Incepand de astazi, in judetul Mures functioneaza un birou teritorial al Avocatului Poporului. O institutie mai putin cunoscuta, Avocatul Poporului are, potrivit Constitutiei, rolul de a veghea la respectarea drepturilor si libertatilor cetatenilor in raport cu autoritatile publice.

Biroul teritorial Mures isi are sediul in incinta Curtii de Conturi si este condus de Eugen Ciubota, fiindu-i arondat si judetul Harghita. La inceput de mandat, am stat de vorba cu seful noii structuri, pentru a afla care este menirea institutiei pe care o coordoneaza la nivel local si care-i sunt competentele.

Rep.: Avocatul Poporului este o institutie destul de putin cunoscuta romanilor. Carui fapt i se datoreaza acest lucru?

Eugen Ciubota: Consider ca asa este, intr-adevar, este putin cunoscut faptul ca functioneaza la nivelul Romaniei, la nivel teritorial, iaca-ta, si in Targu Mures, aceasta institutie. E o consecinta, probabil, si a inexistentei unei institutii cu traditie, chiar din perioada interbelica.

Vedeti, aceasta institutie apare ca institutie de sine statatoate abia in Constitutia revizuita, cea din 2003. Un alt aspect consider ca ar fi lipsa de informare a cetatenilor in acest sens. In presa, in media scrisa sau vorbita, au aparut putine aspecte legate de functionarea acestei institutii.

Cred, insa, ca prin intermediul dumneavoastra, al presei, vom reusi sa informam publicul, cetatenii, de faptul ca functioneaza si prin activitatea noastra efectiva sa demonstram ca ne implicam si dorim a rezolva punctual si-n termenii impusi de lege toate problemele legate de incalcarea acelor drepturi si libertati cetatenesti garantate.

Rep.: Care sunt motivele pentru care s-a decis deschiderea unui birou teritorial in judetul Mures?

E.C.: Motivul principal este faptul ca, in anexa 1 la Legea 35, apare obligatia infiintarii acestui birou, cu sediul in Targu Mures, avand arondat si judetul Harghita. Legea obliga la infiintarea si functionarea acestui birou.

Rep.: Care este menirea institutiei Avocatului Poporului si care sunt competentele biroului teritorial Targu Mures?

E.C.: Institutia, deci si biroul de la Targu Mures, implicit, are drept scop apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor in raport cu autoritatile publice. Este important de retinut faptul ca legea dispune patru domenii de activitate, domenii destul de largi.

Primul, cel mai important, ar fi drepturile omului, egalitatea de sanse intre barbati si femei, culte religioase si minoritati nationale. Un al doilea domeniu de activitate ar fi drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu hsandicap. Un al treilea domeniu e armata, justitie, politie, penitenciare.

In fine, un ultim domeniu, al patrulea - proprietate, munca, protectie sociala, taxe si impozite.

Sesizarile, cererile, petitiile sunt analizate la nivelul biroului. Textul de lege impune un termen de 30 de zile pentru rezolvarea acestor sesizari. Procedura ar fi urmatoarea: cetateanul depune o cerere, cu dovada dreptului incalcat.

Biroul inregistreaza acest caz, urmatorul pas fiind sa luam legatura cu institutia care a emis actul administrativ si care incalca dreptul sau o libertate a cetateanuli respectiv. Solicitam institutiei sa retracteze, sa anuleze actul respectiv, si sa procedeze la repararea pagubei.

In cazul in care institutia nu procedeaza in acest rastimp sau nu comunica un raspuns biroului teritorial al Avocatului Poporului, suntem obligati sa ne adresam institutiei ierarhic superioare institutiei respecive.

Trebuie subliniat aici faptul ca, in cazul incalcarii unui drept de catre institutiile administratiei publice, institutia careia de adresam este prefectura.

Rep.: Care sunt relatile cu autoritatile administratiei publice?

E.C.: In momentul de fata am luat legatura si am informat atat Prefectura judetului Mures, cat si pe cea a judetului Harghita.

Intrucat Harghita este un arondata judetului Mures, am stabilit cu prefectul de acolo sa gasim solutia pentru a ne deplasa efectiv in Mirecurea Ciuc, lunar, cel putin, sa dam posibilitatea cetatenilor sa se adreseze direct, pentru a evita deplasarea pana la Targu Mures, care ar fi costisitoare pentru oameni.

Rep.: De ce credeti ca nu exista un interes sporit nici din partea cetatenilor, nici a autoritatilor, pentru functionarea acestei institutii?

E.C.: Cum am spus anterior, eu cred ca nu a existat o traditie, o asemenea structura, care sa fie repusa in functiune. Un alt aspect tine de informarea cetateanului, care nu a fost adecvata. Sau chiar nici imformarea autoritatilor.

Probabil ca sunt institutii ale autoritatilor publie din judete care nu prea cunosc prevederile legale vizavi de functionarea institutiei Avocatului Poporului. Deci, lipsa de informare cred ca e cauza.

Nu cred ca se poate vorbi de o lipsa de interes din partea cetateanului si asta se va vedea, o data ce vom incepe sa functionam, pentru ca veti vedea ca va creste numarul de petitii, numarul de cazuri cu care ne vom confrunta…

Rep.: Care sunt parghiile pe care le aveti la dispozitie pentru solutionarea cazurilor ce va sunt sesizate?

E.C.: Practic, functionarea acestei structuri are un rol de mediere intre cetatean si institutia publica ce a lezat un drept.

Parghia la indemana este, clar, de a obliga institutia care a incalcat un drept al cetateanului sa retracteze, sa reformuleze, sa anuleze actul respectiv si sa repare paguba, daca a fost cazul.

Sigur, noi ne putem adresa institutiei ierarhic superioare, iar daca, in cadrul cercetarilor pe care le intreprinde biroul, sesizam acte de coruptie sau de alta natura, avem abilitarea sa sesizam chiar organele competente ale justitiei. Avem, de asemenea, la indemana posibilitatea sa facem informari catre Guvern si Parlament.

In plus, avem posibilitatea de a face anchete si a solicita informatii clasificate, in cazul in care se considera ca sunt relevante in rezolvarea unui caz.

Rep.: In comparatie cu tari unde aceasta institutie are traditie, considerati ca legislatia din Romania creeaza premisele functionarii eficiente a institutiei Avocatului Poporului?

E.C.: Da. In momentul de fata, consider ca da. Sigur ca legislatia existenta poate fi perfectionata, tocmai pe considerentul ca nu avem experienta, traditie in acest sens.

In evolutia, destul de rapida, privind integrarea Romaniei in structurile europene, probabil ca insesi modificarile care vor aparea vizavi de Uniunea Europeana, vedeti problemele legate de Constitutiea europeana, probabiul ca va fi si aceasta lege modificata.

Dar, in momentul de fata, legislatia existenta cred ca, totusi, creaza posibilitatea si cadrul legal suficient pentru a ne putea desfasura activitatea.

Rep.: Avocatul Poporului are menirea de a veghea la respectarea drepturilor omului. Credeti ca Romania are o problema in acest sens?

E.C.: Cu siguranta, da. Aceasta este menirea principala a institutiei Avocatului Poporului, de a veghea la respectarea drepturilor omului. Cred ca Romania are o problema in acest sens, in momentul de fata. Vedem zi de zi, acest lucru.

Media prezinta foarte multe cazuri de incalcari flagrante ale drepturilor si libertatilor cetatenesti. Dar cred ca printr-o buna functionare a tuturor structurilor, a tuturor institutiilor publice in respectarea legii, va duce la o diminuare a acestei probleme pe care o are Romania. Pentru ca vedeti cate probleme avem la capitolul Justitie.

Vedeti framantarile generate de pachetul de legi pe care actualul guvern si-l asuma, care e un set de masuri de restructurare, de reformare a sistemului…

Prin respectarea legii catre toate institutiile publice, de catre toate autoritatile si, sigur, de functionarul public, cu siguranta va duce la inlaturarea treptata, in timp, desigur, pentru ca acest lucru nu se poate face pocnind din degete, a acestei probleme a Romaniei vizavi de respectarea drepturilor si libertatilor cetatenesti. Si a abuzurilor, pentru ca sunt unele abuzuri grosolane.

Avem exemple de oameni retinuti si condamnati la ani grei de puscarie, pentru ca sa se constate ulterior ca au fost nevinovati. Este mai mult decat o tragedie pentru acel om, dar si pentru sistem este o tragedie. Sau, daca vreti, exemplele de pe plan local.

Este inadmisibil ca rechizitoriul, probele cu care s-a ajuns in instanta in cazul Ciuca sa fie atat de subtiri, atat de neconcludente. Acest lucru spune mult despre problemele cu care se confrunta sistemul juridic romanesc.

Eu sper ca aceste lucruri se vor schimba, si am certitudinea ca si institutia Avocatului Poporului va contribui la schimbarea in bine a relatiei dintre cetatean si autoritati, a raportului pe care autoritatile inteleg sa-l aiba cu cetatenii, din punctul de vedere al respectarii drepturilor si libertatilor omului.