In anul 2004 a fost inregistrat un numar foarte mare de sustrageri de elemente din cadrul infrastructurii care face parte din patrimoniul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori „CFR Calatori” S.A.

Nici anul 2005 nu se poate lauda ca a scapat de hotii care vizeaza caile ferate, insa autorii furturilor au ramas, in majoritatea cazurilor, neidentificati, desi aceste cazuri au fost preluate spre cercetare si solutionare de catre Politia Transporturi Feroviare. Prejudiciul total creat Cailor Ferate Romane se cifreaza la nu mai putin de 43,5 miliarde lei.

Aceste pierderi sunt puse in mare parte pe seama actelor de vandalism, a furturilor cablurilor de semnalizare, a furtului de fier vechi si de cale ferata.

In acest context, Viorel Turcu, directorul Societatii Nationale de Transport Marfa Constanta, ne-a declarat ca: „In incercarile noastre de a stopa furtul de fier vechi am dispus acoperirea cu plasa a vagoanelor care transporta fier vechi si insotirea lor de catre agenti de paza inarmati. De asemenea, am angajat agenti care asigura paza perimetrala a depourilor si triajelor.

Cu toate astea hotii nu ne ocolesc ajungand sa atace trenurile aflate in miscare pentru a face rost de fier”. Cu aceeasi problema se confrunta si Regionala CFR Constanta, care, mai nou, se vede pusa in situatia de a monta portiuni intregi de cale ferata care nu mai face act de prezenta deoarece se afla in vreun depozit de colectare a fierului vechi.

Directorul Regionalei CFR Constanta, Dorin Maer afirma ca „hotii au inceput prin a fura suruburi, traverse, sfarsind prin a sustrage sine de cale ferata curenta, existand posibilitatea deraierii trenului care va trece pe acolo.

Mare parte din hotii prinsi scapa foarte usor, legea fiind permisibila in acest sens, iar procurorii care ancheteaza aceste cazuri nu stiu ca odata ce individul respectiv fura 5 suruburi de la o sina curenta risca sa provoace grave accidente feroviare”.

Mai mult, Dorin Maer si-a mai exprimat nemultumirea fata de Legea 33/2004, care, printre altele, prevede ca fiecare societate sa aiba propriul sistem de paza. „Societatea al carei director sunt nu-si poate permite un sistem de paza care sa acopere cele cateva mii de kilometri cale ferata, iar din aceasta cauza am fost amendati, de nenumarate ori”, a mai declarat Dorin Maer.

O parte din vina acestor furturi o au centrele de colectare a fierului vechi, care, de dragul „aurului ruginit”, fac abstractie de faptul ca fierul este furat si accepta spre colectare orice si de oriunde, incurajand astfel furtul prin orice mijloace si de oriunde a fierului vechi, indiferent ca acest lucru poate pune in pericol siguranta publica, asta in cazul in care mai da cineva o

„para” pe acest aspect.