Artistii straini cinta in Romania la cota redusa

de Cosmin POPAN     Cotidianul
Marţi, 27 septembrie 2005, 0:00


La sfirsitul lui august, trupa lui Marilyn Manson ar fi putut cinta la Bucuresti daca cineva l-ar fi „pescuit" din turneul sau care a cuprins Budapesta. Organizatorii romani dau adesea astfel de rateuri din lipsa de public, sponsori si sali adecvate.

Fundatia Culturala Phoenix a organizat pina anul trecut destul de rar concerte cu artisti de afara. Aceasta reusea sa aduca o data pe an artistii putin insemnati si adesea iesiti din actualitate precum Joan Baez, Patricia Kass sau Boney M. In ultimele 12 luni insa, fundatia a reusit sa cheme in Romania nume importante precum Faithless, Megadeth sau Jon Anderson.

„Am inceput sa organizez totul pentru ca m-am saturat sa o faca altii si sa merg la concerte in strainatate", spune Mircea Nanca, producator si organizator de concerte in cadrul Fundatiei Culturale Phoenix.

Munca de sacrificiu

Un alt organizator, Mihai Cernea, directorul Sfinx Experience, recunoaste ca doar jumatate dintre concertele sale au fost profitabile financiar: „Desi piata de concerte live in Romania este in crestere, nu s-a produs inca o reala explozie.

Nivelul scazut al salariilor, dar si lipsa de interes a posturilor de radio si televiziune pentru promovarea evenimentelor de acest gen sint principalele cauze".

Muzica de tun

Marcel Platon, realizator de emisiuni muzicale la Radio 3 Net, este si el de parere ca cei mai multi organizatori „sint neexperimentati si neseriosi: isi doresc sa dea lovitura, si mai putin sa permanentizeze aceasta meserie care in alta parte se invata la facultati si colegii".

Intors in aceasta vara de la un concert Black Sabbath din Sofia, Platon a rezumat diferenta dintre piata romaneasca si cea de peste Dunare: „Am vazut oameni saraci si cu pantofi gauriti care veneau la concerte. Soferii de taxi ascultau rock in masina, vamesi bulgari stiau componentele trupelor pe care mergeam sa le vad.

Iar pretul biletelor era si el foarte mic: intre 350.000 si 500.000 lei ca sa-i vad pe Deep Purple sau Black Sabbath".

Vocatie de Penelope

Organizatorii de concerte stau adesea la pinda ani intregi ca sa prinda un artist mare pentru a-l aduce in Romania. „Unul din zece pe care ii urmarim ajunge pe scenele noastre. Cu AC/DC discutam de zece ani fara nici un rezultat. Rammstein, Eric Clapton, Santana, Tina Turner sint alte nume mari pe care le curtam de vreme buna", admite Cernea.

Prodigy au fost si ei la un pas de a semna acum doua saptamini pentru un concert in Romania. „Am incercat sa ne cuplam cu Ucraina, Slovenia si Serbia pentru o oferta comuna, insa au refuzat in cele din urma", continua acesta. In august, Nanca aproape ca-i inhatase si el pe cei de la Marilyn Manson aflati intr-un turneu care cuprindea si Budapesta.

„Daca am fi gasit un sponsor care sa ne ajute, pe 24 august i-am fi avut la Bucuresti. Prezenta unei companii este decisiva in astfel de cazuri", spune acesta.

Cu dedicatie, pentru cei lefteri

Lipsa sponsorilor face ca piata de concerte sa nu cunoasca o explozie de nume rasunatoare pe scenele romanesti. In ciuda semnalelor din presa ca lucrurile se misca, Mircea Nanca este de parere ca sintem inca departe de a asa ceva: „Atita timp cit nu este la televizor sau gratuit, foarte putina lume se gindeste ca ar putea da pina la 20 de euro pentru un concert de doua ore.

Pentru multi, acest lucru este un moft". Profilul consumatorului de muzica live este fatalmente modelat de obisnuinta de a i se oferi concerte gratuite, crede acesta: „Romanii sint obisnuiti sa mearga la concerte cu intrare libera, fie ele festivaluri ale berii sau campanii electorale.

Cei mai multi gindesc dupa tiparul «Cind am cel putin o data pe luna astfel de evenimente, de ce sa dau banii pe bilet?»".

Platon crede si el ca „publicul trebuie educat sa plateasca actul muzical. E obligatoriu sa se renunte la spectacolele gratuite si la acele evenimente-ghiveci in care genurile muzicale sint amestecate".

Sali mici si improprii

O alta problema a organizatorilor, deja ras si ras pusa pe tapet, este lipsa salilor de concerte. „In Bucuresti, doar Sala Radio si Ateneul ar fi potrivite, insa ambele sint destinate in principiu concertelor de muzica clasica.

Cele 900, respectiv 800 de locuri ale acestora sint adesea insuficiente", spune Mircea, care este de parere ca in Romania „ar trebui construite inca doua sali, una de 2.000 de locuri si alta de 5.000". Cernea crede ca o sala cu 15.000 de locuri ar inzeci numarul de artisti straini care sa concerteze in Romania.


















89 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi