Cetatenii romani, asemenea oricaror cetateni europeni, dar si rezidentii din Romania, precum si firmele de aici au posibilitatea, dupa 1 ianuarie, sa se adreseze direct institutiilor europene.

Functie de natura problemei, exista cite o institutie europeana abilitata care le poate solutiona nemultumirea. „Cotidianul“ va prezinta un ghid al petitionarului european.

de Mihaela Radu, Doru Cireasa, Simona Maties

Comisia de Petitii a Euro-Parlamentului

Este institutia cu cea mai larga sfera de actiune, fiind asemanatoare Comisiei de Abuzuri a Parlamentului nostru. Totusi, nefiind o autoritate judiciara, nu poate pronunta sentinte si nici revoca hotariri ale instantelor judecatoresti din statele membre.

Institutia poate cere Comisiei Europene (Executivului european) informatii relevante, poate consulta si alte Comisii parlamentare, poate organiza audieri, vizite, poate coopera cu autoritatile nationale si, in general, poate intreprinde orice actiuni sint considerate necesare.

Pentru a se putea adresa Comisiei parlamentare respective, petentul trebuie sa fi fost afectat „in mod direct“. Nemultumitii trebuie sa isi precizeze numele, ocupatia, cetatenia si adresa. Petitia poate fi scrisa inclusiv in limba romana (oricare dintre limbile oficiale ale UE) si poate fi trimisa prin posta sau prin e-mail.

Petentul este informat asupra masurilor intreprinse, iar daca problema nu intra in sfera de actiune a UE, petitia este respinsa, iar petentul informat. Sedintele Comisiei sint publice, petentii putind asista la ele.

Avocat al Poporului European

Cetatenii romani sau rezidentii in tara noastra, asemenea oricarei firme din Romania, se pot adresa Ombudsmanului European (cunoscut la noi si ca Avocat al Poporului). La acesta se poate sesiza administrarea defectuoasa din partea institutiilor si a organismelor europene.

Exceptie fac plingerile indreptate impotriva Curtii de Justitie si a Tribunalului de Prima Instanta, aflat in subordinea primei institutii. Nu sint insa de competenta Ombudsmanului plingerile impotriva administratiei nationale.

Spre exemplu, se poate reclama ca un organism nu a actionat legal, nu au fost respectate principiile bunei administrari, ale nediscriminarii sau au fost incalcate drepturile omului ori se poate reclama netrimiterea raspunsurilor solicitate.

Ombudsmanul lucreaza in colaborare cu institutia reclamata, iar acesta cauta o solutie amiabila de rezolvare a cazului. Daca concilierea esueaza, Ombudsmanul formuleaza recomandari institutiei reclamate si in caz extrem va intocmi un raport special adresat Parlamentului European.

Plingerile pot fi adresate prin posta, fax sau e-mail in termen de maximum de doi ani de cind petentul a avut cunostinta de faptele pe care se intemeiaza reclamatiile.

Scrisori catre Comisie

Daca intr-o petitie adresata Comisiei Parlamentului European petentul trebuia sa fie afectat direct, nu acesta este si cazul reclamatiilor inaintate Comisiei Europene (secretarului general al acesteia).

Romanii care considera ca o masura legislativa sau o practica a unui stat membru este contrara prevederilor si principiilor de drept comunitar pot sa se adreseze Comisiei Europene, in mod direct, printr-o plingere (care are caracter oficial) impotriva statului membru respectiv. Cetateanul nu are obligatia sa dovedeasca faptul ca este afectat direct de ceea ce reclama.

O plingere este acceptata doar daca se constata ca ea semnaleaza o incalcare a dreptului comunitar de catre un stat membru. Comisia are la dispozitie un an pentru a decide acest lucru. Petentul nu poate face recurs impotriva deciziei Comisiei si nu poate fi audiat in cadrul procedurii. El va fi insa informat cu privire la demersurile relevante.

Forma-tip a reclamatiei, recomandata de Comisia Europeana, dar nu obligatorie, se poate descarca de la adresa de Internet http://ec.europa.eu/ community_law/complaints/form/form_en.rtf .

CEDO-ul de la UE

Spre deosebire de CEDO, care este bratul juridic al Consiliului Europei (organizatie independenta de UE), Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene este instrumentul juridic al UE.

Aceasta are competenta de solutionare a litigiilor in care se constituie ca parti state membre, institutii comunitare, intreprinderi sau persoane fizice si este garantia aplicarii dreptului comunitar in oricare stat membru al UE. Plingerile pot fi adresate de abia la doua luni dupa ce o institutie comunitara a adoptat un act prin care a fost nedreptatita o persoana individual si direct.

In cele doua luni, petentul este obligat sa se adreseze institutiei care l-a nedreptatit inainte de a se indrepta catre Curte. Drepturile cetatenilor UE pot fi consultate la adresa ec.europa.eu/youreurope.

Domenii pentru reclamatii

Protectia mediului si a consumatorilor

Aplicarea in tara a dreptului comunitar

Ocuparea fortei de munca si politica sociala

Nesolutionarea altor petitii de catre stat

Exemplu de drept al cetateniei UE

Un cetatean roman plecat intr-o tara unde Romania nu are consulat, daca are vreo problema, se poate adresa unei ambasade a oricarui stat membru UE. Daca reprezentantii ambasadei nu ii acorda sprijin, cetateanul se poate adresa Parlamentului European pentru a sesiza incalcarea drepturilor sale de cetatean al Uniunii.

Adrese utile pentru petitionarul roman

Comisia Petitii a Parlamentului UE

Parlement europeen Commission des petitions Secretariat, Rue Wiertz B-1047 BRUXELLES, e-mail: petitions@europarl.europa.eu

Hotline UE

http://ec.europa.eu/europedirect/index_en.htm, telefon: 00800 6 7 8 9 10 11

Ombudsman

Avenue du President Robert Schuman BP 403, F-67001, Strasbourg Cedex France. Tel.: (33) 388 17 23 13, e-mail: euro ombudsman@europarl.eu.int

Comisia Europeana

Commission of the European Communities (Attn: Secretary-General), B-1049 Brussels, Belgium e-mail: SG-PLAINTES@ec.europa.eu.

Integral in Cotidianul