Este a 36-a zi în care Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) este nefuncțională. În prima parte a zilei de luni, sistemul cardului de sănătate a funcționat temporar, însă în a doua parte a zilei este din nou blocat. Situația este cu atât mai gravă cu cât, în această perioadă, nefuncționarea sistemului nu îi afectează doar pe pacienți, cărora nu le poate fi verificată calitatea de asigurați în sistem pentru a putea beneficia de servicii medicale, ci și pe medicii de familie, care în aceste zile raportează către CNAS serviciile medicale oferite în luna iulie, pentru ca acestea să le poată fi decontate de Casă, iar cabinetele lor să își poată susține cheltuielile.

HotNews.roFoto: Hotnews

Actuala avarie a sistemului PIAS este cea mai gravă de la introducerea cardului de sănătate încoace.

Corina Mihăilescu este medic de familie în Brașov și a povestit, pentru HotNews.ro, că a reușit să facă raportarea serviciilor din luna iulie către CNAS, pentru a îi putea fi decontate serviciile, vineri seară, târziu. A avut norocul să prindă un moment în care sistemul informatic funcționa. Cum sistemul funcționează în ultimele 36 de zile doar temporar, pentru perioade scurte, iar în rest este blocat, raportarea serviciilor medicale și decontarea lor a devenit un lucru care ține de norocul fiecărui medic.

Platforma PIAS nu funcționează

Medicul Corina Mihăilescu mai spune că în ultima lună au fost foarte multe momente în care nu a putut verifica calitatea de asigurat a pacienților care se prezintă la consultație - dacă copiii și pensionarii sunt asigurați automat, adulții beneficiază de asigurare medicală doar dacă sunt angajați cu forme legale sau dacă își plătesc singuri asigurarea medicală, lucru imbosibil de verificat în momentele în care sistemul informatic nu funcționează. Conform legii, persoanele adulte care nu au asigurare de sănătate pot beneficia de asistență medicală gratuită doar în cazul în care reprezintă urgențe medicale.

Potrivit surselor HotNews.ro, o situație foarte gravă este și la laboratoarele de analize medicale, unde pacienții merg în general dimineața, cu trimitere de la medic. Și activitatea acestora este îngreunată de nefuncționarea sistemului informatic.

  • CNAS a întrerupt "programat" funcționarea PIAS în noaptea de vineri spre sâmbătă, pentru "verificări tehnice"

Funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost întreruptă programat începând cu data de 2 august, orele 23:00, până pe 3 august, la orele 07:00, pentru "efectuarea de verificări tehnice", a anunțat Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Precedentul anunț al CNAS privind PIAS data din seara de joi, 1 august, când Casa de Asigurări comunicase că o echipă mixtă formată din specialiști IT din sistemul de sănătate și parteneri "lucrează pentru a remedia disfuncționalitățile" începând din data de 25 iulie, adică abia din cea de-a 25-a zi de la izbucnirea crizei.

Înainte de 1 august, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, instituția care răspunde de funcționarea sistemului, nu mai făcuse niciun anunț oficial pe această temă din data de 18 iulie, adică de exact două săptămâni, când spunea că se fac "teste finale" pentru repornirea sistemului.

  • Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov: Dar de când contează pacienții?

"'Aniversăm' o lună de când PIAS, adică Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Sigur că din partea CNAS avem un comunicat pe 10 că nu merge din 5, dar doamna ministru însăși a afirmat de câteva ori ca PIAS nu merge de la 1. Bun, am înțeles, avem comunicat de start avarie, stăm liniștiți, avem siguranța legală că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Dar au rămas în suspensie câteva probleme foarte importante", spunea săptămâna trecută Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.

Medicul Sandra Alexiu

De ce probleme se lovesc medicii de familie, conform Sandrei Alexiu:

"1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluții temporare, (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut raporta și nici factura. Ce facem cu ei? Cum își întrețin cabinetele?

2. S-au semnat contracte adiționale până la finalul anului, ca iar nu a fost în stare CNAS să facă normele la timp, deci de mâine alte distracții, aceste contracte trebuie reînnoite în sistemul informatic. Dacă aceasta reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienții de mâine? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit...

3. Din 1 august începe nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperați, nu știu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (ca PIAS indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul și plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele si oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizari oficial. E liniște în secțiunea comunicate, conferință de presă cu noua conducere ioc..."

Sandra Alexiu mai spunea că "Și pentru cine are dileme, nu, nu merge, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem! În România medicii de familie fac gărzi de noapte ca să valideze servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță, așa se înțelege aici aplicarea directivelor internaționale privind Asistența Medicală Primară. Acces la sănătate și acoperire universală? Dar de când contează pacienții aici?"

  • Sistemul IT din sănătate, lăsat fără servicii de mentenanță la bazele de date

"Există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, anunța la începutul săptămânii trecute ministrul Sănătății, Sorina Pintea.

Sorina Pintea mai spunea atunci că "în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziție în regim de urgență pentru servicii de mentenanță a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon", până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanță pe termen mai lung. Potrivit ministrului Sănătății, "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, iar un raport pe această temă va fi trimis la DNA.

HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă.

Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.