Comisia pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor a adoptat OUG nr. 22 din martie 2005, care creeaza cadrul legal de infiintare pe langa Curtea de Conturi a unei Autoritati Independente de Control, menite sa asigure verificarile si auditul extern asupra modului in care sunt utilizate fondurile aferente programelor ISPA si SAPARD.

Cerinta face parte din acquis-ul comunitar si din angajamentele asumate de Romania pentru aderare, ea nemaiputand suferi nici un fel de amanare, daca vrem sa avem acces la aceste fonduri.

Programul ISPA este un instrument de finantare nerambursabila acordat de Uniunea Europeana cu rol de a sprijini statele candidate

sa-si poata indeplini criteriile de aderare, in special in dezvoltarea infrastructurii de mediu si de transporturi de interes national.

Sunt blocate 70 milioane euro

In perioada 2000-2006 Romania beneficiaza prin programul ISPA de finantare nerambursabila de peste 2 miliarde de euro, fonduri alocate de Comisia Europeana cu conditia respectarii de catre beneficiar a unor cerinte precise.

Numai in momentul de fata sunt blocate 70 milioane de euro prin programul ISPA, din cauza inexistentei acestui sistem independent de verificare a modului in care sunt folositi banii primiti de statul roman.

Comisia Europeana a cerut, textual, separarea managementului de activitatile de control, precum si ca acestea din urma sa fie independente si sa se faca dupa standardele internationale de audit - acceptate de catre organele nationale competente.

De asemenea, a precizat functiile de audit extern care trebuie asigurate pentru programul ISPA: auditul sistemului de management si control; verificarea, selectiva, pe baza unei analize de risc, a certificarilor de cheltuieli; emiterea declaratiilor la finalizarea masurilor ISPA, ca urmare a efectuarii auditului final.

Avand in vedere ca, pana in prezent, Romania nu a raspuns in mod efectiv la nici una dintre aceste cerinte cuprinse in ultimul Raport de audit ISPA din data de 11 noiembrie 2004, Comisia Europea-na a decis intreruperea temporara a platilor ISPA pentru Romania si reluarea acestora o data cu stabilirea unui organism competent care sa fie responsabil pentru indeplinirea celor trei functii de audit

mentionate.

Organism asociatCurtii de Conturi

Pentru deblocarea acestei situatii, Ministerul de Finante a propus constituirea unui organism asociat pe langa Curtea de Conturi a Romaniei care preia toate cele trei functii: audit de sistem, verificarea pe baza de esantion si auditul final, precum si atributiile de certificare finala a conturilor pentru programul SAPARD si functiile de audit extern asupra fondurilor structurale de care va

beneficia Romania incepand din 2007.

Reprezentantul Curtii de Conturi la discutiile comisiei, consilierul Petre Rotaru, a fost de acord cu propunerea Ministerului de Finante si nu a ascuns faptul ca, in cadrul institutiei sale, in repetate randuri, "s-a examinat necesitatea organizarii unui astfel de organism de verificare a modului in care sunt utilizate fondurile comunitare puse la dispozitia Romaniei".

Concluzia deputatilor a fost ca trebuie constituita o autoritate de audit si adoptate proceduri distincte privind verificarea fondurilor intrate in tara, ei adoptand ordonanta. Autoritatea in discutie va fi finantata din bugetul Curtii de Conturi.

Eugen Theodorovici, coordonator national adjunct pentru programul ISPA, a insistat asupra urgentarii procedurilor, deoarece "banii pe ISPA sunt acum, teoretic, opriti", iar din 2006 trebuie facuta acreditare pe toate fondurile intrate in tara.

Nu exista specialisti

Cele mai aplicate discutii au fost legate de existenta unui personal calificat la standarde internationale in materie de audit. Eugen Nicolaescu, vicepresedintele Comisiei pentru buget, care a condus sedinta, este convins ca acum Curtea de Conturi nu are astfel de specialisti si ca acestia vor exista cand vor fi acreditati pentru o astfel de profesie, pe baza standardelor internationale.

Pana atunci, "vor lucra degeaba!", a fost convingerea lui. Personalul se va pregati pe parcurs, desi si acum exista personal calificat, "care poate incepe aceasta activitate si maine", a dat asigurari Petre Rotaru.