Bataie pe arabii din fata televizorului

de Bety Blagu     Evenimentul Zilei
Vineri, 28 octombrie 2005, 0:00


BBC World Services, serviciul public britanic de radio si televiziune, sacrifica zece redactii nationale pentru a sprijini propaganda americana si a o contracara pe cea islamica in Orientul Mijlociu. Dupa o incercare esuata acum zece ani, din care a rezultat Al-Jazeera, BBC vrea sa lanseze un nou canal de televiziune in limba araba.
Decizia consiliului de guvernatori britanici, care stabileste strategia BBC, vine la un an si jumatate dupa ce, cu finantarea Departamentului de Stat american, in Orientul Mijlociu a fost lansat postul de televiziune Al-Hurra (in traducere - „Cel liber") si la aproape un an dupa ce Al-Jazeera si-a anuntat intentia de a lansa un post de limba engleza, destinat musulmanilor din intreaga lume.

Prima incercare

Dupa primul razboi din Golf, British Broadcasting Corporation (BBC) a lansat prima televiziune de limba araba din Orientul Mijlociu. BBC Arabic Television, o televiziune in sistem pay-per-view, a fost infiintata de ramura comerciala a corporatiei, cu finantarea grupului saudit Mawarid.

Scopul initial a fost acela de a dezvolta o televiziune de limba araba care sa acopere pentru inceput Orientul Mijlociu si nordul continentului african, apoi sa se extinda in Europa si Statele Unite.
Negocierile dintre BBC si una dintre filialele Mawarid, Orbit Communications Corporation, au durat cateva luni, greutatile aparute prevestind convietuirea anevoioasa dintre scrupulozitatea britanica si interesele arabe.

Canalul a rezistat aproape doi ani pentru ca, pe 21 aprilie 1996, emisia acestuia sa fie intrerupta brusc, din decizia finantatorului saudit, dupa o serie de neintelegeri legate de modul de abordare a subiectelor locale.
Cu toate acestea, acum cu ajutorul finantarii primite de la Ministerul de Externe al Marii Britanii, BBC isi incearca norocul pentru a doua oara in zona.
„Mai multe sondaje de audienta realizate in intervalul 2003-2005 in sapte capitale din intreaga regiune au indicat ca 80-90a din persoanele intervievate vor fi „foarte probabil" sau „destul de probabil" interesate sa vizioneze postul BBC de televiziune in limba araba", precizeaza reprezentantii BBC World Services in comunicatul care anunta intentiile legate de lumea araba.

Context

Retrezirea interesului BBC fata de Orientul Mijlociu are loc in conditiile in care Al-Jazeera, cel mai vizionat post din regiune este in crestere de audienta si, desi inca mai inregistreaza pierderi financiare, intentioneaza, in primavara anului viitor, sa lanseze un canal propriu in limba engleza, destinat in special musulmanilor nevorbitori de limba araba din Europa si Statele Unite.
Pe de alta parte, Al-Arabiya, infiintata in 2003, a devenit preferata populatiei din Irak si nu se apropie nici ea de independenta editoriala. Televiziunea a fost fondata de cumnatului regelui Fahd al Arabiei Saudite cu scopul de a contracara mesajele transmise de Osama bin Laden prin intermediul Al-Jazeera.
Oficialii americani au criticat politica editoriala a celor doua televiziuni, iar guvernul irakian sustinut de SUA a ajuns chiar sa interzica accesul acestora in institutiile de stat.
Apoi a venit vremea unei investitii directe. Dar Al-Hurra, televiziunea lansata cu banii Departamentului de Stat al SUA, desi a incercat sa dea impresia de echidistanta si obiectivitate, este privita de locuitorii din regiune ca un canal de propaganda al statului american si nu are eficienta scontata.

Cheltuieli si economii

Noua televiziune de sub umbrela BBC este programata sa se lanseze in 2007, dupa o investitie initiala de peste 30 de milioane de dolari.

Conform datelor furnizate de BBC World Services, costurile anuale de operare (peste 33 milioane de dolari) vor fi acoperite din bugetul alocat de Ministerul de Externe al Marii Britanii, iar accesul la programele difuzate va fi liber pentru orice posesor de antena satelit ori abonat la un operator de cablu.

Pentru inceput, canalul arab va transmite doar 12 ore pe zi, dar reprezentatii BBC spun ca analizeaza, impreuna cu Ministerul de Externe, cresterea sumelor alocate pentru a acoperi un program non-stop.
Pentru a acoperi cheltuielile din urmatorii ani, BBC a decis ca, din martie 2006, sa renunte la statiile din zece tari: Bulgaria, Croatia, Cehia, Grecia, Ungaria, Kazahstan, Polonia, Slovacia, Slovenia si Tailanda.
„Redactiile care vor fi inchise deservesc in special tari europene care fie sunt membre depline ale UE, fie deservesc tari care se afla intr-o faza inaintata a negocierilor de aderare ori sunt redactii cu impact local redus", se precizeaza in comunicatul BBC.

Extinderea Al-Jazeera

Aproximativ 150 de jurnalisti ai primului canal arab al BBC s-au regrupat la Al-Jazeera, a carei prima emisie a avut loc la inceputul lunii noiembrie 1996.
Dupa ce razboiul din Afganistan si transmiterea mesajelor lui Osama bin Laden au adus notorietate mondiala postului din micul stat Qatar, conducerea a anuntat ca intentioneaza sa se extinda. Nigel Parsons,
directorul de proiect pentru viitorul canal englez al Al-Jazeera, a declarat pentru publicatia britanica
„The Guardian" ca „noua televiziune nu va deveni una anti-Occident sau anti-SUA, ci isi doreste sa umple golurile lasate de CNN si BBC".
La aceasta ora, Al-Jazeera mai are un canal de sport si unu destinat copiilor
si intentioneaza sa lanseze si unu axat pe difuzarea de filme documentare.

Desi este postul arab cu cea mai mare audienta, la noua ani de la lansare, Al-Jazeera nu a inregistrat inca profit.
Conducerea televiziunii sustine ca aceasta situatie este cauzata de faptul ca piata de publicitate din zona se ghideaza mai degraba dupa criterii politice, si nu comerciale.

















53 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică