Majoritatea importatorilor nu au ieftinit produsele

de Cristina Trefas     Adevarul
Marţi, 15 februarie 2005, 0:00


Spre deosebire de exportatori, care se dau de ceasul mortii, importatorii au de castigat de pe urma deprecierii euro din ultima perioada. In conditiile in care firmele importatoare obtin profituri, cursul de schimb fiind de partea lor, era de asteptat ca acestea sa opereze reduceri de preturi la produsele pe care le comercializeaza pe piata interna.

Putini sunt insa importatorii care au ieftinit produsele. "Spre surprinderea noastra, in loc sa reduca preturile, unii importatori au operat cresteri de preturi la produse. Sunt cazuri de firme importatoare care au tiparit din ianuarie cataloagele cu preturi pentru februarie, din care rezulta cresteri de preturi cu peste 20%.

Nu este o reactie normala, motiv pentru care i-am reclamat la autoritatile competente", ne-a declarat Mihai Ionescu, secretar general al Asociatiei Nationale a Importatorilor si Exportatorilor (ANEIR). Sunt insa si importatori pentru care evolutia cursului produce aceleasi efecte negative ca si in cazul exportatorilor.

Este vorba despre acele firme care platesc marfa in avans la un curs mai mare si o vand apoi la un curs mai mic, inregistrand astfel pierderi. "In situatia in care avem linii de credit si cumparam devizele cu o luna inainte, nu castigam din deprecierea euro. Din contra, suntem pe minus.

Am inregistrat pierderi in ianuarie cat pe tot anul trecut", ne spune Pavel Pughin, director general la Maguay Impex, firma de calculatoare. In industria farmaceutica, doar unii importatori au castigat din diferentele de curs. "Castigam din diferenta de curs, insa este vorba de venituri financiare ce nu pot fi evidentiate", spune Dragos Dinu, presedintele A&D Pharma.

Cu toate acestea, nu s-au operat reduceri de preturi la medicamente, pe motiv ca "acestea se calculeaza la fiecare import la cursul din saptamana precedenta". Deprecierea euro ar avea efecte benefice daca am rezolva problema datoriilor, afirma si Ovidiu Bulug, director general al Farmexim.

"Castigam din curs doar la platile catre furnizorii externi", sustin reprezentantii Meda Oradea, firma de electrocasnice. Marile lanturi de magazine care comercializeaza in majoritate produse din import - Altex, Flanco - recunosc ca deprecierea euro le-a saltat putin profiturile. Ambele companii au in prezent in derulare campanii de reduceri de preturi la produse.

"Majoritatea achizitiilor Flanco se fac in lei. A existat intr-adevar o scurta perioada de majorare a profitului indusa de deprecierea euro, limitata ca extindere la portofoliul de import", ne-a declarat Adrian Barbu, director vanzari Flanco.

El a anuntat ca, in luna februarie, Flanco are in derulare o puternica promotie pentru consumatori, cu oferta de reduceri de preturi la produse, cuprinse intre 20% si 70%. Ne aflam in plin sezon de reduceri, in magazinele Altex clientii putand beneficia de oferte speciale, cu discounturi de pana la 75% la unele categorii de produse.

Aceasta campanie de reduceri nu a fost rezultatul direct al ieftinirii importurilor sau al fluctuatiei cursului valutei, ci strategiei promovate de Altex de a oferi clientilor cel mai bun pret garantat, sustine Ruxandra Voda, director comunicare Altex.















53 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică