupra panourilor.

Un déjà-vu - asa ar putea fi sintetizat discursul comun al industriei de publicitate si al Primariei Capitalei de saptamana trecuta, cand cei implicati au anuntat ca vor sa faca ordine in publicitatea stradala din Bucuresti. Sunt deja intrate in istorie criticile vehemente ale fostului primar general Traian Basescu la adresa panotajului ilegal.

De atunci lucrurile au mers din ce in ce mai rau, iar outdoor-ul bucurestean a atins un grad de depreciere fara precedent: publicitatea a invadat intersectiile, trotuarele, gardurile, stalpii, blocurile, acoperisurile - pana si cladirile istorice.

Principala cauza pentru care avem sub ochi un asemenea peisaj tine mai degraba de politica decat de auto-reglementare.

Si, din nou, trebuie invocat Traian Basescu, ale carui conflicte cu primariile de sector - controlate de PSD in perioada mandatului sau - au tinut prima pagina a ziarelor, inclusiv cu subiecte legate de problema panotajului stradal: ce nu aproba Primaria Generala, aproba primarul de sector (este vorba despre autorizatiile de constructie si de amplasament a suporturilor publicitare).

Astfel, circul politic, interesele de culise si orgoliile de partid au facut ca, treptat-treptat, Bucurestiul sa ajunga el insusi un circ publicitar.

Dar - dincolo de inestetica urbanistica a acestui peisaj - si eficienta investitiilor in outdoor este pusa sub semnul exclamarii. In toata aceasta aglomeratie, mesajele se dilueaza iar impactul tinde la zero.

„Industria se auto-neutralizeaza", a spus Mihai Ghyka, presedintele IAA Romania (International Advertising Association), organism care reuneste interesele clientilor de publicitate, agentiilor si companiilor de outdoor.

Iar daca IAA arata spre riscul clientilor de a-si irosi bugetele si arhitectii Capitalei spre inestetica - Primaria arata spre gaura de milioane de euro din buget: panourile amplasate ilegal inseamna taxe neplatite la Primarie, care „incaseaza doar 10% din cat ar trebui".

Adriean Videanu, primar general al Capitalei, a admis ca principala cauza care a condus la crearea acestui haos a fost „dualitatea autoritatilor de pana acum" - conflictul dintre primarul general si primariile de sector.

Ce e de facut? In primul rand, Primaria isi propune sa curete monumentele istorice de mesh-uri (reclame de mari dimensiuni, de obicei din panza). In al doilea rand, Videanu vrea sa convinga primariile de sector sa se alinieze campaniei Primariei.

Daca in privinta mesh-urilor amplasate pe monumentele istorice campania de demolare anuntata de Primarie va fi mai simplu de condus - fiind ilegale sau „autorizate ilegal" - problema reglementarii in sectoare va fi ceva mai delicata. Cauza? Autorizatiile pentru amplasament mostenite de la fostii primari.

Solutia gasita de Videanu? „Voi discuta cu primarii de sectoare, pentru o reglementare unitara", a spus primarul general, fara a intra in detalii (chiar daca ar fi spre binele Capitalei, este putin probabil ca acest demers sa atinga contractele existente, care au fost bine acoperite juridic la momentul semnarii).

Pasul urmator: dotarea Bucurestiului cu mobilier stradal. Primaria anuntase o licitatie pentru desemnarea unui furnizor specializat ce trebuia sa aiba loc in septembrie. Motivul pentru care licitatia nu a mai avut loc ar fi presiunea pe care au facut-o marii jucatori asupra Primariei pentru a nu incheia un contract de monopol, spun surse din piata.

„Nu va mai fi o singura companie care sa aiba control asupra publicitatii stradale. Ne gandim la un parteneriat public-privat, in care sa fie implicata primaria, IAA, Ordinul Arhitectilor si operatorii existenti pe piata", a spus Videanu saptamana trecuta. Cum va functiona, concret, acest organism? „Nu stiu exact, e doar o idee care a venit astazi", a spus Videanu.

In ce masura vor fi luati in calcul si cei care nu sunt „existenti" pe piata, dar care si-au anuntat intentia sa investeasca in outdoor-ul bucurestean - cum este cazul companiei germane Wall, numarul unu in outdoorul din Europa? „Vom lua si propunerile lor in considerare", a spus Videanu, fara a intra in detalii legate de procedura (Wall a propus Primariei sa furnizeze gratis mobilier stradal

Bucurestiului, contra drepturilor de incasare a veniturilor de publicitate atrase de acestea, pe o perioada de 20 de ani).

Citeste articolul integral in Business Magazin