V-ati plicitsit de masina pe care o conduceti si ati dori sa va luati alta? Foarte bine, insa trebuie intai sa ii gasiti celei actuale un nou proprietar si doriti sa obtineti si un pret cat mai bun.

Pentru a nu vinde in pierdere trebuie sa va ocupati de masina, sa o aduceti la zi, pentru ca orice element negativ ii scade din valoare sau riscati sa ramaneti cu ea nevanduta.

Nu ne referim aici la "aranjat" masini, la trisori si escrocherii, ci la gesturi de bun-simt care sa va aduca mai multi bani dvs. si noului proprietar sa ii faca viata mai usoara.

O masina se poate vinde mai mult sau mai putin bine, in functie de de anul de fabricatie, performante (motor, consum, fiabilitate), starea tehnica, nivelul de e intretinere, culoare, etc. La fel conteaza clasa din care face parte, masinile medii diesel fiind mai cautate decat un SUV gurmand sau o masina de colectie la care pretul real si corect este foarte greu de estimat.

1. Masina trebuie sa fie intr-o stare cat mai buna pentru banii pe care ii cereti. Chiar daca o vindeti pentru un pret relativ mai mic decat cel al pietei, potentialul cumparator doreste sa obtina cat mai mult pentru banii pe care ii da. Astfel, teorii de genul "La banii astia la ce te asteptai?" nu functioneaza, pentru ca un client se gandeste ca daca mai asteapta chiar gaseste ceva mai bun.

Sunt putini cei dispusi sa ia o masina ieftina pe care sa o revopseasca sau sa schimbe totul prin ea. Cel care o cumpara doreste sa se urce la volan de-a doua zi. E mai greu de vandut cu o usa indoita sau cu parbrizul fisurat chiar daca masina e pe ansamblu OK. La fel, vreun bec ars, pneu cu galma sau stergator rupt arata penibil.

2. Nu incercati sa inselati clientul cu kilometrajul real. Am mai spus ca nimeni nu e atat de naiv sa creada ca o masina este mai noua sau mai putin uzata doar pentru ca e curata sau nu are defecte vizibile. Clientii s-au desteptat, aviz amatorilor!

3. Masina trebuie sa fie curata, preferabil lustruita (pentru 70 de euro ii dati un look mult mai apetisant), tapiteria sa miroasa a proaspat, iar scrumierele evident golite. Orice mic detaliu al unei intretineri dezordonate si delasatoare tradeaza un stil care nu este apreciat de cumparator, intrucat se considera ca proprietarul si-a batut joc de masina cat timp a avut-o.

Masinile de fumatori sau de iubitori de animale pierd puncte, mai ales in cazul unei tapiterii roase sau miros de catel. Motorul sa arate decent, nu il spalati ca riscati sa aveti surpize, dar sters cu o carpa, ca sa „dea bine" e la indemana oricui.

4. ITP-ul facut, masina inmatriculata si o evidenta cat mai completa a trecutului tehnic. Conditii cel putin clare, nu?

5. Fiti rabdatori si nu va aratati agresivi cu viitorul cumparator. Omul vrea sa vada inainte marfa, sa o atinga, sa o pipaie, sa o probeze, nu isi cumpara o masina in fiecare zi. Nimeni nu se lasa impresionat de un vanzator nervos sau care zoreste pe toata lumea. Transparenta va aduce un punct in plus.

De asemenea, fiti pregatiti sa faceti o evaluare si impreuna cu un cumparator care s-ar putea sa aleaga el insusi service-ul.

6. Pretul negociabil. Luati-va o marja de pret ca sa nu va treziti ca nimeni nu cumpara masina. O masina la care nimeni nu se uita la 12.000 de euro devine brusc interesanta la 11.800 de euro.

7. Mici chilipiruri care fac diferenta. Nu va zgarciti sa cereti un pret separat pentru vreun CD-player oricum vechi sau pentru jantele demodate si zgariate. Nimeni nu va vrea sa le cumpere. Mai bine le lasati pe masina si faceti un pret A„rotund", decat sa dati ocazia ca un client sa se razgandeasca.

Nu putine au fost masinile cumparate pentru ca proprietarului ii placea X magazie de cd-uri sau Y jante pe 16A. La fel, daca mai aveti pe acasa vreo piesa specifica, pe care nu o puteti recupera la alta masina (far, stop, geam lateral, etc) oferiti-le la categoria „bonusuri".

Romanul este avid de bonusuri si extra-oferte, orice lucrusor conteaza.

8. Atentie cum alegeti cumparatorul. Nu acceptati sa vindeti masina in rate unui necunoscut sau sa nu faceti actele, chiar daca va da cati bani cereti. Se poate sa foloseasca masina pentru vreun scop ilegal sa o vanda mai departe, sau vreun accident. Va treziti cu politia la usa sau vedeti ca platiti impozit 20 de ani de acum incolo, ca nu mai dati de urma noului proprietar.

9. De asemenea, este de preferat sa nu va incurcati cu prieteni sau rude, care, pana la urma, va bat la usa de fiecare data cand se arde o siguranta sau ajungeti la telenovele cu ura si razbunari din cauza unei masini.