Dupa ce a cerut un salariu pe viata si exclusivitate pentru piesele Dacia

Romica Sandu a fost dat afara din sediul Renault de la Paris

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) vrea sa intervina in seria de procese deschise de inventatorul eleronului spate al Daciei berline impotriva grupului Dacia – Renault, prin care acesta cere in prezent daune de 1100 de miliarde de lei (26,8 milioane de euro), a declarat, ieri, Mircea Ursache, presedintele AVAS.

Dupa ce a castigat un proces in urma caruia statul roman ii plateste 120,25 de miliarde de lei inventatorului, Romica Sandu a actionat din nou in instanta firma Dacia, de aceasta data pentru suma de 1100 de miliarde de lei, reprezentand dobanzi la economiile facute de Dacia in urma inventarii eleronului incorporat in portbagaj.

Tot statul roman ar urma sa plateasca aceasta suma deoarece in contractul de privatizare semnat cu Renault se specifica faptul ca creantele de acest tip sunt treaba fostului proprietar.

Ursache a asigurat ca va actiona pe toate caile legale ca acest lucru sa nu se intample.

Presedintele AVAS a mai spus ca Romica Sandu s-ar fi dus la conducerea Renault de la Paris cerand ca in schimbul incetarii oricaror pretentii sa devina unic furnizor de piese Dacia si sa primeasca lunar un salariu, pe viata, echivalent cu cel al unui inginer de la uzinele franceze.

Constructorul nici n-ar fi vrut sa auda de aceasta propunere, dandu-l practic afara pe Sandu si transmitand autoritatilor de la Bucuresti mesajul ca “Renault are incredere in justitia romana” in rezolvarea acestui caz.

AVAS se va baza probabil pe rezultatul unui proces mai vechi in care inventatorii eleronului au fost despagubiti. “Inventatorii au primit despagubiri de 115 milioane de lei in 1998, cand au dat pentru prima data Dacia in judecata. Nu stiu cine se ascunde in spatele lui Romica Sandu. Cert este ca magistratul Gheorghe Uglean, cel care a dat sentinta in 1998, acum este avocatul lui Sandu.

O sa verificam modul prin care s-a obtinut acea hotarare la Consiliul Suprem al Magistraturii si la Ministerul Justitiei”, a avertizat Ursache.

Dacia a renuntat la utilizarea eleronului din cauciuc, fabricat la acea vreme din materii prime scumpe, pentru aceasta inventie. Romica Sandu nu a primit de la uzina drepturile banesti care sustine ca i se cuveneau.

In 1993, inventatorul a actionat in judecata Automobile Dacia. Dupa ani de procese, in 1998, Tribunalul Timis a dat castig de cauza pitesteanului.

Auditul Pricewaterhouse Coopers, sub semnul intrebarii

AVAS va solicita unei firme de specialitate elaborarea unui raport de audit pentru privatizarea SNTR, a declarat Ursache.

Raportul va stabili in special daca au fost respectate doua conditii pentru privatizarea SNTR - una referitoare la cifra de afaceri pe care trebuia sa o aiba cumparatorul, iar cealalta la buna-credinta a acestuia, a spus Ursache.

El a precizat ca societatea PricewaterhouseCoopers a realizat deja un astfel de raport, care arata insa ca „se poate accepta“ indeplinirea conditiilor de precalificare si ca „se poate considera“ ca a fost dovedita buna-credinta a cumparatorului.

Consortiul Tobacco 2003/UE, format din Galaxy Energy International Ltd. BVI, firma inregistrata in Insulele Virgine, si compania italiana CTS, a preluat, in ianuarie 2004, pachetul majoritar al SNTR.

„Intentia mea este sa cer inca un audit, dar nu companiei PricewaterhouseCoopers. Tot PricewaterhouseCoopers a realizat un raport de audit si la prima privatizare a SNTR, prin Ministerul Agriculturii“, a spus Ursache. In 2001, grupul Interagro a preluat de la Ministerul Agriculturii pachet de 52,5% din actiunile SNTR.

Ursache a mai spus ca Tobacco 2003/UE a solicitat AVAS prelungirea cu 90 de zile a termenului de notificare a Consiliului Concurentei cu privire la facilitatile privind scutirea de la plata obligatiilor bugetare acordate SNTR. Propunerea nu a fost deocamdata analizata de AVAS.

Dupa privatizarea din 2004, atat Autoritatea Nationala de Control, cat si Curtea de Conturi au inceput verificari privind conditiile de vinzare si legalitatea tranzactiei.

CrossLander n-a respectat contractul de privatizare al ARO

Vanzarea fabricii de matrite a societatii ARO Campulung de catre actualul proprietar, firma CrossLander, contravine unei clauze din contractul de privatizare a uzinei, a declarat Ursache. AVAS a notificat firma americana si a solicitat despagubiri cu o valoare egala cu cea a vanzarii sectiei.

AVAS a respins solicitarea de fuziune a societatilor Rafo Onesti si Carom Onesti, precum si cesionarea creantelor AVAS la Rafo catre firma Balkan Petroleum. „Am primit de la Rafo si Carom doua solicitari - una pentru cesionarea creantei catre Balkan Petroleum si cealalta privind fuziunea celor doua societati. Nici una dintre ele nu a primit acordul nostru“, a declarat Mircea Ursache.

In alta ordine de idei, despagubirile pe care Noble Ventures le cere statului roman pentru rezilierea contractului de privatizare a Combinatului Siderurgic Resita (CSR) a urcat la 353 de milioane de dolari, a spus Ursache. El a precizat ca autoritatile romane au solicitat cercetarea penala a celor doi administratori ai CSR din perioada in care Noble Ventures detinea pachetul majoritar de actiuni.

„Nu inteleg de ce cercetarea este atat de greoaie“, a spus Ursache.

El a precizat ca unul din cei doi administratori lucreaza in prezent ca si colaborator al unei firme de audit din Bucuresti. In alta ordine de idei, seful AVAS a anuntat ca a respins cererea de fuziune intre RAFO si Carom.

Peste toate acestea, AVAS mai trebuie sa gaseasca solutii pentru plata a 3000 de miliarde de lei catre investitorii FNI. Ursache a avertizat ca a venit vremea ca “romanii sa nu mai plateasca pentru nemerniciile altora”, facand trimitere la toate cazurile expuse mai sus.

Adio privatizari “in rate”

“Din acest moment, pentru orice privatizare plata se face in zece zile, iar transferul de proprietate, dupa 11 zile de la semnarea contractului. Nu mai vindem nimic «in rate». Am discutat zilele acestea cu delegatia FMI venita in Romania si am stabilit ca vom vinde in acest trimestru 15 societati urmand ca in urmatoarele doua trimestre sa vindem cate 20 de societati.

Am facut si in aceasta perioada privatizari, dar au fost trecute cu vederea de presa. Probabil, datorita faptului ca nu au mai existat probleme”, a spus Ursache facand trimitere la cazurile “celebre” ca Republica, Otelu Rosu sau CSR, “instrumentate” de fosta Autoritate pentru Privatizare (APAPS).