Legislatia in vigoare prevede ca in fiecare localitate ar trebui sa existe o singura sectie de vot.

Executivul a aprobat in acest sens o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului.

Introducerea acestei prevederi va contribui la evitarea aglomerarilor si la reducerea timpului de asteptare la sectiile de votare din strainatate.

Guvernul a adus si o alta completare aceleiasi legi, prin care se stabileste componenta birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate.

Astfel, acestea se constituie dintr-un presedinte, desemnat de seful misiunii diplomatice si din cel mult sapte membri, stabiliti de presedintele Biroului Electoral Central, prin tragere la sorti, dintr-o lista intocmita de Ministerul de Externe, cu consultarea partidelor parlamentare.

Gruparea in lista a viitorilor membri, pentru tragerea la sorti, se face avandu-se in vedere ca persoanele respective sa locuiasca in aceeasi localitate unde se afla sectia de votare sau cat mai aproape de aceasta

Pana in prezent, birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate erau compuse doar un presedinte si doi membri.

Romanii din strainatete fara acte valabile pot vota numai daca obtin titluri de calatorie

Ministerul roman al Afacerilor Externe sfatuieste persoanele care nu mai poseda documente de identitate valabile care sa le permita exercitarea dreptului de vot sa se prezinte inainte de data referendumului la oficiile consulare ale Romaniei din strainatate in vederea obtinerii titlurilor de calatorie.

Procedura de eliberare a titlurilor de calatorie este simplificata daca persoanele interesate prezinta pasapoarte expirate de mai putin de un an sau alte acte de identitate cu fotografie (ex. permise de conducere auto). In acest caz, titlul de calatorie se elibereaza in aceeasi zi.

In situatia in care persoana in cauza nu se poate identifica cu astfel de documente, este nevoie de confirmarea identitatii de catre autoritatile romane competente, iar aceasta procedura poate dura cateva zile.

Pentru obtinerea titlurilor de calatorie persoanele interesate vor trebui sa prezinte documentele cu care se identifica si doua fotografii color, recente, de 3,5 x 4,5 mm, urmand ca la oficiile consulare sa primeasca formularele necesare, se precizeaza in comunicatul MAE.

Ministerul precizeaza ca titlurile de calatorie pot fi obtinute numai la oficiile consulare de cariera ale Romaniei (sectii consulare ale ambasadelor si consulate generale de cariera). Consulatele onorifice nu elibereaza astfel de documente.