Salarii de subzistenta si dupa integrare

de Elena Parvu     Adevarul
Vineri, 28 octombrie 2005, 0:00


Vom intra in Europa, dar nu vom avea salariile europenilor nici dupa 2007. Mobila si textilele, pe care se miza in anii 1992-1995, au pierdut trenul. Iar ceea ce ne tine agatata de piata UE este forta de munca ieftina - 100 euro pe luna. Din 2007, vor trebui sa creasca salariile la cel putin 1.000 euro pe luna, cerinta imposibil de indeplinit de actualii patroni.

Culmea este ca tocmai aceste ramuri asigura 32,1% din exportul romanesc. In schimb, mari sanse de castig au unii meseriasi care lucreaza in industria navala, componente auto si echipamente. Ei au deja salarii de 500-700 euro pe luna. Totusi, fara o industrie competitiva romanii nu vor avea nici o sansa la salarii europene.
Textilele si mobila au ratat sansa de a fi profitabile
Patronii din mobila sustin ca vor creste salariile incepand cu 2007: ,Vom gasi solutii, dar nu neaparat cu bani din produse. Iar statul va mai scadea si taxele, altfel ne vom apuca de agricultura", declara Dumitru Petcu, directorul general al Altrom Pitesti.

Spre deosebire de acesta, Mihai Pasculescu, vicepresedintele Patronatului din textile, este sceptic: ,De-abia am negociat pentru 2006 un salariu de 3,6 milioane lei pe luna. Dupa 2007 va fi imposibil sa trecem de 100 euro pe luna".

Dumitru Costin, liderul BNS, este extrem de dur cu aceste doua ramuri industriale, considerand ca ele au avut sansa data de Bruxelles pentru a deveni competitive in piata UE. "Exporturile din textile si pielarie au o valoare adaugata mica. Aceste ramuri nu au devenit creative, nu au dezvoltat branduri, s-au bazat exclusiv pe forta de munca ieftina.

Daca din 2007 acest avantaj va disparea, textilele vor fi rase din piata", declara Costin. El critica si industriasii mobilei: ,Intre 1995 si 1997, producatorii de mobila au avut verde pe piata europeana, unde au putut sa vanda produse fabricate din lemn ieftin, forta de munca ieftina si energie la preturi mici.

Au facut profituri mari, dar nu le-au folosit pentru modernizarea fabricilor, asa cum le-a cerut UE. Profiturile au luat calea conturilor externe, iar in 1997, angajatii au fost scosi in strada in incercarea de a forta guvernul sa le prelungeasca facilitatile", sustine liderul BNS.
In industria navala, plata europeana
De salarii europene s-ar putea bucura angajatii din ramurile care incep sa se dezvolte tot mai puternic in Romania - industria navala, de autoturisme si componente auto, industria de masini si echipamente auto. Acestia au deja salarii de 500-700 euro pe luna. ,Putini stiu ca, in centrul Bucurestiului, o intreprindere produce corpuri de nava la standarde internationale", mai spune Costin.

Totusi, exista si aici reversul: ,Cresterile salariale ar putea face insa si aceste industrii necompetitive, iar actualii proprietari si-ar putea lua talpasita", conchide liderul BNS. Se pare insa ca, pe aceasta piata globalizata, nimic nu mai e sigur.



















58 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă