Daca este cald se consuma in cantitati mari, iar daca este racoare vinzarile nu cresc anual mai mult de 5-10 procente. Producatorii romani din industria de inghetata sint inca tributari vremii. Gusturile sint insa din ce in ce mai rafinate.

Estimata la aproximativ 35 de milioane de euro, ceea ce inseamna un volum al vinzarilor de aproximativ 10-15 milioane de kilograme anual, piata inghetatei din Romania este impartita intre aproximativ 20 de producatori. Cei mai importanti sint Delta Romania, cu aproximativ 40% din piata, Kubo Ice Cream Company, cu 20-22% din piata, Betty Ice cu 16-18%, Napolact, Prodlacta si Ati-Cream, cu 8-10%.

In ceea ce priveste capacitatile, majoritatea producatorilor autohtoni realizeaza intre 1.000 si 6.000 de tone pe an. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, productia de inghetata a fost anul trecut de peste 22 de milioane de kilograme, mai mare fata de anul precedent, cind in tara noastra s-au realizat in jur de 10,8 milioane de kilograme de inghetata.

Estimari

Din cauza vremii, pentru producatori sezonul acesta nu a inceput foarte bine, dar se asteapta la cresteri cuprinse intre 5 si 25%. „Deocamdata a mers foarte prost. Incepind din prima jumatate a lui aprilie si pina acum nu a fost decit vreo citeva zile cald. Momentan nu putem sa ne pronuntam asupra trendului", ne-a spus Vasile Armenean, director la Betty Ice.

Potrivit acestuia, diferenta de la 20 la 30 de grade Celsius poate fi cruciala pentru vinzarile de inghetata. Atunci cind temperatura este mai mare, vinzarile se pot chiar dubla. „Dupa cum a evoluat piata, ar trebui sa trecem de un kilogram pe cap de locuitor, dar daca vremea va fi rea o sa raminem la aceeasi valoare", a mai precizat Armenean.

Reprezentantii Kubo Ice, care produc sub marca Amicii, mizeaza insa pe majorari ale vinzarilor cuprinse intre 20-25%. In general, in conditii meteorologice normale vinzarile de inghetata cresc anual cu 5-10 procente.

Incepe sa se poarte premium

Un roman consuma in medie in jur de 0,5-0,7 kilograme de inghetata pe an si prefera ciocolata, vanilia si aromele de fructe. Cit despre rafinamentul gustului, producatorii sustin ca se cer din ce in ce mai mult produsele mai scumpe, dar de o calitate mai buna (premium).

„Avind in vedere ca piata inghetatei s-a maturizat continuu in ultimii ani, exigentele crescute ale consumatorilor ii determina sa se indrepte mai mult decit oricind catre produsele premium", apreciaza reprezentantii Kubo Ice. In momentul de fata, perceptia producatorilor asupra preferintelor consumatorilor romani este putin diferita.

Astfel, conform estimarilor Kubo Ice, din consumatorii de inghetata 30% cauta produsele ieftine, 50% cauta in rafturi doar produsele premium, iar 20% nu sint foarte decisi, oscilind intre cele doua categorii. Reprezentantii Ati-Cream sint insa de parere ca ponderea romanilor care sint dispusi sa dea mai multi bani pe inghetata este destul de redusa. „Cam 5% din ce se vinde este premium.

Restul este standard", sustine Balla Andras, directorul executiv al Ati-Cream. Cei mai mari mincatori de inghetata sint americanii, care consuma intr-un an in medie in jur de 27 de kilograme. De asemenea, in Suedia consumul pe cap de locuitor se ridica la 15 kilograme, in Italia este de 17, iar in Polonia de 5.

Noi sortimente

Pentru a tine pasul cu concurenta si cu gusturile romanilor, producatorii de inghetata lanseaza aproape in fiecare an sortimente noi. Vara aceasta sint preferate atit inghetatele mai dulci, cu caramel si cireste, cit si cele dietetice.

Spre exemplu, sub egida Amicii a aparut anul acesta gama Obsession, torturi de inghetata din categoria superpremium aflata deocamdata in trei sortimente: ciocolata cu cirese confiate, iaurt cu fructe de padure si vanilie cu nuci caramelizate.

In scurt timp gama Obsession se va extinde cu inca doua sortimente: inghetata de ciocolata cu bucati de ciocolata, respectiv inghetata de vanilie cu caramele. De asemenea, Delta si-a largit gama de produse cu o noua marca: „Familia" un produs de buna calitate, dar nu foarte scump.

Nu in ultimul rind, producatorii de inghetata au anul acesta grija si de romanii care se feresc de prea multe grasimi. Napolact a lansat in urma cu aproximativ doua luni pe piata sorbetul de inghetata, un sortiment cu numai 2% grasime. Napolact produce produse premium sub marca Delicatesse sau Regina.

Piata neagra

In afara de vreme, producatorii autohtoni de inghetata sustin ca sint afectati si de competitia neloiala a unor agenti economici care produc ilegal.

„Exista foarte multe firme mici care functioneaza in beciuri si ne dau foarte multe batai de cap. Aproape in fiecare oras sau sat exista undeva un loc unde se produce inghetata ilicit", ne-a spus Balla Antras.

Vinzari in crestere, cind e cald

Cu toate ca in termometre vara se lasa asteptata, iubitorii de inghetata au inceput sa-si faca deja prezenta in rafturile specializate din marile centre comerciale. Vinzarile sint mult mai bune decit anul trecut. Astfel, in magazinele Carrefour luna aprilie a adus cu aproximativ 25% mai multi cumparatori de inghetata decit in perioada similara a anului trecut.

De asemenea, in luna mai a acestui an vinzarile au crescut, raportate la aceeasi perioada a anului precedent cu 20%. Trendul este pozitiv si de la o luna la alta. Astfel, valoric, in mai la Carrefour s-a comercializat cu 30% mai multa inghetata decit in aprilie.

Raportat la prima parte a anului trecut, romanii au consumat mai multa inghetata si din import. Din datele Institutului National de Statistica, in primele luni ale anului acesta Romania a importat 325 de tone de inghetata, in valoare totala de aproximativ 580 de mii de euro, cu 137 de tone si 300 de mii de euro mai mult decit in perioada similara a anului precedent.