Sondajele de opinie nu au fost in stare sa prevada victoria lui Traian Basescu. Fara exceptie, Adrian Nastase a fost dat drept cistigator al alegerilor prezidentiale, cu 4 pina la 12 procente. Abia in ziua alegerilor exit-poll-urile au avut “curajul” sa arate cit de aproape e Basescu de Nastase.

Autorii sondajelor sustin ca acestea au fost facute profesionist si au aratat cifre reale, dar ca au fost modificate la difuzare de catre cei care le-au comandat. Un alt factor de presiune asupra alegatorilor, care le-a distorsionat opiniile reale, a fost ostilitatea unei bune parti a editorialistilor fata de Traian Basescu.

Prin prisma rezultatelor turului doi, sondajele de opinie referitoare la cursa prezidentiala par sa fi fost o continua intoxicare, cu dedesubturi electorale. Cifrele publicate in ziare sau afisate pe ecranele televiziunilor au aratat permanent un Adrian Nastase in avans, cu cel putin 4-5 procente inaintea lui Basescu, statistica demolata de voturi.

Cine si cind a mintit, de fapt? Autorii sondajelor, cei care le-au comandat sau cei care le-au facut publice? Sebastian Lazaroiu, directorul institutului CURS, are un raspuns. El spune ca intr-un sondaj facut inaintea turului doi, cei doi candidati au iesit la egalitate, insa clientul care l-a comandat nu l-a mai difuzat.

Alti sociologi, cum e Mircea Kivu de la IMAS, precizeaza ca intilnirea celor doi candidati de la TVR 1 a schimbat multe optiuni electorale si ca asa se explica diferenta fata de sondaje. Analistii iau in calcul si faptul ca oamenii nu sint sinceri cind raspund la interviurile luate la iesirea de la urne.

Sondajele dinaintea primului tur

Cu mult inaintea primului tur de scrutin, in octombrie, raportul Adrian Nastase - Traian Basescu (care au avut, pe 28 noiembrie, un scor de 40,94% - 33,92% din voturi) a fost “estimat” astfel: 43,53 - 33,86 de Institutul de Studii Sociale, sondaj publicat de “Cronica Romana”; 37,39 - 33,07 de IRECSON, publicat de “Ziua”; 40%-33% de Data Media, publicat de Mediafax; 42%-37% de CURS, difuzat de

“Evenimentul zilei”.

Pe 18 noiembrie, Sebastian Lazaroiu declara, intr-un interviu acordat cotidianului “Adevarul”, ca Basescu este in urma Aliantei si ca acest lucru ar fi provocat de declaratiile acestuia referitoare la homosexuali.

Au urmat apoi, in noiembrie, sondajul Data Media si IRSOP, publicat de firma GCS Consulting (41%-32%), apoi CURS, comandat de Antena 1 (42%-32%), CSOP, comandat de Alianta (39,9%-40,2%), si ultimul, IRSOP, comandat de GCS, firma de consiliere a PSD (42%-30%).

Eroare maxima inaintea turului doi

Intre cele doua tururi de scrutin, sondajele nu mai au nici o legatura cu realitatea de la urne: sondajul INSOMAR - Metro Media Transilvania, publicat de “Adevarul”, sustinea ca scorul Nastase - Basescu este de 56% la 44%. Iar IMAS dadea un scor minim (52%-48%) si unul maxim (56%-44%).

Potrivit “Cotidianului”, Institututul CURS dadea si el, pe 10 decembrie, un sondaj in care diferenta dintre cei doi candidati era aceeasi ca la IMAS, de 4 procente. Nici exit-poll-urile de duminica seara n-au avut curajul sa-l dea cistigator pe Basescu. CURS a estimat ca Nastase a cistigat cu 50,7% la 49,3%, dar apoi a revenit si a spus 50%-50%, iar INSOMAR a prognozat egalitate.

Alina Mungiu: “Electoratul a mintit in sondaje pentru ca PSD a creat un climat de intimidare”

“Prin controlul celor trei televiziuni principale, care au 60% din piata, Nastase a reusit sa creeze impresia ca este atit de puternic incit un numar de oameni care nu-l simpatizau declarau la urne ca au votat cu el. Din conformism si din intimidare”, ne-a declarat Alina Mungiu, presdintele Societatii Academice din Romania (SAR).

In opinia sa, a fost greu de prezis ca va iesi Basescu pentru ca atunci cind creezi un climat cu o personalitate dominanta, oamenilor le este frica sa spuna sincer cu cine voteaza. “A fost intimidare. Efectele sondajelor au fost create in aceasta forma din cauza televiziunilor si a presei PSD”, a adaugat Mungiu.

Sebastian Lazaroiu: “Noi am facut un sondaj care a dat un rezultat strins”

Sebastian Lazaroiu, directorul CURS, ne-a declarat ca, intre cele doua tururi de scrutin, agentia pe care o conduce a facut un sondaj, in urma caruia s-ar fi putut trage concluzia ca rezultatul va fi foarte strins, poate chiar de egalitate. “Noi am realizat niste sondaje saptamina trecuta, dar CURS nu a facut public nici unul dintre acestea.

Nu le-am facut publice pentru ca am considerat ca nu poate fi stabilit nici un invingator pe baza acestora. Rezultatul era in favoarea lui Nastase, dar foarte strins. Astfel, cu marja de eroare de 3 la suta, practic era egalitate”, ne-a declarat Sebastian Lazaroiu. “Decizia de a publica rezultatul nu ne-a apartinut noua.

Antena 1 era beneficiarul contractului si nu au facut public sondajul, ne-a mai spus directorul CURS. Pina la inchiderea editiei, Antena 1 nu ne-a oferit nici o reactie pe aceasta tema.

Mircea Kivu: “Confruntarea de la TVR a avut rolul decisiv”

Directorul IMAS, Mircea Kivu, spune ca nici unul dintre sondaje nu a prevazut ca Basescu va iesi presedinte, “pentru ca nici unul dintre ele nu a surprins momentul dezbaterii finale de la TVR dintre cei doi candidati”. “Confruntarea aceea a avut impact mare. Noi am avut un sondaj pe care l-am facut in saptamina 29 noiembrie-5 decembrie.

Era comandat de PSD, si estimarea noastra era 52% pentru Nastase. Cu marja de eroare de 3%. Eu nu am fost influentat de faptul ca l-a comnadat PSD, ambitia mea era sa fie cit mai aproape de realitate. Eu cred ca victoria lui Basescu s-a bazat pe o mobilizare a electoratului lui Basescu”, a precizat Mircea Kivu.