Partenerii din cadrul proiectului gazoductului Nabucco si-au netezit asperitatile privind selectarea unui al saselea partener si ar putea nominaliza castigatorul chiar saptamana aceasta, scrie cotidianul Turkish Daily News, citat de Rador.

Cele cinci companii semnatare ale proiectului gazoductului - OMV din Austria, MOL din Ungaria, Transgaz din Romania, Bulgargaz din Bulgaria si Botas din Turcia - sunt in tratative cu compania germana RWE si Gaz de France.

"Exista mari progrese in proces. Pana acum, nu exista indicii privind vreun obstacol", a declarat Lubomir Dencev, director executiv al monopolului bulgar al gazelor Bulgargaz Holding. Intrebat daca vrea sa spuna ca a existat un acord intre parteneri privind cel de-al saselea investitor, Dencev a spus: "Da, asa se pare. Procedura se va finaliza in orice moment".

Cei cinci parteneri se reunesc la Budapesta pentru a discuta despre proiectul gazoductului de 4,6 miliarde euro (6,34 miliarde dolari) menit sa transporte gaze din Caspica si Orientul Mijlociu spre Europa.

Oficialul Ministerului Energiei din Turcia a spus luna trecuta ca partenerii din cadrul Nabucco sunt in favoarea companiei RWE ca al saselea partener. Turcia spune ca prefera compania germana in locul celei din Franta, ca urmare a faptului ca francezii au adoptat o lege prin care negarea "genocidului" armenilor in perioada Imperiului Otoman este incadrat la categoria crime.

Ankara neaga afirmatiile privind genocidul contra armenilor din primul razboi mondial.

Surse apropiate afacerii spun ca cel de-al saselea partener in Nabucco ar putea fi ales in octombrie. Conducta lunga de 3300 kilometri este un instrument-cheie in planurile Uniunii Europene de diversificare a furnizarilor de gaze, aparte de Rusia, dupa ce anul trecut Moscova a stopat furnizarile catre Ucraina ca urmare a unei dispute politice.

Cota in South Stream

Bulgargaz, care obtine cei mai multi bani din tranzitul gazelor naturale rusesti spre Turcia, Grecia si Macedonia, va fi, de asemenea, partener in proiectul gazoductului companiei Gazprom si ENI din Italia de transportare a gazelor in Europa Centrala pe sub nivelul Marii Negre, via Bulgaria.

Dencev a spus ca, cel mai probabil, Bulgaria va cauta sa obtina o cota in joint ventures-ul de 50-50 dintre Gazprom si ENI, intitulat South Stream.

"Vom negocia marimea cotei", a adaugat el. "Sunt foarte multumit ca Gazprom a decis in mod categoric ca gazoductul va trece prin Bulgaria. Nu putem decat sa fim fericiti pentru ca acum cateva luni poarta sudica (pentru gazele rusesti spre Europa) a fost Turcia si Grecia, si nu Bulgaria".

Dencev a mai spus ca mai trebuie inca stabilit cum se vor transporta gazele naturale spre Europa Centrala. Optiunile includ utilizarea conductelor Nabucco sau tranzitarea Serbiei, Ungariei si Austriei, precum si prin Grecia si Italia.

South Stream este considerat de unii competitorul Gazprom pentru Nabucco, chiar daca gigantul rusesc a negat ca proiectul este o alternativa la Nabucco.

Dencev a mai spus ca necesitatile crescande de energie in Europa Occidentala inseamna ca mai e loc pentru cateva proiecte de gazoducte si oleoducte, dar a adaugat ca Nabucco si South Stream vor concura pentru furnizarile de gaze.

Ungaria sustine acum ferm proiectul gazoductului Nabucco

Ungaria sprijina acum ferm construirea gazoductului Nabucco, proiectul stindard al Uniunii Europene menit sa reduca dependenta blocului de gazele rusesti, a declarat ministrul Economiei, Janos Koka.

Ungaria, ce pana anul trecut era in favoarea alternativei rusesti pentru gazoductul Nabucco spre iritarea oficialilor Uniunii Europene, va gazdui vineri, la Budapesta, o conferinta internationala privind proiectul Nabucco.

"Aceasta conferinta are un obiectiv declarat de a demonstra ca Ungaria este loiala proiectului Nabucco", a declarat Koka.

Premierul socialist al Ungariei, Ferenc Gyurcsany, a criticat, in trecut, Nabucco, definindu-l ca fiind "un vis" ce exista doar pe hartie, dar care nu are sprijin financiar si politic, spre deosebire de Blue Stream, proiectul sustinut de Rusia.

Ambele conducte vor transporta gaze naturale prin Turcia si Balcani spre Uniunea Europeana, insa Nabucco este special proiectat sa reduca dependenta de Rusia, prin transportarea gazelor naturale din Orientul Mijlociu si Asia Centrala.

Intreruperile in aprovizionare, dupa recentele dispute dintre Rusia - cel mai mare exportator de gaze si producator mondial de titei - si tari de tranzit cheie, precum Ucraina si Belarus au inmultit temerile din Europa privind o supradependenta de sursele de energie rusesti.

Rusia furnizeaza o patrime din necesarul total de gaze naturale ale UE, insa anumite tari, printre care si Ungaria, sunt aproape deplin dependente de gazele rusesti.

Koka a admis ca Ungaria a facut "o greseala" ca nu a sustinut suficient Nabucco in trecut.

"Greseala Ungariei e ca am repetat de prea multe ori ca proiectul e doar un vis, asa ca noi, de fapt, am contribuit, proiect ramanand un vis", a mai spus Koka.

Koka - presedintele Partidului Liberal din Ungaria, al doilea din coalitia de guvernamant - a adaugat ca "e nevoie ca Gyurcsany - care e apropiat de presedintele rus Vladimir Putin si care era considerat ca inclina spre Blue Stream - sa vorbeasca in mod clar in favoarea Nabucco.

In acelasi timp, Koka a spus ca Ungaria va face vineri presiuni pentru incheierea unui acord pentru deschiderea accesului la Nabucco a unor terte parti, inclusiv a Rusiei cu gazele sale, daca exista o vointa similar din partea Rusiei pentru a acorda acces companiilor straine la gazoductele sale.

Printre participantii la conferinta de vineri se afla Gyurcsany, comisarul UE pentru Energie, Andris Piebalgs, ministrii energiei din UE si Asia Centrala, sefii holdingurilor petrolului si gazelor, precum si reprezentanti ai bancilor ce ar putea fi potentiale finantatoare.