Una dintre revelatiile scenei musicale new-yorkeze aduce anarhia pe Arenele Romane din Bucuresti intr-un concert programat saptamana viitoare, pe 25 mai, intitulat “Balkan Sounds”. Fusion-ul tehno-gypsy ai celor de la Shukar Collective si cel “western” al Nightlosers va preceda dezlantuirea lui Eugene Hutz si compania.

In fruntea unei gasti care si-a cladit cariera incepand in Mehanata, Barul Bulgarilor din New York si formata din doi rusi, un israelian, un etiopian, un American, o thailandezo-americana si o chinezoaico-scotiana, nu putea sta decat Eugene Hutz.

"Gypsy" de origine ucraineana, Hutz a fugit din URSS pentru a gasi succesul, venit insa mult mai tarziu tocmai prin intoarcerea la origini, dar departe de casa, in Big Apple.

In spatele personalitatii pe care Hutz o dezlantuie la fiecare concert se afla o poveste cuceritoare. S-a nascut si a copilarit, sub influenta tatalui sau, si el muzician, la Kiev. La 14 ani, dupa catastrofa nucleara de la Cernobil, la a luat calea strainatatii.

Avea la portofoliu “scoala” est-europeana de rock ascultat pe ferite, pe discuri procurate anevoie, cu Jimmi Hendrix, Rolling Stones si altii capabili sa marcheze definitiv viata de tanar rebel in spatial sovietic.

Gogol Bordello: Start Wearing Purple

"Cand se intampla o nenorocire in tara ta si se mai intampla sa fi sub talpa comunista, cea mai buna sursa de informatii sunt radiourile straine", declara Eugene Hutz despre dezastrul de acum 21 de ani. A scapat, traind o buna bucata de timp ca refugiat in Burlington, statul American Vermont.

Mai tarziu a ajuns la New York, unde si-a incercat norocul pe scena muzicala, mai intai fara prea mult succes, sub titulatura “Hutz&The Bela Bartoks”. Trupa, abordand stilurile cu care a copilarit Hutz - muzica tiganeasca est-europeana, pe de o parte, rock-punk pe de alta parte - si-a schimbat ulterior numele in Gogol Bordello.

Nume explicat la un moment dat de solist intr-un interviu pentru un post de radio American: “Nicolai Gogol a avut o influenta ideologica deoarece a ‘traficat’ in societatea literara europeana cultura ucraineana. Iar Gogol Bordello vrea sa ‘traficheze’ muzica lor in lumea vorbitoare de limba engleza’.

Gogol Bordello live:

In 1999, cu un prim single si cu aparitii in clubul Pizdetz din New York, a inceput dementa. Gogol Bordello s-a oferit publicului cu energie pura, onestitate, ironie, punk, dub, cabaret, mesaje politico-sociale, muzica tiganeasca ruseasca, extravaganta, putere si peste toate astea o incredibila bucurie de a trai si de a canta.

O cronica spunea despre Gogol Bordello ca suna ca si cum Sex Pistols, The Clash si The Pogues s-au intalnit in Mama Rusie si s-au batut. Gypsy Punk - Underdog World Strike este discul care le-a adus celebritatea si un turneu mondial de doi ani.

In 10 iulie Gogol Bordello lanseaza pe piata noul disc “Super Taranta”, un nou termen din dictionarul Gogol Bordello vine de la Tarantella, traditionalul dans italian din evul mediu ce vindeca femeile de accesele de isterie.

“Super Taranta este o propunere de a combate tensiunile universale si isteria, transformand energiile negative in unele pozitive, la fel ca si Tarantella la originile sale”, spune Eugene Hutz, frontman-ul Gogol Bordello.

Romania nu este o tara total necunoscuta pentru Gogol Bordello, Eugene Hutz fiind un iubitor al muzicii lautaresti romanesti. Mai mult, pe unul din primele lor discuri se poate auzi o frumoasa poveste de amor cantata atat in ruseste cat si in romaneste: “Romania-Madagascar”. Si pentru ca tabloul sa fie complet, una din chitarile lui are imprimat drapelul Romaniei.