Piata bancara a cardurilor aproape ca a explodat in ultimii 2 ani, iar 2006 a fost de asemenea, in primele 6 luni, prilej pentru a continua diversificare in oferta de carduri propusa de banci. Potrivit cifrelor BNR, in acest moment, in Romania sunt in circulatie aproape opt milioane de carduri bancare, mai precis - 7,8 milioane.

Ritmul de crestere in primele patru luni ale acestui an a fost de 158.000 carduri/luna, fata de 94.000 carduri/luna cat se inregistrau in aceeasi perioada a anului trecut, se arata intr-o analiza a agentiei de presa Rompres, analiza citata de www.SMARTbank.ro.

Bucurestiul detinea in aprilie 2006 o cota de 24 la suta din totalul de carduri, fata de 22,5 la suta din aprilie 2005 si 20,2 la suta din aprilie 2004. Aceasta arata ca, incet, incet, romanii au descoperit ca plata cu card este un avantaj pentru ca nu trebuie sa aiba tot timpul asupra lor numerar si pot plati intr-un mod mai usor, mai sigur si mai rapid din contul de card.

De asemenea, cardurile sunt extrem de folositoare in timpul calatoriilor in strainatate, detinatorii de carduri nefiind nevoiti sa-si schimbe banii in moneda locala sau sa detina un cont in valuta pentru a plati pentru bunuri si servicii, oriunde in lume, independent de orele de lucru ale bancilor.

Pentru comercianti, cardurile de plati sunt mult mai usor si mai ieftin de procesat decat numerarul si, nu in ultimul rand, sprijina cresterea vanzarilor.

O piata bine dezvoltata a cardurilor si o crestere a platilor fara numerar ofera in ultima instanta mai multe fonduri disponibile pentru imprumuturi bancare, ce reprezinta un motor de crestere a economiilor dezvoltate, avand in vedere ca mai multi bani intra in circuitul bancar.

Conform datelor prezentate de Visa, unul dintre cei trei mari competitori pe piata cardurilor din Romania, alaturi de MasterCard si Euroline, tot mai multi romani au prins gustul de a efectua platile cu carduri.

Numarul si valoarea tranzactiilor la comercianti s-au dublat, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut: la comercianti a inregistrat o crestere de 105 la suta, pana la aproximativ opt milioane de tranzactii, in timp ce valoarea acestora a atins 455 milioane de dolari, o crestere de 127 la suta, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Valoarea totala a tranzactiilor (atat la bancomate cat si la comercianti) a ajuns la 5,4 miliarde de dolari, reprezentand o crestere anuala de 68 la suta. Numarul total al tranzactiilor a atins 64 milioane, crescand cu 27 la suta comparativ cu aceeasi perioada a anului 2005.

"Aceste rezultate prezinta o societate care se obisnuieste sa plateasca tot mai mult prin card. Procentajul platilor cu carduri Visa la comercianti a atins 12,7 la suta din numarul total al tranzactiilor, comparativ cu 7,9 la suta in perioada similara din 2005.

Desi numerarul ramane metoda preferata de plata, aceste cifre reliefeaza o tendinta in crestere a tot mai multor romani sa foloseasca carduri Visa ca metoda uzuala de plata la cumpararea de bunuri si servicii", considera Catalin Cretu, vicepresedinte, Visa International CEMEA.

Romanii au cumparat cu cardul aparate de aer conditionat, telefoane mobile, televizoare, aparate foto, computere, mp3 playere si alte gadget-uri in valoare de 22,5 milioane de dolari. Cifra este intrecuta doar de valoarea platilor cu cardul la hotel (78,2 milioane) si benzinarii (32,8 milioane).

BCR si BRD au lansat recent o serie de carduri co-branded cu marile lanturi de magazine electro-casnice si supermarketuri. Un mare succes il au cardurile speciale, cum este cazul cardurilor Visa emise de BRD SG in campania "Preturi unice in Romania, carduri unice in lume", desfasurata intre 5 decembrie 2005 si 20 aprilie 2006. E

ste vorba de serie limitata de carduri reprezentand imaginile marilor campioni romani Nadia Comaneci, Gheorghe Hagi si Ilie Nastase, cei mai cunoscuti in lume.

Designul cardurilor respective, si el fiind o conceptie unicat, consta dintr-o holograma ce permite vizualizarea tridimensionala a unei mingi de fotbal (in cazul lui Hagi), a unei rachete de tenis (in cazul lui Ilie Nastase) sau a unei gimnaste, pentru Nadia.

Doar in doua luni de campanie banca a emis peste 500.000 de carduri, un record mondial de emitere a cardurilor Visa in 60 de zile, ceea ce a adus bancii BRD SG premiul "Cel mai bun emitent din zona Visa CEMEA " acordat de compania Visa. Numarul cardurilor Visa a depasit in aceasta primavera pragul de patru milioane, in crestere cu 34 la suta, comparativ cu aceeasi perioada a anului

precedent.

Segmentarea pietei cardurilor a devenit mai vizibila comparativ cu perioada anului fiscal precedent, cardurile Visa Electron reprezentand 77,4 la suta din numarul total de carduri Visa, cardurile Visa Classic - 20,1 la suta, Visa Business - 2,2 la suta si Visa Gold - 0,2 la suta: Cea mai spectaculoasa crestere a fost inregistrata de produsele premium - numarul de carduri Visa Gold in

Romania ajungand la un total de 9.469 de carduri.

Banca Comerciala Romana (BCR) este prima banca din Romania care a depasit pragul de doua milioane de carduri active, fiind totodata prima care a emis carduri "clasice", sub siglele Visa si MasterCard) in Romania.

Totodata, cardurile de credit cunosc o dezvoltare accelerata, numarul celor emise de BCR, singura sau in parteneriat cu marii retaileri, dublandu-se in ultimele sase luni.

Pentru clientii care realizeaza venituri peste medie si care calatoresc frecvent in strainatate, BCR a emis primul card de credit "Gold" caruia i-au fost atasate servicii asociate ca: asistenta pe durata calatoriei in strainatate, asigurare medicala in caz de accident, asistenta juridica, servicii diverse (rezervare si distribuire de bilete la spectacolele dorite, livrare de flori la adresa dorita), plati facturi prin ATM.

Banca a lansat recent un card pentru studenti si unul pentru elevi, ambele de debit, care au darul de a contribui la formarea culturii bancare inca de pe bancile scolii.

BCR le-a inmanat studentilor din Romania, in mai putin de trei luni de la lansare, peste 12.000 de carduri de debit co-branded BCR - EURO < 26, iar peste 2000 de adolescenti cu varsta intre 14 si 18 ani utilizeaza deja cardul BCR Junior, lansat cu doar doua luni in urma.

O alta campanie s-a derulat prin MasterCard , cu participarea Bancii Comerciale Romane, BRD - Groupe Societe Generale, Raiffeisen Bank, Banca Comerciala Ion Tiriac, Bancpost, Banca Transilvania, UniCredit, ABN AMRO, HVB, Romexterra, Emporiki, BC Carpatica, EUROM Bank, Banca Romaneasca, CEC, Finansbank, ING, OTP Bank Romania, Romanian International Bank.

Ea s-a incheiat la 20 mai, dupa ce a cordat ca premiu doua excursii la semi-finalele FIFA Coupa Mondiala, cinci sisteme home cinema si alte obiecte.

Cardurile cobranded pot fi considerata si ca instrumente de fidelizare. De exemplu, Raiffeisen Bank este lider in acest sens prin cardul de credit cobranded Connex/Vodafon, prin care clientii pot primi ca premii telefoane mobile si minute gratuite. Pe piata mai sunt cardurile American Express, disponibile numai pentru clientii Bancpost.