Mai cheltuitori decat ungurii, cehii, slovacii sau polonezii, romanii nu-si aleg jeep-urile doar pentru a rezista in hartoapele de pe sosele, ci si pentru „a da viata“ cu optiunile de limuzina ale masinilor 4x4.

Daca, in ceea ce priveste nivelul de trai al populatiei, Romania e inca departe de tari precum Cehia, Polonia sau chiar Ungaria, cand vine vorba de cumparat masini de lux, bogatii nostri ii bat, de la mare distanta, pe ai lor.

Tendinta, lesne observabila la categoria limuzinelor high-end, se manifesta din plin si pe piata exclusivista a tot-terenurilor de lux, dupa cum demonstreaza statisticile pe 2004, furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Analizand datele disponibile pentru Romania, Polonia, Cehia, Ungaria si Slovacia, se observa in primul rand ca ponderea automobilelor 4x4 in totalul vanzarilor (3%) este mult mai mare decat in celelalte tari din regiune (1,22% - 2,48%), lucru care s-ar putea explica, macar partial , prin starea deplorabila a infrastructurii rutiere de la noi.

Numai ca, luand la bani marunti statistica pe marci, n-ai cum sa nu remarci ca la vanzarile de Toyota sau Nissan , Polonia, tara cu peste 38 de milioane de locuitori, este clar peste noi, iar Ungaria si Cehia, state cu populatie de aproximativ 10 milioane de oameni fiecare, sunt, firesc, sub Romania.

In schimb, cum te uiti la BMW, Mercedes, Land Rover sau Volkswagen, mai ca te sperii de “apetitul” romanilor, de-ai zice ca ori avem 70 de milioane de locuitori, ori ne uitam de sus, cu mila, la salariile ungurilor, cehilor sau polonezilor.

Cu Slovacia, tara de nici 6 milioane de locuitori, n-avem treaba, vanzarile de BMW 4x4 fiind de vreo 8 ori mai mari la noi, chiar daca ei sunt deja in Uniunea Europeana, iar noi ne uitam cu jind spre Bruxelles.

Dar cand vezi ca in Romania s-au vandut 444 de BMW-uri X3 si X5, iar in Polonia doar 311, parca-ti vine sa ridici sprancenele a mirare.

Iar mirarea creste cand constati ca la noi s-au cumparat, in 2004, 236 de Land Rover-uri noi, iar in Polonia numai 172, in vreme ce ungurii si cehii abia daca au cumparat 129 si, respectiv, 80 de bucati.

Si mai spectaculoase sunt datele referitoare la Touareg, SUV-ul de lux al lui Volkswagen, vandut la noi in nu mai putin de 337 de unitati, mai multe decat in Polonia si Ungaria la un loc.

De Slovacia, tara unde masina este produsa (la Bratislava), nici n-are rost sa mai vorbim, pentru ca 24 de masini vandute, probabil, sunt mai putine decat vanzarile din sectorul 1 al Bucurestiului.

In schimb, Suzuki, marca de mare traditie in domeniu, dar care fabrica 4x4 “serioase”, pentru umblat pe coclauri, sau SUV-uri fara mari pretentii, aproape ca nu exista in Romania. Cele 47 de unitati vandute la noi sunt nimic, comparativ cu cele 985 ale polonezilor, cele 327 ale ungurilor sau cele 212 ale cehilor.

Pana si in Slovacia s-au vandut 89 de Suzuki, aproape de doua ori mai multe decat la noi, dar probabil ca un 4x4, care nu costa cat o casa, nu atrage prea mult atentia romanului.