In a doua jumatate a anului trecut, piata conexiunilor la Internet in banda larga (broadband) din Romania a crescut cu 40%, numarul total de conexiuni depasind 1,042 milioane la finele anului 2006 fata de peste 730.000 la jumatatea anului trecut, se arata intr-un studiu recent comandat de Cisco Romania si realizat de IDC Romania.

Cea mai mare rata de utilizare a fost inregistrata in segmentul rezidential, urmata de segmentul intreprinderilor mici.

Studiul, intitulat Barometrul Broadband, care se bazeaza pe date de piata actualizate pentru a doua jumatate a anului 2006, arata ca din numarul total al conexiunilor de tip broadband la Internet, 84 % sunt detinute de clientii rezidentiali, 15.6 % de sectorul de afaceri, iar 0.4 % apartin sectoarelor administratie/educatie.

Tehnologia de acces preferata de clientii rezidentiali si de companiile mici a fost cea prin cablu coaxial. Dintre toate tehnologiile, ADSL a inregistrat cea mai mare rata de crestere a numarului de clienti, de peste 100%.

Conexiunea la internet prin cablu in topul preferintelor romanilor

Conexiunea la Internet prin cablu este cea mai populara tehnologie de acces pentru clientii rezidentiali, cu 50.8 % din numarul total al conexiunilor, urmata de LAN cu 32.2 %, si respectiv de serviciile DSL si Metro Ethernet care sunt in curs de dezvoltare: DSL cu 8.8%, FWA (Fixed Wireless - acces radio) cu 1.1%. Alte tipuri de conexiuni sunt prezente in proportie de 7.1 %.

„Accesul broadband la Internet, in contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si al accelerarii schimburilor informationale in toate domeniile - economic, social, educational, al serviciilor publice - devine esential pentru recuperarea decalajelor in toate aceste sectoare de activitate, precum si pentru obtinerea unor avantaje competitive ale

organizatiilor de toate dimensiunile”, considera Bogdan Constantinescu, General Manager Cisco Romania si Republica Moldova.

Adoptarea broadband - facilitata de pret dar impiedicata de dezvoltarea slaba a infrastructurii de retea in zonele rurale

Atat pentru clientii rezidentiali cat si pentru mediul de afaceri pretul scazut se numara printre principalii factori care impulsioneaza adoptarea tehnologiei broadband. Cresterea salariilor si accesul usor al furnizorilor in zonele rezidentiale cu CaTV si ADSL, precum si liberalizarea pietei de telecom sunt alte motive care determina clientii rezidentiali sa adopte tehnologia broadband.

Pentru mediul de afaceri, broadband-ul este atractiv si datorita unor factori precum: nevoia de comunicatii sigure si stabile intre sediile de firma si sucursale, dezvoltarea e-business-ului sau aparitia pe piata a noilor tehnologii (ADSL si WiMAX).

Printre factorii care franeaza implementarea broadband de catre clientii rezidentiali se numara dezvoltarea slaba a infrastructurii de retea in zonele rurale si veniturile scazute ale populatiei din aceste zone, precum si penetrarea slaba a PC-urilor in randul populatiei.

Pentru mediul de afaceri slaba dezvoltare a infrastructurii de retea in mediile rurale, precum si interesul scazut al companiilor din anumite domenii de activitate, cum ar fi agricultura sunt principalele cauze care impiedica dezvoltarea broadband.

IDC este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piata si consultanta in domeniul tehnologiei informatiei, telecomunicatiilor si pietelor utilizatorilor de tehnologie din lume, peste 850 de analisti din 50 de tari oferind expertiza globala, regionala si locala privind oportunitatile si tendintele pietelor tehnologice.