Primele cinci agentii de recrutare, dupa cifra de afaceri, au rulat in 2005 peste 70,3 milioane de lei (circa 20 de milioane de euro).

Potrivit datelor oferite de Registrul Comertului, in top se afla grupul elvetian Adecco, care, prin cele doua societati ale sale, Adecco Resurse Umane si Adecco SRL, a generat anul trecut o cifra de afaceri de peste 25,7 milioane de lei (aproximativ 7,3 milioane de euro).

„Ambele societati tin de grupul nostru. Impreuna avem o cota de piata de aproximativ 25%“, ne-a declarat Dacian Chilat, Area Manager Adecco. Cu o cifra de afaceri la mai putin de jumatate fata de primul clasat se afla Lugera&Makler. Cele trei firme care fac parte din grup au realizat anul trecut, potrivit companiei, o cifra de afaceri de aproximativ 16,9 milioane de lei.

Urmatorul clasat, Agentia de Servicii Professional, a inregistrat o cifra de afaceri de peste 13,7 milioane de lei, in timp ce pe locul patru se situeaza AIMS Human Capital, parte a AIMS, cu peste 8,6 milioane de lei, iar pe cinci se afla Manpower Romania cu 8,4 milioane de lei.

Ce face diferenta

Din punctul de vedere al serviciilor prestate, agentiile de recrutare din top cinci au pe lista de oferte aproximativ aceleasi elemente. Cum se explica acest lucru? Dacian Chilat spune ca, in realitate, cifra de afaceri este direct influentata de numarul de angajati pe care companiile de recrutare „ii inchiriaza“ clientilor lor.

„Diferenta din punctul de vedere al cifrei de afaceri este data practic de numarul de angajati temporar care sint pe statul de plata al agentiei care recruteaza, dar care lucreaza efectiv pentru clientul acestora. Practic, volumul cifrei de afaceri vine in mare parte din salariile si taxele platite pentru acestia. Profitul vine in schimb din serviciile de recrutare si plasare.

De asemenea, conteaza enorm notorietatea companiei“, explica Chilat. Potrivit acestuia, Adecco are 1.850 de angajati temporar. Din datele Adecco, piata de consultanta in resurse umane se invirtea anul trecut in jurul cifrei de 20-25 de milioane de euro.

Comisioane de pina la trei salarii

In ceea ce priveste modalitatea de taxare folosita de agentiile de recrutare, specialistii in domeniu vorbesc despre doua modalitati. „Se plateste pe proiect. Este in functie si de cit crede compania ca poate plati clientul. Modul de taxare este destul de arbitrar.

Dar pragul psihologic dintre firmele mari de recrutare si cele mici este undeva in jurul a 10.000 de euro“, ne-a declarat George Butunoiu, partener la propria firma de HR. Chilat sustine insa ca, de obicei, clientul plateste agentiei de plasare un comision cuprins intre unu si trei salarii brute primite de persoana plasata.

Carabulea, „liderul“ HR-ilor

Potrivit Registrului Comertului, lider pe piata companiilor care se ocupa de selectia si plasarea de personal (conform codului CAEN) e Atlassib, cunoscuta firma de transport detinuta de omul de afaceri sibian Ilie Carabulea. Acesta recunoaste insa ca doar transporta forta de munca peste granita.

„Pentru a obtine aprobarea de a transporta forta de munca in strainatate legislatia te obliga sa ai acest cod CAEN (selectia si plasarea de personal - n.r.)“, ne-a explicat Carabulea. Potrivit acestuia, din cele aproximativ 700.000 de persoane pe care le transporta anual, in jur de 12.000 sint romani care merg in strainatate la munca, in special in Spania, Italia si in Germania.

Atlassib a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 193 milioane de lei.

Citeste articolul complet in Cotidianul