Acuzat ca a transformat TVR in goarna fostului de partid de guvernamant, Valentin Nicolau a negat intotdeauna cu inversunare. Faptele il contrazic. Am intrat in posesia unor documente care probeaza ca Valentin Nicolau folosea banii publici ai institutiei pentru a le face imagine liderilor PSD.

Exact in campania electorala, Valentin Nicolau a incheiat un contract de 35.000 de euro pentru publicitate in revista spaniola Actualidad Economica. Mircea Geoana, fostul ministru de Externe, Mihai Tanasescu, fost ministru de Finante, si Mircea Ursache, presedintele AVAS, au povestit in limba engheza spaniolilor despre realizarile regimului PSD.

Valentin Nicolau se gandeste pe unde sa scoata camasa

Sub semnatura lui Valetin Nicolau, Televiziunea Romana incheie in data de 13 iulie 2004 un contract de publicitate cu firma Global Business Communications pentru un numar dedicat Romaniei, ce urma sa apara in 14 octombrie in revista spaniola Actualidad Economica.

Roberto Claussel, director de proiect in cadrul trustului GBC, trateaza direct cu Nicolau „realizarea unui amplu reportaj despre Romania". Numai ca reportajul cu pricina consta de fapt intr-o serie de interviuri publicitate cu liderii PSD ai vremii: Mircea Geoana, Mihai Tanasescu si Mircea Ursache.

Pe buna dreptate, telespectatorul se poate intreba de ce trebuie el sa bage mina in buzunar ca sa plateasca campania electorala a PSD. Dar mai ales cum de Valentin Nicolau foloseste banii publici pentru asta.

Cert este ca acestia doi bat palma, pentru suma de 35.000 de euro, desi contractul nu avea nici un fel de aprobare. La o zi dupa, pe 14 iulie, este convocat si Comitetul Director. In octombrie, Oficiul Juridic al TVR, prin Stefania Dutu, ii semnaleaza lui Nicolau faptul ca, potrivit contractului, partenerul spaniol are dreptul sa primeasca banii, dar „nu garanteaza nici o prestatie".

Se propune amanarea contractului. Nicolau intra la idei, isi da probabil seama ca in graba de a retusa imaginea sefilor de la PSD nu a citit cu atentie ce semneaza si decide sa nu trimita banii pana nu se publica reclama.

Neobisnuiti cu lipsa de parolism, dar mai ales bazandu-se pe actele semnate de Nicolau, cei de la GBC fac scandal. Se adreseaza, pe buna dreptate, celor pe care ii servisera: adica lui Mircea Geoana, Tanasescu si Nicolau.

Roberto Clausell ii bate obrazul lui Geoana, caruia ii aduce aminte ca au mai colaborat „cu succes" si in trecut in chestiuni similare, ca si-a dat incuviintarea pentru proiect, ba, mai mult, ca a primit sprijin atat din partea lui Mihai Tanasescu, care apare si el in reclama, cat si din partea Ministerului Industriilor.

Pe scurt, ii cere sa rezolve „neobisnuita situatie", avand in vedere ca Nicolau s-a dat la fund cu banii si nu mai raspunde la telefon. „Daca nu vom rezolva aceasta situatie, vom fi obligati sa oprim publicatia, deoarece TVR si-a incalcat obligatiile contractuale si a afectat toate celelalte institutii si companii implicate in acest unic proiect".

Pe fir intra si Ambasada Romaniei de la Madrid, avertizata, la randul ei, despre rau-platnica TVR. Scandalul se lateste si are loc un schimb de scrisori si faxuri intre cei direct implicati. In final, Nicolau plateste, evident, cu penalizarile de rigoare. Asa incit suma totala se ridica la 37.520 euro.

Luat la intrebari de Comisia de ancheta asupra acestui contract cu vadit caracter politic si electoral, Nicolau se justifica sustinand ca „era vorba despre imaginea Romaniei, despre rebrenduirea TVR International". Problema e ca pe pagina publicitara nu apare niciunde sigla TVR International, singura care ar fi putut, in extremis, interesa publicul din Spania.

Nicolau se face ca nu pricepe, insistand ca totul a fost o simpla operatiune de marketing, chit ca reclama, mai exact interviurile publicitare cu Geoana, Tanasescu si el, erau in engleza si nu in spaniola, iar despre TVR International se pomeneste doar in interviul sau.

De fapt, Nicolau refuza sa admita ca Televiziunea publica a platit din greu nu rebrenduirea imaginii Romaniei sau a TVR International, ci pe cea a liderilor PSD aflati in campanie electorala.

Raluca Turcan, presedintele Comisiei de ancheta: „Abateri grave de la legislatie"

„Din punctul meu de vedere reiese ca in cele doua institutii au existat abateri grave de la modul de indeplinire a mandatelor publice, cat si de la respectarea legislatiei in vigoare atit in domeniul audiovizualului cit si in domeniul financiar- contabil.

Aspectele economice sesizate de noi vor fi aduse in atentia institutiilor specializate, chiar daca acestea au mai derulat controale la cele doua institutii. Consider ca sunt aspecte peste care nu putem trece cu vederea si care trebuie aduse la cunostinta opiniei publice".

„Actualidad Economica", mai modesta decat „Capital"

Actualidad Economica are un tiraj de 22.172 de exemplare, sensibil mai mic decat cel al „Capital", revista cu un profil similar. Valentin Nicolau a platit 37.500 de euro pentru trei pagini de publi-reportaj.

In interviurile cu Mircea Geoana, Mihai Tanasescu, Mircea Ursache, presedintele AVAS, si Valentin Nicolau se vorbeste elogios despre realizarile Cabinetului Nastase din industrie, agricultura, despre rezultatele spectaculoase in lupta imptriva coruptiei si despre reformele din Justitie. Despre TVR, cateva randuri pierdute in marea de text. Asa rebrenduire, numai Nicolau putea gandi.

Editia tiparita contine facsimile