Compania Nationala a Huilei (CNH) Petrosani a cheltuit, de la inceputul anului, peste 200 de miliarde lei vechi pentru tot felul de produse necesare in subteran, insa ori suma alocata a fost prea mica, ori banii nu au fost cheltuiti pe ce trebuia. Minerii se plang din nou ca nu au cu ce lucra si sunt nevoiti sa recupereze cam tot ce se poate din fronturile inchise.

Sute de miliarde pentru achizitii insuficiente

Dupa accidentul de munca de la Mina Lupeni, in care trei ortaci au ajus la spital dupa ce s-au intoxicat cu monoxid de carbon, a iesit din nou la iveala lipsa acuta a materialelor si utilajelor cu care se confrunta industria extractiva din Valea Jiului.

Paradoxal, in doar sase luni, CNH a cheltuit nu mai putin de 220 de miliarde lei vechi pentru produsele necesare in subteran, dupa cum sustin oficialii companiei, cea mai mare suma, de peste 65 de miliarde lei, fiind alocata pentru plasa de sarma si panouri.

De asemenea, fonduri importante au fost cheltuite pentru stalpi hidraulici necesari la sustinerile din subteran, grinzi de sustinere si piese de schimb vase extractie. Dar ori suma pentru achizitii a fost insuficienta, ori banii au luat directii gresite si nu s-a cumparat ceea ce ar fi fost necesar cu adevarat, pentru ca minerii reclama faptul ca nu au cu ce lucra.

Cei trei ortaci gazati, marti, in subteranul Minei Lupeni se aflau intr-o zona interzisa, din cauza emanatiilor de gaze toxice, insa ei erau acolo pentru a recupera un cap de intoarcere pentru un transportor. Ortacii deschideau un nou front de lucru si aveau nevoie de subansambluri.

"Inca o data se adevereste lipsa materialelor si a pieselor de schimb", a spus presedintele Ligii Sindicatelor Miniere Valea Jiului (LSMVJ), Zoltan Lacatas.

Transportoare

din anii '70

De aceasta data chiar liderii minerilor din Valea Jiului sustin ca aprovizionarea cu materiale si materii prime este cel putin defectuoasa. "Este o mare lipsa de piese. Trebuie sa recuperam tot ce se poate recupera, pentru a avea activitate in subteran. Nu sunt fonduri pentru aprovizionare, nu sunt bani pentru materiale.

Sunt necesare alocatii bugetare, separat de bugetul de venituri si cheltuieli al companiei. Sunt necesare investitii in piese de schimb, in scule performante, fiabile, pentru transportoarele din subteran, care sunt invechite, sau macar piese noi pentru acestea sa avem. Tipul acestui transportator, folosit in subteran, este din anii '60-'79", a spus Lacatas.

Potrivit sursei citate, de un an conducerea ligii se chinuieste sa atraga atentia asupra lipsurilor cu care se confrunta mineritul in Valea Jiului.

Mai mult, in timp ce ortacii sustin ca nu au nici macar cuie suficiente, Ministerul Economiei si Comertului promite utilaje performante. Aflat la Petrosani cu ocazia Zilei Minerului, ministrul Codrut Seres vorbea chiar despre investitii la EM Lupeni, locul ultimului accident de munca produs in zona.

"Exista, de la rectificarea bugetara, o suma de 80 miliarde de lei ca investitii de capital pe transferuri in bugetul MEC destinati investitiilor CNH Petrosani si exista in momentul de fata la nivelul MEC surse identificate pentru suplimentarea acestor bani cu inca 70 de miliarde, pentru a ajune la 150 de miliarde lei.

(...) Ne dorim sa achizitionam un complex mecanizat care sa fie instalat la Lupeni", a spus demnitarul.

Forta de munca imbatranita

Problemele nu se opresc insa aici. Sindicalistii reclama forta de munca imbatranita din mineritul Vaii Jiului, in conditiile in care, in paralel cu restructurarile de personal, nu s-au mai facut si angajari. Compania Nationala a Huilei Petrosani mai are la ora actuala sub 12.000 de angajati, in urma programelor repetate de restructurare.

Ultima data, angajari de personal au fost facute in anul 2000, dar si atunci putine: 300 de tineri pentru intreaga Vale a Jiului.

Ministrul Seres a fost de parere ca la CNH nu trebuie facute angajari, cel putin in acest moment, si a declarat ca "media de varsta de 38 de ani la nivelul CNH nu este una ridicata". "Orice astfel de discutie poate sa fie luata in considerare doar dupa momentul in care restructurarea sectorului minier, respectiv restructurarea CNH, ia sfarsit", a adaugat demnitarul.

Seres a fost insa contrazis de catre liderii LSMVJ. "Un miner nu se face intr-o zi sau in doua sau trei. Un bun profesionist se formeaza intr-o perioada de trei-cinci ani si trebuie sa aiba de la cine sa invete meserie. De la cine invata, pentru ca in cinci ani cei mai multi dintre minerii de acum vor iesi la pensie?", s-a intrebat Lacatas.

El a adaugat ca nu exista nici o lege in Romania care sa interzica angajarile in perioada in care se fac restructurari de personal.