Comisia Europeana va analiza in cursul zilei de miercuri oportunitatea trimiterii unei scrisori catre Guvernul Romaniei, referitoare la legalitatea taxei de prima inmatriculare, a declarat pentru HotNews.ro, Maria Asimakopoulou, purtatoare de cuvant a comisarului european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs.

Acesta ar fi prima masura legala pe care Comisia o poate lua in cazul in care constata caracterul discriminatoriu al unei legi. In cursul zilei luni, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca Romania nu va renunta la taxa de prima inmatriculare.

Maria Asimakopoulou a precizat pentru HotNews.ro ca acesta este prima masura legala care poate fi luata in cazul in care un stat membru UE aplica o taxa discriminatorie fata de restul produselor din cadrul statelor membre.

Astfel, in cazul in care reprezentantii Comisiei se decid miercuri sa trimita o astfel de scrisoare, Guvernul are la dispozitie doua luni pentru a-si formula un raspuns oficial.

Pe baza acestuia, Comisia stabileste oportunitatea continuarii masurilor legale.

In cazul in care raspunsul oferit de Guvernul Romaniei nu este satisfacator , in maximum trei luni de zile Comisia va trece la pasul numarul doi, respectiv formularea unei argumentatii (reason opinion) in favoarea declansarii procedurii de “infringement” (actionarea Romaniei in judecata la Curtea Europeana de Justitie).

Purtatoare de cuvant a comisarului european a mai declarat ca decizia declansarii procedurilor de ““infringement” se iau doar de trei ori pe an, in lunile martie, iunie si octombrie.

Astfel, la un calcul simplu, in cazul in care Comisia decide sa treaca la punerea in aplicare a primului pas, respectiv trimiterea unei scrisori catre Guvernul Romaniei, oficialii de la Bucuresti ar putea avea timp pana la sfarsitul lunii mai pentru a-si formula un raspuns.

In cazul in care acesta nu este considerat satisfacator de CE, ar urma pasul numarul doi, argumentarea (reason opinion), o eventuala declansarea a procedurtii de infringement impotriva Romaniei urmand a avea loc cel mai devreme in luna octombrie 2007.

UE zice ca e discriminatorie, Guvernul face cum vrea

Prin instituirea taxei de prima inmatriculare Guvenrul Romaniei incalca articolul 90 din Tratatul pentru instituirea Comunitatii Europene care stipuleaza ca “nici un stat membru nu poate impune, direct sau indirect, o taxa interna pentru produsele achizitionate din alt stat membru care sa fie mai mare fata de taxa impusa, direct sau indirect, produselor similare de pe piata interna”.

Altfel spus, taxa de prima inmatriculare instituita de Guvern masinilor importate din tarile membre UE nu trebuie sa fie mai mare celei aplicate produselor similare comercializate pe piata interna.

Tratatul pentru instituirea Comunitatii Europene prevede ca pentru a se evita un tratament discriminatoriu trebuie ca taxa sa se aplice in functie de gradul de uzura al masinii.

Metoda de stabilire a uzurii masinii este calculata de fiecare stat in parte, iar taxa aplicata pe masinile achizitionate din UE trebuie sa fie aceeasi cu cea care se aplica pe masinile similare din tara respectiva.

Concret, taxa de inmatriculare pe masina “X” adusa din Germania, cu o capacitate cilindrica “Y” fabricata in 2002, avand Euro “Z” si “W” kilometri la bord, trebuie sa fie exact aceeasi cu cea care se aplica pe o masina cu aceleasi caracteristici, cumparata si inmatriculata in Romania.

Declaratia lui Vladescu

Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a comentat luni seara, stirea aparuta pe reuters legata de taxa pentru prima inmatriculare.

"Procedura este una normala, Romania urmand sa primeasca o perioada de gratie in care sa armonizeze taxa de prima inmatriculare cu principiile Tratatului. Asa cum am declarat in repetate randuri MFP impreuna cu celelalte institutii implicate analizeaza diverse variante pe care urmeaza sa le transmita Comisiei Europene", a declata Sebastian Vladescu.

Ministrul Finantelor mai spune ca, "pe baza propunerii Romaniei si a principiilor din Tratat urmeaza ca cele doua parti sa gaseasca o solutie care sa permita Romaniei protejarea mediului inconjurator vizavi de importurile de autoturisme second-hand in paralel cu respectarea principiilor din Tratat."