Scandalul Bastroe a depasit demult spatiul granitei fluviale romano-ucrainene, devenind subiectul unor demersuri facute la cele mai inalte foruri europene si mondiale.

Din nefericire, realitatea putin cunoscuta chiar si la nivelul opiniei publice din tara, sensibilizata in ultima perioada de campania fireasca a autoritatilor si mass-media romanesti impotriva dezastrului ecologic initiat de statul ucrainean, indica faptul ca, in domeniul navigatiei, Ucraina a castigat razboiul cu Romania, deoarece canalul incriminat reprezinta la ora actuala o artera de

navigatie utilizata frecvent de navele comerciale ale vecinilor din spatiul ex-sovietic.

In ultimele luni, majoritatea navelor de tip Volgodon (ce asigura transportul comercial pe apa de-a lungul marilor fluvii rusesti Volga si Don) si Volgobalt (ce asigura transportul comercial pe apa intre Marea Baltica si, de-a lungul fluviului Volga, catre destinatii sudice) utilizeaza din plin canalul Bastroe, in detrimentul bratului Sulina.

Este vorba despre navele rusesti si ucrainene care incarca alumina (o substanta obtinuta pe cale artificiala si utilizata ca materie prima in fabricile de aluminiu), produsa de societatea Alum Tulcea, si apoi o transporta spre destinatiile aflate in spatiul ex-sovietic sau in alte locatii de pe mapamond.

Aceste cargouri fluvio-maritime incarcau alumina in portul Tulcea si ieseau in Marea Neagra folosind bratul Sulina. Insa, in ultima vreme, traseul acestor ambarcatiuni comerciale a fost schimbat, ele incepand sa utilizeze din plin canalul Bastroe.

„Se simte deja o scadere a traficului pe bratul Sulina, datorita canalului Bastroe”, a declarat pentru „Replica” Virgil Dragan, directorul companiei de agenturare Navlomar Constanta.

Scandalul balizelor, un element esential pentru navigatia pe Bastroe

Aceasta situatie ce aduce prejudicii economice evidente statului roman poate fi si o explicatie pentru scandalul balizelor plantate de ucraineni in sectorul comun al granitei fluviale dintre cele doua state, si care incalca atat Tratatul Bilateral Romano-Ucrinean, cat si alte acorduri internationale.

Balizele ucrainene, ce incalca regimul frontierei de stat a Romaniei, provoaca in continuare probleme politistilor de frontiera din zona Deltei Dunarii, a declarat pentru „Replica” comisarul-sef Adrian Burcea, din cadrul Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Constanta.

Cum este lesne de inteles, balizarea senalului navigabil in zona intrarii pe canalul Bastroe este esentiala statului ucrainean, nu numai pentru a produce sicane autoritatilor romane, ci in special pentru a favoriza traficul de nave ucrainean pe noua ruta ce include canalul, a carei reamenajare a fost de curand inaugurata cu emfaza de presedintele Leonid Kucima.

De altfel, acelasi canal Bastroe, ce urmeaza a fi dragat si largit in detrimentul ecosistemului Deltei Dunarii, va fi utilizat si de nava de pasageri fluvio-maritima „Taras Shevcenko” in sezonul urmator, ne-a precizat Virgil Dragan.

Aceasta nava ucraineana, ce este deservita de o companie de navigatie turistica din Federatia Rusa, si-a incheiat recent ultimul voiaj din acest sezon, urmand ca in sezonul viitor sa organizeze croaziere pentru turistii occidentali, care sa includa si sectorul romanesc al Deltei Dunarii, iar apoi sa iasa in Marea Neagra prin vestitul canal Bastroe si sa ajunga, ca si in sezoanele trecute, in

portul Constanta, a adaugat directorul Navlomar ce agentureaza nava de croaziera.