Patru producatori de bere din Romania isi impart 70% din piata

de     Saptamana Financiara
Luni, 4 aprilie 2005, 0:00


Investitiile impresionante si turnirurile publicitare ale principalilor producatori de bere autohtoni au inceput sa produca efecte. Daca in ultimii trei ani consumul mediu de bere in Romania nu depasea nici in ruptul capului 12 milioane de hectolitri, anul trecut acesta a trecut de 14,5 milioane.

Aceste cifre au dat idei atat guvernantilor, care au majorat imediat accizele la bere, cat si marilor producatori, acestia hotarand sa reinfiinteze o asociatie a berarilor, organizatie la care se renuntase de anul trecut.

Brau Union SA, Compania de Bere Romaneasca SA (CBR), Interbrew si United Romanian Brewries Bereprod SRL (URBB) sunt cele patru firme care, potrivit propriilor declaratii, detin, in total, 70% din piata autohtona a berii. Aceleasi companii au reinfiintat, saptamana trecuta, dupa o pauza de un an asociatia "Berarii Romaniei".

Disparitia cu cantec a primei asociatii, formata in 1992 si transformata, in 2001, intr-un patronat al producatorilor de bere, a fost insotita de palide aplauze ale micilor producatori de bere. Acestia, in numar destul de mare, dar cu un volum de productie de aproximativ 200.000 de hectolitri anual, s-au vazut atunci, ca si acum, ramasi in anticamera organizatiei infiintate de marii producatori.

BEM MAI PUTIN CA VECINII
Aparent fara nici o legatura, asociatia "regilor berii" din Romania apare la scurta perioada dupa ce accizarea acestor bauturi a fost majorata. "In viitor, orice producator roman va putea fi acceptat in noua asociatie cu conditia sa respecte misiunea si obiectivele acesteia", ne-a declarat Shachar Shaine, presedinte URBB.

"In ceea ce priveste majorarea accizelor, intelegem ca acestea trebuie aliniate la normele UE, dar nu mai dorim sa fim anuntati despre aceste modificari cu doar doua saptamani inainte. Suntem companii care isi concep strategia de la an la an, iar aceste modificari venite brusc afecteaza", a mai spus Shaine.

Berea este unul dintre putinele produse al caror consum a crescut constant dupa 1989. Pana in 2003, consumul era de aproximativ 12 milioane de hectolitri, cu o crestere de 12% fata de 1989, fiecare roman "dand peste cap", in medie, 54 de litri de bere anual.

Foarte putin comparativ cu un bautor de bere ungur, care consuma in medie 80 de litri anual, sau cu unul ceh, care ia spuma la nu mai putin de 160 de litri de bere anual.

Datele de anul trecut au schimbat optica producatorilor. In fapt, cele patru companii fondatoare ale asociatiei au, impreuna, un numar de 4.400 de angajati, investitii cumulate in valoare de circa 420 milioane de euro, iar in 2004 au platit taxe si impozite catre stat de peste 100 de milioane de euro.

DE LA MARCA LA BRAND NATIONAL
Compania de Bere Romania, detinuta de SAB Miller, are patru fabrici (Cluj, Timisoara, Buzau, Brasov), o capacitate de productie de 3 milioane hectolitri pe an si detine circa 22% din piata nationala. Ursus Cluj este a treia societate din judet din punctul de vedere al cifrei de afaceri si cel mai mare contribuabil la veniturile municipalitatii.

Grupul SAB a investit in Romania peste 100 de milioane de dolari, iar in anii urmatori va mai investi alte 50 de milioane dolari. Impunerea marcii Ursus nu s-a facut nici la voia intamplarii si nici in virtutea unei traditii de cateva zeci de ani.

"Am gandit brandul ca unul national inca din anii ’91-‘92, in urma unui studiu de fezabilitate pe care l-am inaintat apoi guvernului", isi aminteste directorul general al societatii, Octavian Buzoianu. Termenul pe care l-a previzionat atunci pentru impunerea brandului ca numarul unu pe piata a fost de aproximativ 15 ani.

Performanta a fost atinsa in doar 8 ani, iar asta se datoreaza in mare masura banilor investiti si intelegerii actionarilor fata de importanta marcii. "Prin 1992, noul actionar de la Ursus a incercat sa-si impuna brandul propriu.

Mi-au trebuit sase luni sa-i conving ca avem nevoie de o marca romaneasca pentru o piata romaneasca", spune directorul Buzoianu. Ursus a devenit o valoare, impunerea brandului pe piata necesitand insa eforturi de peste 50 de milioane euro.

PARIU PE PREMIUM
Grupul belgian Interbrew a venit in Romania in 1994, formand doua companii mixte cu parteneri romani, la Blaj - Bianca Interbrew Bergenbeer, si la Baia Mare - Proberco. Grupul mai produce la Ploiesti, in colaborare cu Romanian Efes Brewrey. Investitia grupului in Romania depaseste 100 de milioane de euro, iar cifra de afaceri anuala este de peste 100 de milioane de euro.

"In 2004 am depasit pragul psihologic al celor doua milioane de hectolitri vanduti anual si am incheiat anul pe locul trei in topul berarilor din Romania, cu 21% din piata", spune Mihai Albu, manager general Interbrew.

In 2004, conform producatorilor, consumatorii s-au indreptat catre marcile premium, unde Interbrew Romania detine o pozitie puternica, prin Stella Artois si Beck‘s, cota de piata a Interbrew in segmentele superpremium si premium fiind de 37%, fata de 29,7% in 2003, conform MEMRB retail audit.

CONSERVATORII DE LA TUBORG
"Fortareata de langa Bucuresti" sau Tuborg Romania cum este cunoscuta in randul consumatorilor, a fost cladita cu o investitie initiala de 50 de milioane de euro, in 1997. La acea data a fost primul proiect de fabrica de bere din estul Europei pornit si construit de la zero.

United Romanian Brewries Bereprod SRL, care produce Carlsberg, Tuborg si Skol, vinde in medie 1,2 milioane hectolitri anual.

"Toate marcile apartinand Tuborg Romania sunt premium si superpremium, iar consumatorii nostri au o plaja larga de sortimente de bere din portofoliul companiei atunci cand vor sa incerce ceva nou. Cota de piata a URBB este in prezent de 8%, iar Tuborg este liderul berilor internationale din Romania, cu o cota de piata de peste 50%", lamureste Catalin Ignat, director marketing URBB.

Conform oficialilor de la URBB, cifra de afaceri pe 2004 exprima sporirea vanzarilor la toate brandurile companiei cu aproximativ 11%, crestere care se reflecta la toate marcile din portofoliu.

In acest an, compania si-a propus ca obiectiv cresterea vanzarilor cu 20%, iar investitiile se concentreaza pe marirea capacitatii de productie, unde se doreste un volum de 1,4 milioane de hectolitri distribuit pe piata.

"Pe piata romaneasca este deja o aglomerare de marci, in viitor fiind asteptata o decantare a acestora. Eu vad piata de bere din Romania impartita intre nu mai mult de 8-10 mari companii internationale si locale", a declarat Catalin Ignat.
de Vasile Damian, Alexandru Moldovan





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "I-am caftit pana am obosit si eu". Educatoarele care isi dadeau sfaturi pe Facebook despre cum se snopesc orfanii

Apar acuzatii extrem de grave la adresa unor educatoare din Constanta, banuite ca ar fi snopit in bataie cativa orfani dintr-un centru de plasament. Femeile au intrat in atentia ''Directiei pentru Protectia Copilului'' dupa ce pe un site de socializare ar fi vorbit, fara frica, despre tratamentele socante aplicate elevilor.



5225 vizualizari

Abonare la comentarii cu RSS
Ultimele articole din aceeaşi categorie
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007
 
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007
 
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007
 
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă