Ce au in comun autostrada suspendata a primarului Oprescu, metroul din China si criza financiara

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Vineri, 14 septembrie 2012, 10:37 Actualitate | Administratie Locala

Primarul General, Sorin Oprescu, s-a intalnit in urma cu doua zile cu reprezentantii firmei de constructii China Communication Constructions Company Limited pentru a le prezenta proiectul inelului median (autostrada suspendata) in vederea obtinerii unei finantari de aproximativ 1,5 miliarde de euro. Intrucat nu sunt bani la bugetul local (n.r. - bugetul primariei pe anul 2012 este de circa 1 miliard euro), edilul sef a declarat ca doreste sa faca autostrada suspendata in parteneriat public privat, urmand ca partenerul privat sa-si recupereze banii ulterior, nu se stie exact cum. Reprezentantii companiei au declarat ca vor analiza documentatia primita de la primarul Oprescu.

Daca in Romania autoritatile inca mai spera ca marile proiecte gigant de infrastructura sa constituie un motor pentru economia aflata in criza, in China strategia s-a dovedit un esec acolo unde nu au existat proiectii economice solide. Guvernul si companiile private au pompat sume uriase in proiecte in dezvoltarea retelei de metrou, chiar si acolo unde nu era justificat, banii scosi din vanzarea biletelor nefiind suficienti nici macar pentru plata dobanzilor la credite. Rezultat: falimentul. Vezi cum s-au dus pe apa sambetei o investitie de sute de miliarde de euro si ce riscuri presupun proiectele gigant de infrastructura.


Beijing - Metroul Airport Express - Sursa foto: Flikr / Alexander Savin

Incepand cu 2008, Guvernul chinez a sustinut marile proiecte de metrou ca parte a strategiei de diminuare a efectelor crizei financiare. Potrivit publicatiei Caixin, intre 2008 si 2009, Comisia nationala de dezvoltare si reforma din China a dat unda verde la proiecte de magistrale de metrou in 28 de orase, in valoare de 1 trilion yuani (122 miliarde de euro). Acestea au inclus 96 magistrale noi de metrou, insumand 2.500 km de cale ferata. Costul mediu pentru construirea unui km de linie de metrou se ridica la 500 milioane de yuani (61 milioane euro).

Chen Xunru, inalt demnitar chinez, a declarat pentru China Daily ca in dorinta de a beneficia de infrastructura moderna ca semn suprem al civilizatiei, mai multe orase din China au decis sa construiasca magistrale de metrou si s-au indatorat mult mai mult decat le permitea bugetul. "Unele orase au pus pe hartie retele de metrou care sunt din punct de vedere financiar totalitatea veniturilor combinate pentru cinci ani", spune acesta.

Potrivit lui Chen, o mare parte a fondurilor provin de la guvern - de obicei în jurul valorii de 40% - iar restul din împrumuturi bancare accesate de administratiile locale. Chen sustine ca metroul poate atrage cu greu investitori deoarece pretul biletelor este stabilit de guvern si este scazut, ca sa fie accesibil pentru populatie. Chen sustine ca in 2010 datoria guvernelor locale a crescut la 10 trillioane yuan. "Construirea de linii de metrou la scara larga va creste datoria publica, sporind riscurile financiare", sustine Chen.

In dorinta de a domoli avantul de dezvoltare a oraselor cu venituri mici, Comisia nationala de dezvoltare si reforma din China a impus cateva cerinte minime pentru dezvoltarea reteleor de metrou:
- orasul trebuie sa aiba o populatie urbana de cel putin 3 milioane de locuitori;
- PIB-ul sa depaseasca suma de 10 miliarde de yuani (1,2 miliarde euro);
- fluxul de trafic la ora de varf sa ajunga la cel putin 38.000 de calatori;

In 2011 insa uriasa masinarie a inceput sa scartaie. Potrivit Caixin, in 2011 Comisia sus-mentionata nu a mai aprobat nici un proiect de dezvoltare a metroului. Zhang Jiangyu, directorul adjunct al Comisiei, a declarat pentru  Caixin că 70 - 80% dintre liniile de tranzit rapid din China au fost amanate. Majoritatea magistralelor construite sunt neprofitabile, iar guvernele locale s-au inglodat in datorii uriase.

Potrivit China Daily, chiar si Shanghai - cu o populatie de 23 milioane de oameni si un PIB de 1,9 trilioane de yuani în 2011 - a fost târât în datorii din cauza proiectelor gigant de dezvoltare a metroului. Shanghai are cea mai lunga retea de metrou din China, la inceputul anului 2012 cele 11 linii insumand 425 km. In comparatie, New York City are o retea de 370 km de metrou.  Pana in 2013 reteaua din Shanghai este programat sa fie extinsa la 570 km, iar pana in 2020 la 877 km. Desi este al cincilea cel mai aglomerat metrou din lume, cu 2,1 miliarde de pasageri in 2011, venitul generat este insuficient pentru a-l sustine.

Ying Minghong, presedintele companiei Shanghai Shentong Metro Group Co, a declarat pentru China Daily ca doar o singura linie de metrou din Shanghai este profitabila. "Veniturile din vânzări de bilete si publicitate acopera doar costurile de functionare, dar nu este suficient pentru a plati intretinerea si imprumuturile luate", a declarat acesta.

Chen Xunru a declarat că dobânda la creditele bancare costa guvernul municipal mai multe miliarde de yuani, sume la care nu se adauga costul de constructie si intretinere.

Situatia din Shanghai nu este unica. Potrivit China Daily, Beijing are o populatie de 20 milioane de locuitori si o retea de metrou de 372 km. Pana la sfarsitul anului ea va fi extinsa la 440 km, iar pana in 2020 la 1050 km. Guvernul local da anual circa 10 miliarde yuan (1,2 miliarde de euro) pentru dezvoltarea retelei de metrou, si alte 2 miliarde Yuani (244 milioane euro) pentru subventii pentru mentinerea  biletelor la un pret scazut, potrivit lui Wu Lishun, director financiar la Beijing Infrastructure Investment Co, compania responsabila cu finantarea lucrarilor la metrou, citat de China Daily. Se estimează că în 2015, atunci când reteaua de metrou va atinge 581 km, metroul va avea o pierdere de exploatare de 4,3 miliarde de yuani (525 milioane euro), în ciuda volumului de trafic imens, a spus Wu. În cazul în care costurile de depreciere si de contabilitate sunt incluse, pierderea pierderea se va ridica la 17 miliarde de yuani (2 miliarde de euro).

Oficialii chinezi sustin ca diminuarea numarului de tranzactii imobiliare a taiat bugetele administratiilor locale cu circa 20%, acest lucru reflectandu-se in dezvoltarea proiectelor de infrastructura.

Autostrada suspendata

Primarul Sorin Oprescu a castigat alegerile din iunie 2008 promitand bucurestenilor, printre alte proiecte, ca va face o autostrada suspendata pe bd. Magheru pentru a-i scapa pe cetateni de aglomeratia din centrul orasului. Ulterior, dupa ce a analizat mai bine situatia, edilul a mutat autostrada suspendata mai la periferia orasului, transformand-o in inelul median.

Dupa patru ani de mandat, nici macar Planul Urbanistic Zonal care stabileste traseul arterei nu a fost aprobat. Potrivit PUZ-ului aflat in dezbatere publica, inelul median, pe zona de nord,  va face legatura intre Soseaua Colentina (intrarea in Bucuresti) si Lacul Morii, de-a lungul caii ferate, avand o lungime 13 km. In ultima sedinta de Consiliu General, care a avut loc la sfarsitul lunii august, alesii locali au aprobat cheltuirea a 1,57 miliarde de euro pentru acest proiect, banii urmand sa fie alocati altfel:

  - 233 milioane euro pentru exproprieri si amenajarea terenului
  - 57,7 milioane euro pentru proiectare si asitenta tehnica
  - 1,26 miliarde euro pentru construirea propriu-zisa a autostrazii
  - 153 milioane euro pentru alte cheltuieli

Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat ca aceasta suma nu va fi platita de la bugetul local, ci dintr-un parteneriat public-privat. Insa, potrivit proiectului de hotarare votat, "finantarea investitiei se va face din alocatii bugetare si/sau alte fonduri legal constituite". Nu este specificat nimic despre un parteneriat public-privat si despre modul cum partenerul privat isi va recupera investitia facuta.

In comparatie, bugetul municipalitatii pe anul 2011 a fost de 1 miliard de euro, iar in la nivelul intregii tari, in 2012, investitiile straine directe au fost de 393 milioane de euro. In concluzie, este greu de anticipat care va fi sursa finantarii.





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

9049 vizualizari

  • +15 (15 voturi)    
    minte cand deschide gura !!! (Vineri, 14 septembrie 2012, 11:05)

    SRA [utilizator]

    Fiul generalului de securist care a debutat in anii 50 la canal, acest oPRESCU minte bucuresteni cu strada suspendata.

    O minciuna mai mare si grosolana nu exista, bucuresteni au nevoie cu totul de altceva si nu de bazaconiile lui oPRESCU.

    Minciuna cand respira a contaminat intreaga clasa socialista din ROMANIA
    • -8 (10 voturi)    
      bai (Vineri, 14 septembrie 2012, 19:00)

      Saineanu [utilizator] i-a raspuns lui SRA

      Cum a fost Bucureştiul şi cum arată acum... Sincer, Oprescu e singurul care a făcut ceva pentru orasul ăsta. Eu cred că şi de presedinte ar fi mai bun decât mulţi care nu fac decât să alerge după putere.
      • +2 (2 voturi)    
        Lasa vrajeala (Sâmbătă, 15 septembrie 2012, 18:46)

        morometu [utilizator] i-a raspuns lui Saineanu

        Chiar stii cum arata Bucurestiul? Nu cred. Poate explicitezi un proiect inceput sau finalizat de maretul fante. Nu-mi da drept exemplu carnatul de record.
        Cel putin ceasca a mai demolat si maghernite sordide. Iar daca videanu nu ar fi reabilitat soselele si bulevardele chiar ca nu am fi avut acum nimic.
    • +1 (1 vot)    
      putea sa ramana director de spital.. (Sâmbătă, 15 septembrie 2012, 13:33)

      Inna100 [utilizator] i-a raspuns lui SRA

      macar acolo se pricepea la cate ceva.. chiar daca nu era asa de tentant .. financiar..
      Insa lacomia umana de material si de puterea data de material , distruge caracterul.. pentru cei care l-ar fi avut vreodata ..
      Hmm..dintodeauna l- a chemat Sorin Oprescu...?!!
  • +14 (14 voturi)    
    hahaha (Vineri, 14 septembrie 2012, 11:26)

    mihai_vart [utilizator]

    repede votati-l presedinte ca e super gospodar!

    dom doctor trebuie sa vina cu idei din astea la nivel national nu doar in bucuresti.

    e clar ca bucurestiul e un oras de chineji subjugati care si-au ales conducatorul dupa mintea lor, a doua oara.
  • -19 (19 voturi)    
    Asa sunt unii, (Vineri, 14 septembrie 2012, 12:19)

    Stepanida [utilizator]

    ar zice orice,doar ca sa puna de-a curmezisul.Sorin Oprescu va face inelul median,cu sau fara aprobarea presei portocalii(amestecat cu verde sau albastru).
    • +8 (8 voturi)    
      da (Vineri, 14 septembrie 2012, 13:03)

      Etre [utilizator] i-a raspuns lui Stepanida

      in general cei cu putine resurse mintale au o calitate definitorie: sunt si ambitiosi
    • +8 (8 voturi)    
      unii nu inteleg... (Vineri, 14 septembrie 2012, 13:06)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Stepanida

      pai tocmai asta e pb, ca acum s-ar putea chiar sa-l faca.... adica sa bage o gramada de fier si beton prin mijlocul unor parcuri si cartiere de case, chiar daca acel "inel" este o aberatie, traficul de pe A1 spre A2 si A3 putand fi directionat prin soseaua de centura, care ar putea fi facuta super autostrada cu banii astia.

      daca impartim 1.5 mld euro la nr celor care l-au ales pe Oprescu ar da cel putin 5000 de euro de caciula. Sunt curios daca respectivii ar fi dispusi sa sutina un proiect ca asta daca li s-ar cere sa scoata banii direct din buzunar, nu din taxe si impozite...
      • -6 (6 voturi)    
        mdea (Vineri, 14 septembrie 2012, 19:00)

        Saineanu [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Sa mai rezistam putin ca in curand vin algerile prezidentiale si in momentul in care va fi Oprescu pus presedinte,poate descoperim ca asa cum Pasajul Basarab a stat 11 ani, mai sunt lcurari in toata Romania cu care nu se intampla nimic si doar mananca din bugetul statului. Tare sunt curios ce o sa gaseasca acolo …
      • +1 (1 vot)    
        ... (Sâmbătă, 15 septembrie 2012, 18:58)

        dragos234 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        La noi, popor de tzarani 90 % in anii '30, e semn de modernitate sa trantesti fier-betoane printre case, sa te uiti pe geam de la etajul 2 si sa vezi rotile de la TIR-urile de pe vreo bretea sau vreun pasaj.
        In Vest s-au prins de mult timp ca pasajele si autostrazile din orase distrug tesutul urban, dar la noi, proaspat imbogatiti, proaspat urbani, inca da bine sa treci cu traficul greu prin oras.
    • +7 (7 voturi)    
      si asa sunt altii.. (Vineri, 14 septembrie 2012, 15:51)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui Stepanida

      ..cum spune unul o prostie, cauta sa il sustina imediat, sa para ca nu e singurul prost din lume si in niciun caz cel mai mare prost din lume..

      Casa Radio de la Eroilor nu se mai construieste; strapungerea Buzesti-Berzei-Uranus nu se mai construieste(nu mai au autorizatie de constructie); pasajul rutier Mihai Bravu-Splaiul Unirii nu se mia termina odata; reparatiile la liniile de tramvai 19 si 23(portiunea de pe Str. Liviu Rebreanu) si linia 1 (Blvd. Mihai Bravu intre Sos Oltenitei si Calea Vitan).. toate aceste proiecte care tin de Primaria Municipiului Bucuresti..de ce nu au fonduri alocate ca sa se termine mai repde lucrarile?
      Au gasit ei sa aprobe alocarea de fonduri la un proiect care nu isi avea rostul(mai important era sa se faca o sosea de centura in jurul Bucurestiului, decat o autostrada suspendata deasupra orasului..). Daca Soseaua de Centura nu depinde de PMB, de ce o Autostrada Suspendata ar fi treaba PMB? Nu ar trebui sa fie tot problema Ministerului Transporturilor? E Autostrada doar..
    • 0 (0 voturi)    
      Mari credite are Primaria (Sâmbătă, 15 septembrie 2012, 19:00)

      morometu [utilizator] i-a raspuns lui Stepanida

      Poate ne explici pe indelete cam ce datorii si credite are primaria si pentru ce? Cate generatii de acum incolo sunt datoare???
      O aripa de Municipal i-a luat vreo 10 ani si bani ''fara numar''!
      Acus vrea la presedentie sa vina alt fraier sa returneze datoriile primariei.
      De realizarii proprii, nu cred ca-si mai poate dorii ceva.
  • +9 (9 voturi)    
    Tara arde... (Vineri, 14 septembrie 2012, 13:15)

    Kristinush [utilizator]

    Si lu' Oprescu ii arde de autostrazi suspendate... Cu scumpirea continua a carburantilor, intr-un an sau doi o sa circulam cu bicicletele sau pe jos... Asa ca mai degraba are reda banii la Metrou unde e cu adevarat nevoie de ei si sa uite de autostrazi suspendate si prostii... Oprescu e bun de .... NIMIC....
  • +7 (7 voturi)    
    ce au făcut chinezii în Polonia (Vineri, 14 septembrie 2012, 13:24)

    Asgardi Metrovich [utilizator]

    When Chinese construction firms work at home or in Africa, the jobs are often monumental but subject to little regulatory oversight.

    For the Polish highway, by contrast, Covec was hired to manage a complex project from beginning to end in a European Union nation, including design, financing and construction within tight regulatory confines. It failed.

    Covec was thin on management expertise, lacked financial skills and didn't understand the importance of regulations and record-keeping in public works projects in the West. "They thought they came to Africa."

    http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303459004577363842916410790.html
  • +7 (7 voturi)    
    Aha (Vineri, 14 septembrie 2012, 14:13)

    Straistaru Eugen [utilizator]

    acum 1an cand au luat chinezii rabla aia de portavion Varyag, spuneam intr-o postare pe HotNews ca succesul chinezesc este un miraj si ar fi bine sa nu credem orice creste ca o ciuperca (mai ales ca este si comunist sistemul).....si mi-am primit minusuri in prostie, iar un utilizator a tinut sa imi explice maretia metroului din Shanghai si ca vezi doamne ce scari rulante au si etc.

    Este intotdeauna bine sa tii un ochi critic fata de sisteme si institutii ce se dezvolta ne-natural....marketing-ul are scopul de a ascunde adevarul in unele cazuri, dar nu este greu sa nu te uiti la el si sa vezi realitatea

    PS: Asa se va intampla si cu Apple si balariile lor de telefoane, este o firma care creste ne-natural, chiar daca este din US, si acolo este criza si lumea trage de bani.
  • +6 (6 voturi)    
    Suspendata, maine-i gata! (Vineri, 14 septembrie 2012, 14:13)

    V.R. [utilizator]

    Nu mai bine ar fi fost sa se construiasca pe banii respectivi intai o autostrada de centura, cu 2x3 benzi pe intreaga lungime?

    Budapesta in curand va termina largirea portiunii sudice (cea mai veche) la standard de autostrada cu 3 benzi pe sens; intre timp, Bucurestiul n-are nici macar un drum expres fara intersectii la nivel (cum avea Budapesta inca de la inceputul anilor '90).

    Abia dupa terminarea centurii exterioare si scoaterea traficului de actuala centura (care poate fi supranumita "drumul mortii" fara prea mari exagerari, avand in vedere cum au fost proiectate intersectiile) se pot avea in vedere suspendatele; in principiu, ele sunt extrem de utile in descongestionarea oraselor asiatice. In Hong Kong de exemplu, nu e atat de sesizabila aglomeratia specifica oraselor europene, cu strazi ingramadite, semafoare, etc. Iar in Singapore chiar sunt impodobite cu plante agatatoare si flori, dandu-le un aspect placut si util in acelasi timp.
  • +9 (9 voturi)    
    "Multumiri" celor care l-au votat pe Oprescu (Vineri, 14 septembrie 2012, 14:17)

    bigbrother [utilizator]

    Vedem acum pe ce o sa se duca banii primariei, proiecte fantasmagorice la preturi colosale de 100 milioane euro/km. La banii astia dati se poate reabilita orasul in intregime sau se poate creste nivelul de trai cu mult peste ce exista prin diverse proiecte mai mici dar mult mai gandite, si tot ne-ar mai ramane bani.

    Propun ca cei care l-au votat pe Oprescu sa scoata banii din buzunar si sa plateasca ei, asta ca tot nu gaseste sursa de finantare.
    • +1 (1 vot)    
      O alta mare nedumerire.. (Sâmbătă, 15 septembrie 2012, 13:24)

      Inna100 [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      printre altele..o mare nedumerire a mea, este ce ii anima pe constanteni sa voteze la nesfarsit acest papitoi colorat si la hainesi la minte si la tot.. si o alta mare nedumerire este cea legata de vesnicul esec al bucurestenilor de a-si alege un primar normal.. Stiu ca acesti megalomani nu au nici un soi de simt tehnic, artistic, gospodaresc.. insa au un apetit iesit din comun in a cheltui banii oamenilor pe .. fabrici de impachetat si despachetat fum..
  • -7 (7 voturi)    
    da (Vineri, 14 septembrie 2012, 19:00)

    Saineanu [utilizator]

    Dacă Oprescu se hotărăşte să candideze la preşedinţie, îl votez. Până acum, Bucureştiul n-a mai avut un primar care să facă ceva in mod serios, să termine nişte lucrări. Şi felicit iniţiativa de a reabilita Centrul Vechi!
  • 0 (0 voturi)    
    mda (Sâmbătă, 15 septembrie 2012, 13:12)

    Xorciser [utilizator]

    Totul se va face in disrespect fata de cetatean.

    Vor face "inelul median", evident ca intr-un PPP recuperarea banilor se va face cel putin partial prin taxare. Deci ori taxa ca pe autostrada pentru cei care vor circula pe acolo (iar daca nu vor circula se vor "strica" din senin traseele paralele ca sa nu existe varianta), ori taxe mai mari pentru toti bucurestenii (impozite ale primariei).

    Avand in vedere ca se face pe banii nostri, eu zic ca merita o dezbatere mai indelungata nu sa ni se bage ca o sarma fierbinte pe gat...


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică