Ca orice institutie publica „moderna si reformata", ne-am fi asteptat ca raportul de activitate al Radiodifuziunii sa fie facut public macar pe site-ul institutiei. Din pacate, ca si in anii trecuti, raportul este dus „pe burta" doar la Parlament.

Cititi cu atentie: „Au fost depistate afectiuni respiratorii la angajatii care lucreaza in mediu cu iritanti si alergeni respiratori – li s-a recomandat munca in conditii adecvate de protectie individuala si colectiva impotriva acestor noxe". Intrebare: din ce document sunt frazele de mai sus?...

Cetatenii care stiu raspunsul, sunt rugati sa sune la Radiodifuziunea Romana si sa solicite, drept premiu, Raportul de activitate al Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR) pe anul 2004. Din acest document, care abunda in paragrafe de umplutura si fraze propagandistice, platitorii de taxe radio pot afla doar in linii mari cum s-au cheltuit banii lor de catre Radiodifuziune.

SRR si-a facut prostul obicei de a nu face public raportul de activitate, ci doar de a-l depune pe sest la comisiile de specialitate. „Il vom pune pe site la cateva minute dupa ce va incepe discutarea lui in Parlament", promite Dragos Seuleanu, presedintele director general SRR. Spre deosebire de anii trecuti, capitolul ce se refera la activitatea economica este ceva mai detaliat.

Sub aparenta bogatiei de sume (apar chiar „reparatiile auto" si cheltuielile cu apa si energia), sunt impachetate cheltuieli mari.

De exemplu, deplasarile in tara si strainatate insumeaza 69,5 miliarde lei, dar nu se precizeaza exact pe ce anume s-au cheltuit, in contextul in care anul trecut, se stie, au fost organizate adevarate „corpuri expeditionale", vezi turneele internationale ale Orchestrei Nationale Radio sau prestatiile de la fata locului ale jurnalistului Dragos Seuleanu la campania electorala americana.

Raportul nu pomeneste nimic despre aceste chestiuni, comentate pe larg in presa. Nici despre valoarea contractului SRR cu firma americana Greenberg Traurig pentru facilitarea relatiilor cu liderii de opinie americani.

Se spune doar ca prin intermediul acestei firme „Radio Romania a putut aduce la microfon voci reprezentative din mediul analistilor americani..." L-am intrebat pe Seuleanu cine au fost aceste personalitati. „Acum vreti sa stiti si cu cine ma culc! Ascultati la radio cu cine am facut interviuri! N-am considerat ca este oportun sa le pomenim in raport!", s-a enervat Seuleanu.

Valoarea contractului nu este precizata, dar presedintele SRR ne-a declarat ca se ridica la 200 de mii de dolari pentru un an si jumatate.

In timp ce stufoasa lista de cheltuieli releva pana si sume mici (primiri de oaspeti – 2,1 miliarde lei sau abonamente presa – 2,7 miliarde lei), 76,6 miliarde lei sunt acoperiti cu titlul „alte lucrari si servicii prestate de catre terti", fara nici un detaliu. „Suntem o companie mare, avem tot felul de lucrari de constructie sau cheltuieli cu hartia.

Noi asa agregam cifrele!" Angajatii radioului au castigat foarte bine in 2004. Venitul mediu brut lunar a sarit de 1.000 de dolari (mai ridicat decat cel din sistemul bancar!). Salariul a crescut cu peste 15% si s-au dat tot felul de prime.

Grosul veniturilor provine din multimea de sporuri: ore de noapte, ore suplimentare, spor de week-end (100%), spor de conditii grele pentru emisiunile in direct. Si colaboratorii externi ai radioului au dus-o bine: 2,8 milioane de dolari s-au dat pentru drepturi de autori in peste 3.000 de contracte. Raportul economic SRR are o parte buna: e ceva mai amanuntit.

Partea proasta este ca nu toate cheltuielile (mai ales cele controversate) sunt detaliate. Multe sunt mascate sub cifre fara relevanta, de parca s-ar ocoli cu buna stiinta zonele sensibile.

„In raport nu dam contabilitatea Radioului, noi dam date agregate! Chiar daca suntem o institutie publica, avem si noi dreptul la date confidentiale! Ne protejam si noi clientii si partenerii", conchide Seuleanu.

Veniturile si cheltuielile Radiodifuziunii

Veniturile se constituie din abonamente, publicitate, alocatie bugetara, venituri financiare (dobanzi bancare, diferente de curs valutar), sponsorizari si alte venituri.