Romania continua sa fie in vizorul marilor retaileri, ea plasandu-se pe locul al 8-lea intr-un top mondial al atractivitatii pietelor, realizat de Cushman & Wakefield, cea mai mare companie privata de servicii de real estate din lume.

Yvonne Court, sef de cercetare si consultanta pentru retail in cadrul Cushman & Wakefield, a aratat ca pe primul loc al acestui top se situeaza Rusia.

In ceea ce priveste Bucurestiul, daca in 2005 acesta se plasa pe locul al 3-lea al atractivitatii pentru marii retaileri, in 2006 a coborat pe locul al 9-lea in urma deschiderii a numeroase hipermarketuri si centre comerciale.

In ciuda perspectivelor promitatoare pentru retailul romanesc, exista din ce in ce mai multe voci care sustin ca piata autohtona se apropie de momentul saturatiei.

Dezbaterea despre viitorul retailului a fost prilejuita de lansarea in Romania a filialei Consiliul International al Centrelor Comerciale, o organizatie nonprofit cu peste 60.000 de membri din peste 90 de tari.

Membrii ICSC sunt atat presedinti de centre comerciale, cat si dezvoltatori, investitori, proprietari, manageri, specialisti in marketing, contractori, consultanti, brokeri, academicieni si autoritati publice.

Magazine sofisticate

"Vanzarile retailerilor din Romania au crescut cu peste 50% intre 1999 si 2005, cand s-au ridicat la 10 miliarde de euro. Pana in 2010, vor ajunge la 12,9 miliarde de euro. Pe piata vor intra multi retaileri, care se vor dezvolta agresiv la nivelul intregii tari.

Cresterea salariilor va stimula consumul si se vor crea centre comerciale din ce in ce mai sofisticate", a apreciat King Sturge de la BSc (Hons) MRICS.

La randul sau, Cornel Oprisan, general manager al IKEA, a aratat ca piata romaneasca cunoaste un ritm de dezvoltare absolut fantastic; in particular, nevoia de mobila va creste "cu doua cifre" in fiecare an. "Romania va suporta 5-8 magazine IKEA", a spus Oprisan.

Hobby-ul comparaturilor va suferi mutatii

Potrivit unei analize despre retailul viitorului, cumparaturile pe Internet vor castiga din ce in ce mai mult teren deoarece oamenii nu vor mai avea timp sa mearga in centrele comerciale.

"Internetul se dezvolta si ne va modifica modul in care vom face cumparaturile pe viitor. Site-urile magazinelor le vor oferi oamenilor posibilitatea de a cumpara atunci cand vor, chiar si la ora 22 seara.

Ne indreptam asadar spre o perioada a increderii in marcile cunoscute, pentru ca in viitor nu vom mai avea timp sa mergem la cumparaturi", a aratat Yvonne Court.

Ea a aratat ca piata retailului va suferi si alte mutatii (pe langa inlocuirea magazinelor fizice cu cele virtuale), generate de imbatranirea populatiei din Europa Centrala si de Est si transformarea producatorilor in propriii retailisti.

Deocamdata insa, 40% dintre retalieri vor sa-si desfasoare activitatile in centre comerciale din mediul urban, iar 80% doresc sa intre direct pe noile piete, si nu prin intermediul francizelor, concesiunilor sau al unui joint-venture cu un partener local, a spus Yvonne Court.

Integral in Romania libera