Romania ar putea pierde una dintre cele mai importante piete de desfacere pentru confectii in favoarea Chinei, a Vietnamului si Republicii Moldova, sustin reprezentantii Federatiei Patronale a Industriei Usoare (FEPAIUS). Este vorba de Germania, unde, pana anul trecut, Romania exporta peste 50% din productia de confectii autohtone destinate Uniunii Europene.

„Din punct de vedere cantitativ, anul acesta au scazut comenzile pe piata Germaniei. Incet, produsele realizate in China iau locul celor romanesti. Noi am inceput sa primim comenzi scurte, dar dese, de cateva sute de bucati, dar de o mai buna calitate decat cea din China“, ne-a declarat Maria Grapini, presedintele FEPAIUS.

„Reducerea vanzarilor pe aceasta piata este explicata de reprezentantii oamenilor de afaceri din industria usoara prin taxele prea mari impuse de statul roman pe salarii. China, Vietnamul si Republica Moldova au devenit adevarati competitori pentru Romania, intrucat costul cu forta de munca este acolo mult mai mic.

Taxele pe salarii la ei reprezinta aproximativ jumatate din taxele de la noi“, ne-a mai declarat Grapini. Producatorii autohtoni de produse textile si confectii intentioneaza sa isi gaseasca si alte piete de desfacere pentru produsele lor, care sa compenseze eventualele pierderi inregistrate in Germania.

In ultima perioada, producatorii de confectii din Romania au inceput sa se orienteze catre Rusia, Olanda si Statele Unite ale Americii. „Dorim sa intram pe piata din Rusia, Olanda. Vom incerca si in America, pentru a reveni la exporturile cu aceasta tara dinainte de 1989“, a mai spus Grapini. Piata americana a inghitit pana acum 7-8% din confectiile exportate de Romania.

O alta piata spre care se orienteaza producatorii este chiar… Romania. In primele sase luni ale anului in curs, piata autohtona de confectii a crescut valoric cu aproximativ 20%, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta intrucat, potrivit oamenilor de afaceri din industria de profil, in ultima perioada, au scazut preturile.

„Pentru a vinde cantitati mai mari si a nu ramane cu marfa in stoc, comerciantii au apelat tot mai mult la discounturi“, explica Maria Grapini.