Pretul aproximativ al autostrazii care va porni de la Cluj si se va infunda la Jucu este de minimum 200 de milioane de euro. O suma comparabila cu banii pe care gigantul finlandez ii va baga in parcul industrial Tetarom de la Jucu.

Conducerea CNADNR a avizat zilele trecute un document intern care prevede construirea unei autostrazi urbane - zona Cluj-Napoca - care face legatura intre autostrada Transilvania, Aeroportul Cluj-Napoca si comuna Bucur, unde se va construi un mare parc industrial. De fapt, este vorba despre comuna Jucu.

Realizarea legaturii rutiere, alaturi de alte proiecte noi ale companiei, va face obiectul unor studii de prefezabilitate care urmeaza sa arate daca proiectele sint oportune.

Insa, parcul industrial Tetarom III va pune la dispozitia angajatilor un sistem modern de naveta: calea ferata care exista deja pe terenul pe care se va ridica Nokia Village va fi destinata muncitorilor care vor deveni angajati ai Nokia.

Ideea unei autostrazi Nokia nu apartine, cum s-ar putea crede, insistentelor administratiei locale, dornica sa ofere investitorului cele mai bune conditii de lucru. Marius Nicoara, presedintele Consiliului Judetean Cluj, institutie care a semnat contractul de asociere cu Nokia Solutions Romania, nu stie nimic despre asa ceva.

„Noi ne-am obligat doar sa realizam infrastructura din interiorul parcului industrial, iar in rest avem programe de reabilitare a unor drumurile invecinate“, declara acesta. „Nu am discutat niciodata asa ceva“, adauga Nicoara.

Misterul proiectului este clarificat de presedintele CNADNR, Mihai Grecu. „A fost o initiativa a noastra (n.red.-CNADNR). Este un concept general care presupune construirea pentru toate marile centre urbane situate pe traseul unor autostrazi a unor artere de penetrare care sa descarce traficul de pe primele“, spune acesta.

Legea drumurilor publice, dar si specialistii afirma ca realizarea unei autostrazi este justificata doar daca traficul pe traseul acesteia atinge nivelul de 10.000 de masini pe zi, adica aproximativ 200 de vehicule pe ora si pe sens.

Acest barem este atins in prezent doar pe DN1, intre Bucuresti si Brasov, si pe anumite portiuni ale Coridorului IV de transport paneuropean, respectiv pe Bucuresti - Constanta si pe tronsonul Capitala -Pitesti - Sibiu. Media traficului pe drumurile nationale este de aproximativ 6.000 de vehicule pe zi.

Din aceasta perspectiva, o autostrada care sa faca legatura intre Cluj si comuna Jucu, chiar daca ar fi continuata ulterior spre Dej si Baia Mare, nu se justifica. In plus, pe viitorul traseu de autostrada exista acum drumul european E576, care poate fi o legatura rezonabila.

Seful CNADNR, Mihai Grecu, are insa raspunsuri. Drumul european E576 a devenit un fel de strada urbana pe care prima banda va fi folosita pentru parcare, chiar daca drumul ar mai „primi“ inca o banda pe sens. „In weekend am stat zeci de minute cu masina sa intru in Cluj“, se plinge cel responsabil de soarta drumurilor din Romania.

Cit priveste optiunea ca autostrada sa se termine tocmai unde Nokia s-a instalat, Mihai Grecu spune ca in orice moment autostrada va putea fi continuata.

Utilitatea pentru Nokia a unei autostrazi care sa lege Clujul si aeroportul municipiului de parcul industrial, unde producatorul finlandez se va instala, nu poate fi pusa sub semnul indoielii.

Legatura rutiera urmeaza sa asigure fluenta in aprovizionarea fabricii si o deplasare facila a managementului finlandez intre aeroport si capacitatea de productie.

Mihai Grecu, seful CNADR, spune ca din aceste considerente a aparut initiativa autostrazii. „Avem in proiect si modernizarea drumului national care leaga Pitestiul de Colibasi, acolo unde sint uzinele Renault-Dacia, existind si o hotarire de guvern in acest sens (care nu exista in cazul producatorului Nokia n.red.)“, precizeaza Grecu.

integral in Cotidianul