Compania aeriană Tarom va scoate la licitaţie incă o dată cele două aeronave Airbus A310, potrivit declaraţiei directorului de marketing al companiei, Aurelia Fulger. De data aceasta, avioanele nu vor mai fi oferite la licitaţie la Bursa Romană de Mărfuri, ci va fi selectat un agent care va stabili procedura de vinzare.

Tarom a luat această decizie după ce, luna trecută, a incercat să vindă de 3 ori la licitaţie cele două avioane, pentru care a fost fixat un preţ de pornire de 25 de milioane de dolari. Prima sesiune de licitaţie a avut loc la 4 octombrie, dar nimeni nu s-a arătat interesat de cumpărarea avioanelor.

Licitaţia s-a reluat, dar nici in 11 şi, ulterior, in 18 septembrie nu s-a arătat nimeni interesat. Ca atare, licitaţia s-a incheiat fără adjudecare. Asta deşi, pe lingă anunţul de vinzare, Tarom a trimis invitaţii le peste 60 de companii.

Agentul prin care se va face vinzarea va fi stabilit in urma unei selecţii de oferte, dar preţul de la care se va incepe negocierea cu potenţialii cumpărători nu va putea fi mai mic de 25 de milioane de dolari, aceasta fiind evaluarea făcută de Institutul Naţional de Aviaţie.

Tarom - cărăuş pe distanţe scurte

Cele două aeronave au fost scoase din uz şi trecute in conservare acum un an. Atunci, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, a luat decizia anulării tuturor curselor lung-curier pe care le opera Tarom, curse care erau deservite de cele două Airbus-uri. Motivaţia a fost cea a reducerii pierderilor companiei, ce se ridicau la 25 de milioane de dolari in 2003.

Mitrea a spus că aproape jumătate din pierderile Tarom sint cauzate de cele două curse Bucureşti - New York, deservite de cele două Airbus-uri. „Cele două curse nu mai făceau parte din strategia Tarom. Aveam pierderi de 25 de milioane de dolari pe an din cauza lor.

America este o destinaţie sezonieră, cel mai mare trafic fiind vara şi in perioada Sărbătorilor. Atunci, gradul de ocupare a avioanelor era de 80%, iar in rest abia dacă ajungea la 50%“, ne-a spus Aurelia Fulger. „Cererea a devenit tot mai pretenţioasă şi n-am mai putut să o satisfacem.

Nu mai stătea nimeni să aştepte cursele Tarom care plecau luni şi vineri, in condiţiile in care Lufthansa avea 5 curse pe zi cu destinaţia SUA, iar Air France - 4 curse, plus legături. Menţinerea curselor Tarom de New York este nepotrivită acum.

Cind au fost cumpărate avioanele, era altceva, Tarom avea 90% din traficul de pe Otopeni, dar acum mai are abia 45%“, ne-a explicat Aurelia Fulger.

Tarom a inchiriat ruta?

Poate exista şi o altă motivaţie a anulării rutelor şi, implicit, a vinzării avioanelor. Potrivit unor surse din Aviaţia civilă, se pare că Tarom a inchiriat ruta unei companii străine.

Acest sistem este preferabil pentru compania care vrea să-şi deschidă o rută, pentru că nu mai are nevoie de toate avizele tehnice cerute de IATA (Uniunea Internaţională a Transportatorilor Aerieni). Şi fostul prim-ministru Petre Roman a spus că am cedat ruta de New York celor de la Air France.

Mai mult, sindicaliştii de la Tarom, aflaţi de citeva zile in conflict cu administraţia, au acuzat conducerea Tarom de rea-credinţă şi de management defectuos şi au spus că s-a renunţat la curse profitabile.

Ei au dat exemplul curselor de Amsterdam şi New York, unde, după ce Tarom a renunţat la rute, alte companii şi-au suplimentat zborurile. Dovadă că rutele erau rentabile. Aurelia Fulger a infirmat informaţia inchirierii rutei de New York şi a spus că, pentru a nu pierde relaţia cu America, Tarom a cumpărat locuri la alte companii.

Vindem Airbus şi cumpărăm tot Airbus

Cele două aeronave Airbus au fost cumpărate in 1991, perioadă in care prim-ministru era Petre Roman, cel despre care s-a spus ulterior că ar fi incasat un comision de peste un milion de dolari din afacere. L-am intrebat pe Petre Roman cum comentează vinzarea avioanelor pe care le-a cumpărat acum 13 ani.

„Airbus-urile şi-au făcut datoria, din 1992 pină acum au stat 16 ore din 24 in aer şi incă au resurse de zbor. Nu găsim cumpărători, pentru că acum este supraofertă de avioane noi“, a spus Roman. „Opţiunea de cumpărare a Airbus-urilor exista dinainte de 1989.

A fost semnat contractul cu firma franceză, pentru că a fost un preţ preferenţial şi avioanele ne-au fost livrate foarte repede. Nu mai ţin minte cit au costat avioanele. Nu eu am negociat contractul“, a spus Roman. La acel moment, preţul de listă era de 106 milioane de dolari pentru un A310.

Ce a făcut Roman in 1991 a făcut şi Năstase in acest an. In cursul unei vizite făcute, in mai, in Franţa, a anunţat semnarea unui contract cu Airbus, prin care Tarom urma să achiziţioneze 4 avioane Airbus A318.

Valoarea totală a contractului este de 229,1 milioane de dolari, iar banii vor fi asiguraţi dintr-un credit cu garanţie guvernamentală . Avioanele vor sosi in ţară in 2006 şi 2007, dar Tarom a plătit deja un avans.

Aceste achiziţii fac parte din strategia companiei de a dezvolta rutele pe distanţe medii, cu destinaţii in special in Europa Occidentală. Dacă impărţim cele 229,1 milioane de dolari la patru, rezultă un preţ de 57,25 milioane de dolari, deşi preţul de listă al unui A318 este cuprins intre 39 şi 45 milioane de dolari.

Deci, dăm cu 12 milioane de dolari mai mult pe fiecare avion.