Proiectul Nabucco, menit sa reduca susbstantial dependenta UE de gazul rusesc, devine tot mai putin realizabil. Urmand exemplul secretarului general al Cartei energiei, Andre Mernier, expertii austrieci in domeniul energiei au catalogat proiectul drept lipsit de perspective.

Toate aceste luari de pozitie, comenteaza cotidianul Kommersant-Ukraini, sporesc sansele Gazrpomului in privinta realizarii propriului sau proiect de constructie a gazoductuui caspic care sa transporte gaze naturale din Asia centrala in UE.

Pana la 1 noiembrie, participantii la proiect promisesera sa selecteze un al saselea partener, alegand intre concernul francez Gaz de France (GDR) si grupul german RWE. Contactati, reprezentantii celor doua companii au declarat ca nu au informatii despre vreo decizie in acest sens.

Operatorul proiectului Nabucco, Gas Pepeline International GmbH nu a facut nici un fel de comentarii. De altfel, initiatorul proiectul, compania austriaca OMV, precum si alti participanti au pastrat, in ultimul timp, tacerea pe aceasta tema.

Constructia gazoductuui din Turkmenia sau Kazahstan via Azerbaidjan, Georgia, Turcia in tarile UE, cu o lungime de 4.000 km si o capacitate de transport de 30 miliarde metri cubi de gaze ar urma sa demareze in 2008. Costul lucrarilor - 5 miliarde euro.

In UE, noteaza cotidianul citat, proiectul a inceput sa franeze dupa recentele declaratii ale lui Marnier, care a calificat proiectul „un prunc mort inainte de a se naste”. Aceasta pozitie a fost in mod surprinzator sustinuta de cea mai mare companie austriaca a energiei electrice.

In cadrul unei mese rotunde, organizata de EnergieAllianz Austria (EAA), la Viena, expertii companiei au enumerat doua serioase obstacole in calea realizarii Nabucco - deficitul de resurse si riscurile de atentate teroriste legate de tranzitul pe teritoriul Turciei, care in orice clipa poate declansa o operatiune armata la granita cu Irakul.

Gerhard Mangott, profesor de politologie la Universitatea din Insbruck, a apreciat ca Nabucco „va muri inainte de a prinde viata”, pentru ca UE priveste proiectul „in primul rand ca unul politic, antirusesc”, pornind de la premisa gresisa ca „odata cu asigurarea Europei cu gaze independenta UE fata de Rusia se va intari”.

Avantaj Rusia

Necesarul de gaze naturale al celor 27 de state membre este acoperit de importurile din Rusia doar in proportie de 29%, a spus profesorul. Numai tarile Baltice, Polonia, Bulgaria si Serbia depind in totalitate de livrarile Gazpromului”. In plus, a adaugat el, „insasi Rusia depinde puternic de UE ca piata de desfacere”.

Consultantul OPEC, Karin Kneizel a atras, la randul ei, atentia asupra deficitului de resurse. „Pentru umplerea Nabucoo este nevoie de 30 miliarde metri cubi de gaze, in timp ce partea azera poate asigura maxim 11 miliarde metri cubi pe an.

Si asta in conditiile in care aceasta tara are tot mai mare nevoie de gaze pentru consumul intern si pentru livrarile sale in Georgia”, a explicat expertul. In opinia ei, „Nabucco nu va realizat pentru ca nu exista si nu va exista o politica energetica europeana, pentru ca nu exista o politica externa comuna a UE”.

Concurentul traditional al Nabucco este considerat gazoductul baltic, care va permite transportul a 30-40 miliarde metri cubi de gaze din Asia centrala in Rusia si mai departe, prin South Stream, in UE.

Analistul Maksim Sein, de la Brockerkreditservice, sustine ca avantajul acestui proiect consta in faptul ca traseul ocoleste Turcia, sporind astfel securitatea livrarilor de gaze in UE, precum si faptul ca Gazprom „controleaza toate capacitatile de transport ale tarilor de tranzit, Uzbekistan si Kazahstan.