Prefectul de Maramures, Bondi Gyongyke si viceprimarul municipiului Baia Mare, Ludescher Istvan au initiat proiectul de realizare a unui drum expres intre Baia Mare si Autostrada M 3 inca din anul 2002, proiectul facand obiectul mai multor protocoale de colaborare bilaterala romano-maghiara, fiind prevazut si in protocolul de colaborare dintre orasele Baia Mare si Nyiregyhaza.

“Proiectul drumului expres care va lega Baia Mare de Autostrada M 3 din Ungaria a aparut in 2002.

Impreuna cu doamna Bondi Gyongyke (pe atunci deputat din partea UDMR, actualmente prefect de Maramures - n.red.) i-am transmis premierului maghiar de atunci, Megyessy Peter, faptul ca ne-ar interesa ca acest proiect de infrastructura sa fie evidentiat intre obiectivele colaborarii dintre cele doua state.

Proiectul a fost cuprins in protocolul de colaborare dintre orasele Baia Mare si Nyiregyhaza, din Ungaria, incheiat in 2003,. precum si in protocolul de colaborare dintre judete, incheiat mai tarziu”, a declarat pentru HotNews.ro viceprimarul municipiului Baia Mare, Ludescher Istvan.

Construirea drumului expres Baia Mare-Vaja a fost discutata si in sedinta comuna a guvernelor Ungariei si Romaniei din 2006 si a fost trecuta pe lista de prioritati a celor doua executive.

Soseaua dintre Vaja (Ungaria) si Baia Mare, leaga nordul Romaniei si nord-estul Ungariei de Autostrada M3, si permite racordul la Europa de Vest. Proiectul include in plus si realizarea a 4 noi drumuri de legatura cu reteaua rutiera, totalizand 15,6 km. Vor fi largite cu cate o banda pe sens de deplasare doua tronsoane ale DN 1C, principalele cai de acces in Baia Mare.

Drumul expres este un proiect vital pentru dezvoltarea economica a nordului tarii, deoarece deschide in mod direct un culoar de acces catre tarile Uniunii Europene. In primul rand, acesta va facilita schimburile comerciale intre Romania si Ungaria. Costul tronsonului de drum expres de pe teritoriul Romaniei a fost estimat la peste o jumatate de milion de euro.

Ludescher Istvan a adaugat ca, in opinia sa, conteaza mai mult relatia directa intre comunitati decat relatiile dintre guverne. “Proiectul acesta de infrastructura cu care ne mandrim, a ajuns la stadiu de studiu de fezabilitate. Ne apropiem de finalizarea proiectului intr-un timp previzibil de 3-4 ani”, a declarat viceprimarul Ludescher.