Autoritatile elene au anuntat, luni, recuperarea tuturor cadavrelor celor aflati la bordul Boeingului 737 apartinand companiei cipriote Helios Airlines. Trupurile neinsufletite ramase necarbonizate erau „inghetate bocna”, au dezvaluit membrii echipei de salvare.

Anchetatorii banuiesc ca pasagerii si echipajul erau deja morti in momentul prabusirii. Desi unii experti contesta ipoteza conform careia depresurizarea brusca a avionului ar fi cauza tragediei, aceasta ipoteza castiga tot mai multi sustinatori.

Judecand dupa starea in care se aflau cadavrele, medicii legisti opineaza ca inghetarea lor s-a produs brusc, in cateva zeci de secunde.

Se pare ca depresurizarea a intervenit fulgerator si a afectat si cabina pilotilor (care avea un sistem propriu de alimentare cu oxigen), astfel incat acestia si-au pierdut constienta inainte de a putea sa reduca din altitudine, aducand aparatul la o inaltime sigura.

Anchetatorii estimeaza ca depresurizarea a avut loc atunci cand aparatul zbura – pe pilot automat – la o inaltime de 35.000 de picioare (aproape 10 kilometri). (A.B.)

Unii pasageri au supravietuit depresurizarii la 35.000 de picioare

Raman, totusi, multe semne de intrebare. Cand a fost interceptat de cele doua avioane de vanatoare F-16, Boeingul cipriot zbura la aceeasi altitudine – 35.000 de picioare - , iar pilotii militari n-au observat, initial, nici un semn de viata in interiorul avionului de pasageri.

Ulterior, ei au observat in carlinga „doua persoane neidentificate”, probabil pasageri, care incercau sa preia controlul asupra avionului. Cum au reusit cele doua persoane sa supravietuiasca temperaturii polare – nu poate fi explicat deocamdata.

De asemenea, nu se explica nici SMS-ul trimis de unul dintre pasageri varului sau, in care povestea ca „pilotii sunt vineti”, iar pasagerii ingheata.

La altitudine mare nu functioneaza retelele de telefonie mobila, ceea ce inseamna ca SMS-ul a fost dat cu putin timp inaintea prabusirii, deci cel care l-a trimis supravietuise miraculos...

Boeingul cipriot – doborat de avioanele F-16?

O alta mare neclaritate este legata de momentul prabusirii. Aparatul – despre care s-a stabilit ca zbura pe pilot automat – a cazut in mod convenabil intr-o zona nelocuita, situata la circa 40 de kilometri de Atena. El intrase in spatiul aerian grecesc la ora 9,30 si zbura de ceva timp deasupra zonei continentale.

Daca prabusirea ar fi avut loc cu cateva minute mai devreme – sau mai tarziu – explozia ar fi devastat o zona locuita, poate chiar suburbiile Atenei, numarul victimelor fiind greu de imaginat. De aceea, presa elena a speculat ca Boeingul ar fi fost doborat de cele doua avioane F-16 pentru a preveni un dezastru de proportii.

In Grecia insa, avioanele de vanatoare nu sunt autorizate sa doboare avioane de pasageri in nici o imprejurare – nici macar atunci cand acestea sunt deturnate de teroristi –, iar armata elena a negat categoric o asemenea eventualitate.

Trimiterea de aparate F-16 in cautarea avioanelor care au pierdut contactul cu turnul de control este o „procedura de rutina” – au explicat autoritatile elene.

Toate avioanele companiei Helios Airlines – blocate la sol

Desi descifrarea cutiilor negre ale aparatului prabusit abia a inceput, toate acuzatiile privind responsabilitatea tragediei se indreapta catre compania cipriota Helios Airlines. Responsabilii acestei companii insista ca avionul fusese verificat in detaliu, insa nu reusesc sa-si convinga nici propriii angajati.

Ieri, Helios a fost nevoita sa-si anuleze toate zborurile, deoarece pilotii au refuzat sa se mai urce la bordul avioanelor in care nu mai aveau incredere. Cat despre pasageri, ei nici n-au mai vrut sa auda despre un zbor cu Helios.