Institutul National de Cercetare si Dezvoltare Marina „Grigore Antipa“ din Constanta se afla in posesia unei nave de cercetare marina, denumita Steaua de Mare 1.

Aceasta a fost lansata de santierele navale USKA din Polonia in anul 1981, ca urmare a unei comenzi speciale realizate la acea data de catre Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta in vederea efectuarii unor cercetari oceanografice, biologice, chimice, fizice, cercetari halientice si de tehnica pescuitului.

Nava apartine tipului constructiv B410 si are o serie de adaptari destinate misiunilor de cercetare marina de nava oceanografica.

Potrivit reprezentantilor Institutului, nava se remarca prin lungimea de 25,80 m, tonaj registru brut 139, propulsor sulzer-puck de 570 cp, viteza de croaziera de 11 noduri, iar autonomia operationala a acesteia este de 15 zile pe mare fiind capabila a activa in toate marile in zona de navigatie pana la o distanta maxima de 200 mile marine de tarm.

De asemenea, potrivit afirmatiilor directorului de Strategii si Coordonare, din cadrul Institutului, Nicolae Pascalopol, inca din 1981, de cand a fost adusa in Portul Tomis, multa vreme a fost singura nava de cercetare oceanografica operativa a Romaniei.

Intre 1984-1985, aceasta nava a fost prezenta in apele Somaliei pentru executarea unui program de evaluare a resurselor pe coastele locale alaturi de trailerele Clabucet si Bahlui.

In cadrul misiunilor desfasurate de aceasta nava au primat inca de la inceput cele din Marea Neagra, in apele de control, si au avut ca obiect de desfasurare cercetari oceanologice complexe care au constat in cercetari oceanografice, fizice, chimice, biologice, cercetari halientice si de tehnica pescuitului.

Steaua de Mare 1 lucreaza in colaborare cu ANR

Dupa anul 1992, nava a fost mai atent monitorizata continuu si dotata cu aparatura performanta de cercetare, precum aparat de navigatie satelitara sau aparat de detectare hidroacustica, aparat de prelevare a probelor de bentos, planton, televiziune subacvatica si facilitati pentru punerea la bord a unei echipe de scafandri.

Steaua de Mare 1 a mai participat la o serie de evenimente deosebite precum a fost in mai 2001, cand a participat la salvarea echipajului unui tanc petrolier bulgaresc Mesta care a suferit o explozie si un incendiu la bord, apoi din nou in septembrie a urmarit poluarea produsa prin scufundarea mineralierul turcesc Captain Yasar.

De asemenea, in 2002 a participat, alaturi de reprezentanti ai Politiei de Frontiera la recuperarea setcilor lasate in mare de sapte nave turcesti.

De altfel, Steaua de Mare 1 a participat la toate actiunile organizate de Autoritatea Navala Romana privind posibilele accidente cu hidrocarburi, avand posibilitatea de a lansa si recupera la bord baraje flotante de stopare a dispersiei cu hidrocarburi cu zonele afectate.

In acest sens, nava a participat la un exercitiu complex organizat de ANR, in colaborare cu Apararea Civila, sub coordonarea Prefecturii Constanta. De la inceputul anului 2005 nava a fost andocata in santierul Mangalia si au fost realizate o serie de reparatii si modificari pentru a-si putea continua activitatea de cercetare.

„In continuare, in acest sezon de toamna Steaua de Mare 1 se pregateste pentru o noua iesire pe mare, in vederea unei cercetari oceanografice complexe de supraveghere a conditiilor ambientale“, a mai adaugat directorul Nicolae Pascalopol.