Fructele de padure, o afacere de 5.000.000 $

de Lidia Truica     Evenimentul Zilei
Luni, 16 august 2004, 0:00


In fiecare an, 90% din productia de afine, zmeura si mure ia calea exportului
Regia Nationala a Padurilor (RNP) incaseaza anual aproximativ 5 milioane de dolari din exportul de fructe de padure. Suma ar putea fi mult mai mare daca s-ar exporta produse finite, cum sint dulceata sau afinata, si nu materia prima, adica fructele refrigerate sau congelate. Pentru valorificarea superioara a fructelor de padure este insa nevoie de dezvoltarea unor capacitati de prelucrare.
Romania se poate lauda cu o productie de fructe de padure mult mai bogata decit a altor tari europene. Un argument in acest sens il reprezinta cererea mare la export. Chiar si pe piata romaneasca, un gem de afine, zmeura sau mure costa mai mult cu 30a-50a decit cel de prune sau de caise. Ceea ce inseamna ca pe piata externa produsele finite pot fi vindute la un pret cel putin dublu.

Din pacate, fructele de padure se valorifica de principiu ca materie prima pentru procesatorii occidentali, care apreciaza mult mai mult gustul zmeurei, al afinelor, al murelor sau al catinei.
10a din productie, pentru piata interna
RNP are exclusivitate la recoltarea si achizitionarea fructelor de padure prin directiile silvice din teritoriu, intrucit s-a interzis cesionarea la terti a dreptului de recoltare si achizitie din fondul forestier administrat de Romsilva. Potrivit datelor furnizate de Regie, pentru anul acesta se estimeaza o recolta de 7.465 tone fructe de padure, cu 5a mai mult fata de productia din 2003.

Cea mai mare parte, mai precis 85a-90a merg la exportul fie direct, fie prin firme comisionare. Marfa este atribuita firmelor exportatoare in urma unor licitatii organizate de directiile silvice. Campania de recoltare si valorificare a fructelor de padure este in plina desfasurare, si RNP a facut o estimare aproximativa a sumelor ce vor fi obtinute din aceasta activitate.

Daca din produsele livrate la export se estimeaza obtinerea unor venituri de 4,5-5 milioane de dolari, din vinzarea pe piata interna (10a-15a din totalul recoltei) se asteapta incasarea a 0,3 milioane dolari.

Exporturi estimate in 2004

Proaspat Refrigerat Congelat
Tone Euro/tona Tone Euro/tona Tone euro/tona
Afine - - 200 1.250 600 1.350
Zmeura - - 600 1.100 300 1.200
Mure - - 350 500 350 550
Catina - - 250 700 350 550
Macese 800 250 800 300 800 350
Porumbe - - 900 400 100 450
Paducel 300 400 - - - -
Sursa: Regia Nationala a Padurilor

Afinata, prea scumpa pentru romani

Pina la ora actuala, nu multi intreprinzatori s-au incumetat sa inceapa o afacere in sectorul de prelucrare a fructelor de padure. Omega Trust este unul dintre producatorii suceveni de afinata care nu isi pune deocamdata problema exportului. Directorul unitatii, Ghiocel Postelnicu, spune ca produsul sau nu ar fi competitiv pe pietele externe din cauza costurilor foarte mari.

“In primul rind, alcoolul este foarte scump. In Vest se produce cu 50-60 de centi, iar la noi cu un dolar. Se adauga acciza care este de aproape 100a. Siropurile si ambalajele sint, de asemenea, foarte scumpe”, declara Ghiocel Postelnicu.
Perspectiva cresterii accizei la 550 de euro pina in 2007 nu este de natura sa-i incurajeze pe cei care vor sa porneasca o astfel de afacere. Omega Trust produce anual 10.000 de litri de afinata, iar in societate s-au investit pina acum peste un milion de dolari. Daca de export nu poate fi vorba, nici pe piata interna vinzarile nu merg mai bine.

Fiind un produs natural, afinata este evident mai scumpa. De la producator, o sticla de o jumatate de litru pleaca la un pret de 46.000 de lei fara TVA.
La aceasta valoare se adauga transportul si adaosul comercial, ceea ce face ca produsul sa se gaseasca in rafturile magazinelor la un pret de aproape 100.000 de lei. Pret care nu este la indemina oricarui roman. “Puterea de cumparare este scazuta si toata lumea vrea pomana. Mi-as dori sa o dau guvernului sa vad ce face cu ea”, spune directorul de la Omega Trust.
Pe linga costurile de productie mari, procesatorii de fructe de padure considera ca daca produsele lor ar beneficia de o promovare mai agresiva atunci si vinzarile ar fi mai mari. Pentru acest lucru este insa nevoie de multi bani.



















4851 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri