In discursul sustinut dupa cistigarea cursei pentru Casa Alba, presedintele George W. Bush a tinut sa multumeasca “arhitectului” victoriei, Karl Rove, seful echipei de campanie electorala care i-a asigurat inca un mandat de patru ani.

Victoria in alegerile prezidentiale de anul acesta a fost planificata inca dinainte de ianuarie 2001, cind George W. Bush a preluat prerogativele de sef al statului, releva BBC.

Seful strategiei de campanie, supranumit adesea “creierul lui Bush”, a crezut dintotdeauna ca o victorie clara si directa, care sa ofere legitimitate controversatei victorii de acum patru ani, consta in intarirea si mobilizarea sustinatorilor traditionali ai Partidului Republican.

Karl Rove a reusit sa inroleze peste 1,2 milioane de voluntari, care in campanie au iesit pe strazi, contactind peste 18 milioane de sustinatori si indemnindu-i sa mearga la vot. Acesta a fost momentul de virf al campaniei, dar succesul a fost asigurat de strategii planificate cu mult timp inainte.

Minoritatea morala, cheia succesului

Rezultatul strins al scrutinului din 2000 a demonstrat clar ca cele doua tabere trebuie sa depuna eforturi serioase pentru a cistiga viitoarele alegeri. Rove a renuntat la ideea conventionala de a atrage clasa de mijloc, tintind catre baza - republicanii traditionali care pur si simplu nu se duc la vot.

Potrivit statisticilor, in 2000, aproximativ patru milioane de crestini practicanti - sustinatori ai lui Bush - nu au votat. Era o strategie pe care o cunostea foarte bine, pentru ca o folosise atunci cind Bush a fost ales si reales in functia de guvernator al statului Texas.

In momentul in care in campanie au fost aduse in discutie problemele controversate ale avortului si casatoriilor intre homosexuali, Rove a conceput un mesaj politic care sa se adreseze direct electoratului crestin conservator, gratie caruia Bush sa se delimiteze clar de Kerry. Totodata, Rove s-a implicat personal, luind contact cu lideri spirituali sau “oameni de credinta”.

La indicatiile lui Rove, presedintele Bush s-a pronuntat pe tot parcursul campaniei impotriva casatoriilor homosexuale. Analistii au crezut mereu ca situatia din Irak, amenintarea terorista si economia sint probleme cruciale care-i framinta pe americani, insa alegatorii au aratat la urne ca sint mai preocupati de valorile morale.

Asa dupa cum observa “Washington Post”, campania pusa la punct de Rove a “bagat in priza minoritatea morala”. Sondajele la iesirea de la urne au aratat ca 21a din alegatori au considerat valorile morale cel mai important lucru, 78a din acestia votind pentru Bush.

Rove a mai prevazut foarte bine ca, daca republicanii vor cere alegatorilor sa voteze impotriva casatoriilor homosexuale, in cadrul unor referendumuri locale, acest lucru se va rasfringe in mod pozitiv asupra votului pentru presedinte. O presupunere care s-a dovedit vitala in cazul statului Ohio, unde populatia manifesta o atitudine negativa fata de casatoriile homosexuale.

In paralel cu strategia de campanie a lui Bush, Rove a infiintat o echipa speciala care sa analizeze slabiciunile taberei adverse. Echipa lui Rove a reusit sa-i creeze lui Kerry imaginea unui liberal inconsecvent si nehotarit. In seara alegerilor, Rove

s-a aflat la Casa Alba, unde - lucru neobisnuit pentru un consilier politic - are propriul birou. Inconjurat de computere si telefoane, Rove a urmarit dinamica rezultatelor, stabilind o uriasa retea de contacte nu numai in capitalele statelor americane, ci si in districte si birouri de vot, pentru a monitoriza situatia.

Reteta infringerii lui Kerry: sapte case, fite si glume proaste

Persoane implicate in campania electorala a lui John Kerry acuza unele figuri importante din jurul candidatului democrat ca au pus umarul, voluntar sau nu, la realegerea presedintelui George W. Bush.

O prima tinta este fiica senatorului, Alexandra Kerry, care a provocat un scandal anul trecut, la Festivalul de film de la Cannes, afisindu-se pe covorul rosu imbracata intr-o rochie foarte transparenta. Alexandra s-a implicat apoi in campania electorala a tatalui sau, pe banii acestuia, insa - spun gurile rele - n-a reusit decit sa faca mari cheltuieli.

“Avea un anturaj de cinci persoane, care o insoteau peste tot. Un coafez, un specialist in machiaj, un agent de relatii publice si doi asistenti. Au ajuns sa coste aproximativ 8.000 de dolari pe luna. Iar ce a facut ea a fost fix nimic”, s-au plins unii membri ai echipei de campanie.

Al doilea pe lista acuzatilor este vedeta hip-hop Sean Combs, a carui campanie zgomotoasa si exagerata, sub titlul “Votezi ori mori”, i-ar fi indepartat pe alegatorii tineri. “A fost mult zgomot pentru nimic. Toata treaba a fost o gluma indoielnica. Nimeni din afara New York-ului sau Los Angeles-ului nu da doi bani pe acest individ”, bombanesc unii democrati nemultumiti.

In paralel, analistul George Stephanopoulos a apreciat ca principala problema a lui Kerry este lipsa unei legaturi directe cu omul de rind. “Are sapte case, este insurat cu o miliardara si are rude in Franta”, a rezumat el.

Desigur, o mare parte din nemultumiri o vizeaza chiar pe sotia lui Kerry, Teresa Heinz, in timp ce altii dau vina pe faptul ca John Kerry nu s-a descotorosit de un vechi loialist al lui Bill Clinton, Terry McAuliffe, din functia de presedinte al Comitetului National Democrat, in ciuda sfaturilor venite din partea tuturor consilierilor.

McAuliffe a fost considerat prea loial lui Clinton, fostul presedinte fiind considerat la rindul sau o influenta negativa.