O aeronava MiG 21 LanceR simpla comanda, apartinand Bazei 86 Aeriene, de la Fetesti, care executa un zbor de instructie, s-a prabusit, ieri, in jurul orelor 13.45, la aproximativ zece km sud-vest de localitatea Insuratei, judetul Braila.Aeronava avea numarul de bordaj 6413, facea parte din Ecadrila 1 a Bazei 86 Aeriene si era din clasa LanceR C, destinat luptei aeriene si interceptarilor aer-aer.

Pilotul aparatului de zbor, locotenent Raducu Moise, s-a catapultat si a luat apoi legatura, telefonic, cu baza, el fiind recuperat de un elicopter de evacuare medicala al Fortelor Aeriene si transportat apoi, pentru investigatii, la Spitalul Clinic de Urgenta Militar Central (SCUMC) din Bucuresti.

Conform unor surse medicale, functiile vitale ale pilotului nu au fost afectate, insa, aseara, pilotul era supus unor analize complexe pentru depistarea vreunei leziuni interne. Potrivit generalului doctor Ion Sarbu, directorul SCUMC, Moise "este echilibrat din punct de vedere hemodinamic si este bine integrat spatial".

In functie de rezultatul RNM-ului, se va stabili daca sunt probleme la coloana vertebrala.

Locotenentul Moise a absolvit Academia Fortelor Aeriene in anul 1999, are varsta de 28 de ani si este necasatorit. Detine titlul de pilot clasa I si are 220 de ore de zbor pe MiG 21 LanceR, din care 22 in anul 2005. A participat la exercitiile internationale LONE KITE 2003 si LONE CHEETAH 2004, desfasurate la Mihail Kogalniceanu.

Cauzele producerii evenimentului aviatic urmeaza a fi investigate de o comisie condusa de loctiitorul sefului Statului Major al Fortelor Aeriene, general-maior Mihail Orzeata.

Potrivit unor informatii neoficiale, Moise se antrena pentru un exercitiu de interceptare aeriana, deoarece el urma sa participe la o misiune reala de lupta cunoscuta sub numele de "Serviciul de politiei aeriana", destinat asigurarii spatiului aerian NATO.

Din primele date este posibil ca aeronava sa se fi prabusit din cauza unei manevre necorespunzatoare a pilotului care a virat brusc pentru a incerca sa simuleze cat mai real o manevra de interceptare.

Dupa cum se stie, dupa intrarea Romaniei in NATO, serviciul de politie aeriana efectuat de pilotii militari romani este coordonat direct de NATO prin intermediul Comandamentului Operational Aerian Principal.

Catastrofa de ieri este al 12-lea eveniment in care sunt implicate aeronavele MiG-21 modernizate. Pana acum, din cele 110 aparate de acest gen, noua s-au prabusit, in doua cazuri s-au inregistrat probleme in momentul decolarii sau aterizarii, iar in alt caz, un Lancer a pierdut o bomba de aviatie care a cazut in apropierea unui depozit de combustibil de langa Bacau.

In momentul de fata, doar in jur de 45 de aparate LanceR sunt operationale.