Recentul concurs desfasurat de TVR pentru programe ce vor fi incluse in viitoarea grila a inregistrat un numar considerabil de proiecte depuse de casele independente de productie pentru televiziune.

Marile posturi incep sa ia in considerare avantajele externalizarii de productii TV, dar independentii cred ca, in situatia actuala a audiovizualului romanesc, mai au mult de asteptat pana cand se va putea vorbi de o concurenta solida si de un interes pe masura din partea canalelor consacrate.

Daca la inceputul acestui deceniu existau doar cateva case independente de productie de televiziune, numarul lor a crescut accelerat in ultimii ani. Insa, la inceput de 2006, multe dintre acestea isi cauta inca rostul pe o piata departe de a fi stabila, unde concurenta e fragila, multe televiziuni sunt inca precaute in a-si externaliza productia, iar banii sunt, in general, putini.

Cu doar cativa ani in urma, productia independenta era sinonima, pe piata romaneasca de televiziune, cu numele Valeriu Lazarov. Intre timp, acestuia i s-au alaturat zeci de case mici de productie TV, dar, dupa cum spun reprezentanti ai industriei, cei care conteaza pot fi numarati pe degete.

Daca PRO TV lucreaza in continuare aproape exclusiv in circuit intern, Antena 1, TVR, Realitatea TV si Prima TV sunt televiziunile care au prins curaj si fie au achizitionat unele productii independente, fie si-au externalizat unele productii, fie colaboreaza cu respectivele case la diverse emisiuni.

Insuficient insa, in conditiile in care cei care vin din urma nu pot spera decat la productii mici si doar daca, vorba unuia dintre realizatorii independenti, „ii loveste norocul".

Economie de timp, bani Si resurse

Colaborarea marilor posturi cu casele independente poate aduce beneficii substantiale pentru toata lumea, este de parere Marius Toader de la Media Factory, compania care realizeaza in prezent emisiuni precum Animat Planet de la Antena 1.

„Televiziunile apeleaza la casele de productii pentru creatiile originale ale caselor respective, dar si pentru emisiuni mai greu de facut in interior", fie ca este vorba despre divertisment, despre talkshow-uri sau despre emisiuni de dezbatere politica, economica sau culturala, spu-ne Toader.

Casele independente „semneaza contractul, realizeaza produsul, daca merge, bine, daca nu, la revedere", afirma el, precizand ca, in general, un independent nou-venit poate spera la un profit de 10-20% pe sezon. Altfel spus, la „cateva mii de dolari".

De aceeasi parere este si Adela Harnagea de la Direct Target, potrivit careia prin externalizare „televiziunile ies mai ieftin, pentru ca platesc strict la proiect si elimina astfel bataile de cap" pe care le presupune dedicarea de resurse permanente pentru emisiuni la care ar putea renunta oricand.

Pentru inceput, o emisiune-doua sunt OK

In pofida acestor beneficii, televiziunile nu se inghesuie. „Pentru o casa mica de productie, daca are o emisiune pe sezon, e bine", spune Harnagea, a carei companie realizeaza in prezent o emisiune pentru Antena 1, pregateste inca una pentru acelasi post, lucrand in paralel la doua emisiuni pentru Prima TV, la una pentru Realitatea TV si discutand pentru o alta cu TVR.

Si Marius Toader spune ca „doua emisiuni pe sezon sunt OK" pentru o casa mica de productie. Daca vor mai mult, este nevoie de bani si experienta, pentru a putea intra in randul caselor mari, care pot veni cu propriile resurse tehnice si umane.

Potrivit lui Toader, dintre zecile de companii de pe piata, casele care se pot mandri cu resurse complete pentru productie „pot fi numarate pe degetele de la o mana". Fapt pentru care, „desi se poate vorbi de concurenta firava, loc de dezvoltare a pietei este suficient".

„E loc pentru toata lumea sub soare", este de acord Harnagea, potrivit careia nou-venitii pot spera totusi la unele proiecte deoarece, „daca nu ai bani sa-ti cumperi mijloace, poti sa produci cu mijloacele televiziunilor".

Articolul integral in Saptamana Financiara