Terenurile agricole situate pe traseul bihorean al viitoarei autostrazi „Transilvania” vor aduce zeci de milioane de euro liderilor filialei locale a UDMR

Fostul director al Oficiului de Cadastru le-a divulgat acestora informatii secrete referitoare la traseul autostrazii, pe baza carora udemeristii au cumparat sute de hectare de teren

Mai mult, Csete Sandor este acum reprezentantul pe Bihor al firmei de avocatura „Cecilia Pop”, desemnata de Statul Roman sa negocieze pretul terenurilor pe care va trece autostrada

Afaceri necurate la Chislaz

Afacerile cu terenuri situate pe traseul autostrazii a fost denuntata de avocatul Vasile Lupu, fostul vicepretedinte al PNTCD si autorul legii privind restituirea terenurilor confiscate de regimul comunist. Lupu a initiat, recent, un proces pentru anularea unor tranzactii referitoare la terenurile situate pe traseul autostrazii Brasov-Bors.

Avocatul taranist a fost angajat de un bucurestean care avea de recuperat niste terenuri din comuna Chislaz. Fostul proprietar a aflat, insa, cu neplacuta surprindere, ca pe terenurile respective au fost puse in posesie alte persoane.

Satenii din Chislaz au declarat ca autoritatile le-au spus ca vor primi terenurile din zona autostrazii cu conditia sa le vanda unor oameni de afaceri indicati de consilierii locali sau primarul comunei.

Vasile Lupu sustinea ca a descoperit cel putin 30 de familii ale caror terenuri erau situate pe traseul viitoarei autostrazi si care au fost, pur si simplu, expropriati, prin metoda amintita mai sus.

Vasile Lupu este intrigat de faptul ca ministrul Lucrarilor Publice, Laszlo Borbely, a stabilit despagubiri minime de 40.000 de euro pe hectar pentru terenurile expropriate de pe traseul autostrazii, in conditiile in care valoarea de piata a acestora este de doar cateva sute de euro pentru un hectar.

Lupu sustine ca are o lista cu oamenii de afaceri care au pus mana pe terenurile din Chislaz, pe care o va face publica, insa n-a mai facut-o, in ciuda insistentelor noastre.

Totul a pornit de la cererile de retrocedare inaintate de o familie din Chislaz. „Domnul Vasile Lupu are un client ce se pretinde mostenitor al familiei Albutiu, care a parasit comuna Chislaz inca din 1948” - sustine primarul din Chislaz, Stefan Tripo.

El afirma ca initiatorul legii retrocedarilor a fost cat se poate de categoric, cerandu-i sa rezolve problema clientului sau cit mai repede posibil si in favoarea acestuia. Primarul a fost acuzat de catre Vasile Lupu ca a „sugerat” celor improprietariti sa vanda terenurile catre anumite persoane agreate de el, insa Tripo neaga acuzatiile.

Contactat telefonic de reporterii nostri, avocatul Vasile Lupu ne-a declarat ca in urma demersurilor facute de el, problemele clientului sau din Chislaz sunt aproape rezolvate, insa a recunoscut ca persoana care obtinuse falsul titlu de proprietate pentru terenul din raza autostrazii era un maghiar despre care se presupune ca ar fi din anturajul liderilor UDMR Bihor.

„Luati traseul autostrazii si veti constata ca in fiecare comuna prin care trece sunt zeci de oameni care urla dupa banii sau pamanturile lor si care au fost date altora, care nu aveau nici un drept.

In conditiile in care statul plateste 40.000 de euro proprietarilor pentru un hectar care altfel se cumpara cu 400 de euro, se fac tot felul de falsuri si escrocherii” - ne-a declarat cunoscutul avocat taranist.

Filiera UDMR

Febra afacerilor cu terenuri a iscat un lant intreg de scandaluri in Bihor. La Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bihor a izbucnit, in 2004, un conflict intre directorul Csete Fogel Sandor si angajatii institutiei.

Csete, catalogat ca fiind unul dintre oamenii de incredere ai liderului UDMR Bihor, Alexandru Kiss, a fost acuzat de propiii subordonati ca ar fi divulgat liderilor udemeristi informatii secrete referitoare la traseul viitoarei autostrazi Bors-Brasov.

Ex-directorul OCPI Bihor este de profesie inginer constructor si, pana la numirea cu delegatie, a fost sef al pazei la firma Romexa, apartinand magnatului Alexandru Mudura, un apropiat al lui Alexandru Kiss.

Csete a fost prima persoana din Bihor care a primit harta cu traseul autostrazii, dupa ce institutia pe care o conducea a primit sarcina sa identifice terenurile care vor fi afectate de viitoarea investitie si proprietarii acestora. El a fost schimbat din functie anul trecut si a parasit institutia.

Unde a ajuns Csete Sandor si ce rol are el in afacerea terenurilor de sub autostrada, veti vedea mai jos.

Mai multi angajati ai Oficiului de Cadastru au acuzat faptul ca informatiile considerate secrete au ajuns, prin intermediul directorului Csete, la colegii de partid ai lui Csete, printre care presedintele Consiliului Judetean, Alexandru Kiss, si viceprimarita Oradiei, Rozalia Biro.

Potrivit unor surse din cadrul Oficiului, in afacere a fost implicat si Barna Biro, sotul viceprimaritei udemeriste, acesta negociind vanzarea terenurilor din zona localitatii Satu Nou, unde se va construi un nod rutier. Barna Biro a declarat ca are investitii imobiliare in mai multe zone ale tarii si a recunoscut ca a cumparat terenuri in zona respectiva.

Alte sute de hectare de terenuri din zona viitoarei autostradazi au ajuns in proprietatea altor persoane, despre care se spune ca ar fi din anturajul presedintelui CJ Bihor, Alexandru Kiss si viceprimaritei Biro.

Afacerea este extrem de profitabila, avand in vedere ca dupa luarea deciziei in legatura cu construirea acestei autostrazii, la nivel guvernamental, pretul terenurilor de pe straseul autostrazii a crescut de cateva zeci ori.

Ei, si acum, bomba: conform unor informatii neoficiale, care au fost insa confirmate de reprezentantii Prefecturii Bihor, Sandor Csete este, in prezent, angajatul firmei de avocatura „Cecilia Pop”, care a fost selectata sa negocieze pretul terenurilor situate pe traseul autostrazii cu proprietarii acestora. Bineinteles, udemeristul Csete se ocupa de judetul Bihor.

In conditiile in care, in urma informatiilor oferite de Csete pe cand era director la Oficiul de Cadastru, clientela UDMR a acaparat o buna parte din terenurile de pe traseul autostrazii din judetul Bihor, e lesne de presupus ca udemeristii vor primi pretul maxim (circa 40.000 de euro/hectar), in vreme ce alti proprietari se vor alege cu maruntis.

Sau vor primi un pret mai mare, contra unui „comision” consistent. Avand in vedere interesele imense economico-financiare si chiar politice care roiesc in jurul constructiei autostrazii, desemnarea fostului director al Oficiului de Cadastru pentru negocierea pretului terenurilor ar putea declansa un mare scandal politic.

Legile lui „Ilici” incaiera proprietarii

Subprefectul de Bihor, Traian Abrudan, este seful Comisiei judetene de aplicare a legilor fondului funciar. Interpelat de reporterii nostri in legatura cu problema terenurilor de pe traseul autostrazii, dl Abrudan ne-a facut o declaratie care face oarecum lumina in acest scandal.

"Dosarele pentru terenurile de pe traseul autostrazii au fost intocmite de firma de avocatura «Cecilia Pop» din Bucuresti si de firma «Gauss». Prefectura nu are nici o atributie sa se implice in acest proces.

Problema este ca intocmirea titlurilor de proprietate, la elaborarea carora s-a folosit o harta la scara 1/10.000, a fost facuta pentru terenuri din care mai mult de 50% au fost eliberate in alte locuri decat pe vechile amplasamente, fiindca in trecut au existat «indicatii» ca in cazurile terenurilor de la campie sa fie protejate fostele IAS-uri.

Oamenii si-au folosit terenurile primite si nu au existat probleme pana a aparut chestiunea cu autostrada, cand au inceput sa-si revendice vechile amplasamente. Discutiile cu proprietarii terenurilor de pe traseul autostrazii au inceput in 2004.

Trebuie precizat ca, in perioada anterioara, titlurile de proprietate s-au eliberat «pe banda rulanta», din birou, fara sa se identifice terenurile la fata locului. Adica, nu s-a facut punerea in posesie faptica.

Au existat discutii cu proprietarii, s-a facut parcelarea, dar pe parcursul proiectarii amprizei (suprafata efectiva a autostrazii - n.n.) au intervenit modificari din motive tehnice. Suprafetele unor proprietari, care intersectau traseul autostrazii, s-au micsorat.

Din punctul nostru de vedere, s-a putut face identificarea proprietarilor pe vechile amplasamente in masura in care terenurile nu au intrat in circuitul civil. Insa, nu suntem noi in masura sa stabilim cum au ajuns anumite terenuri de pe traseul autostrazii in proprietatea cuiva! Acest lucru e de competenta Justitiei. Daca exista sesizari care ne-au fost adresate, ele isi urmeaza cursul.

De asemenea, organele abilitate trebuie sa cerceteze daca s-au produs nereguli sau infractiuni. Au existat reclamatii punctuale de la Spinus, Abram si Chislaz. Daca astazi am incepe emiterea titlurilor de proprietate, nu ar exista probleme, fiindca la dosarul fiecarui titlu este obligatoriu sa existe si planul parcelar de punere in posesie si nu s-ar mai crea diferende.

In perioada urmatoare, dupa ce vom primi ortofotoplanurile (un fel de harta aeriana - n.n.), vom putea identifica si proprietarii pe aceste terenuri, pentru a se face intabularea. Problemele care s-au ivit nu impiedica insa continuarea lucrarilor la autostrada.

Hotararea de Guvern pentru exproprierea terenurilor se emite pe baza documentatiei intocmite de cele doua firme, «Cecilia Pop» si «Gauss». Unde exista procese pe rol, se suspenda platile pentru teren pana la stabilirea proprietarului, dar lucrarile continua.

Preturile se negociaza cu proprietarii de catre reprezentantii firmei «Cecilia Pop», iar plata se face prin Agentia Nationala a Autostrazilor”- ne-a declarat subprefectul Abrudan.

Lista lui Tariceanu, Boc si Marko

Anul acesta, lucrarile vor incepe simultan pe sectiunea Campia Turzii-Cluj Vest si Suplacu de Barcau-Bors. Fiecare din cele opt segmente ale proiectului va incepe si se va incheia cu un nod rutier, astfel incat sa poata fi deschis traficului imediat dupa executie. Tabara de lucru de la Chiribis este deja organizata. Pana la ora actuala, in judetul Bihor au fost angajate circa 200 de persoane.

In ceea ce priveste lista subcontractorilor, pe aceasta figureaza si trei firme bihorene: Constructii Bihor (organizare de santier, depozitare echipamente), Hotel Dacia-Continental (servicii de catering si curatare haine) si International Security (paza). In judetul Bihor, traseul autostrazii urmeaza linia localitatilor Balc-Suplacu de Barcau-Tauteu-Chislaz- Spinus-Salard-Biharia. Autostrada va iesi din tara printre localitatile bihorene Biharia si Satu Nou.

Informatiile prezentate de antrepenorul Bechtel, puse cap la cap, ne-au permis sa aflam lista firmelor si persoanelor care au fost acceptate sa lucreze la constructia autostrazii. Se poate observa cum firmele apropiate PSD, care au fost impuse in prima faza, au fost eliminate din afacere. Astfel, Cornel Martincu, directorul S.C.

Iptana, prin intermediul firmei Inframed SRL, a primit subcontractari pentru serviciile medicale asigurate muncitorilor. In trecut, Inframed a incheiat contracte cu multe zerouri si cu Ministerul Transporturilor, avand angajati membri ai PSD. In prezent, Inframed SRL nu mai figureaza pe lista de subcontractori.

In schimb, si-a facut aparitia biroul de arhitectura al noului sef al arhitectilor clujeni, Serban Tiganas, societatea Dico&Tiganas.

Alte firme declarate ca subcontractori sunt SOCOT SA Maneciu (Mures), companie privilegiata sub regimul PSD, beneficiara a unor contracte de zeci de milioane de euro si implicata in lucrarile de indiguire prost executate, care au provocat inundatiile catastrofale de anul trecut. Firma Labra Soft din Oradea va face serviciile de vamuire.

Aceeasi firma este implicata in lucrarile de reabilitare a liniilor de tramvai din Oradea. Atat Labra Soft cat si Constructii Bihor au disparut subit din lista de subcontractori. Alta societate care a reusit sa-si pastreze contractul initial, dar si sa obtina lucrari de introducere a retelelor, de apa a fost ACSA SA Campia Turzii, care a inchiriat, la inceput, sediile operationale pentru Bechtel.

Firma este controlata de fostul sef al Lukoil pe Transilvania, Vainberg Simha, si de ex-politistul Pavel Ivanov, condamnat la inchisoare pentru favorizarea infractorului.

Prima lista de subcontractori declarata oficial, in septembrie 2004, includea firmele SC ACSA SA Campia Turzii - constructii; SC Amra SRL Baia Mare - servicii forare puturi; SC Auto Tudor SRL Cluj - soferi autobuze; Buko NV Olanda/ B.

Milbourne - cladiri; SC Cantatur SRL Turda - microbuze; SC Constructii Bihor SA Oradea - depozitare echipamente, terasamente, tabara, terasamente civile; SC Cristel Tera SRL - curatenie; SC D.

Kansal SRL / Dacia Continental Oradea - curatenie; Dragan Valentin - prospectare soferi Oradea; Epker Ungaria - garduri si imprejmuiri; SC Inframed SRL - medical; International Security Oradea - paza; IPTANA/ IPTANA Eurometude /Geotech Bucuresti - proiectare; SC Labra Soft SRL Oradea - vamuire; Marriot Hotel - receptie si curatenie; Mobilbox Kft Ungaria - cladiri; SC Promum SRL - consultanti siguranta; Pulp Fiction - soferi autobuze; SC Total Security SRL Cluj - personal paza; SC Sistec SA - IT.

Ultimii subcontractori, declarati oficial pe parcursul anului 2005, sunt SC Medicris SRL - servicii medicale, SCCF SA Cluj - constructii, Tessen Prodimpex SRL - transport, Sodexho Pass - catering, EMCO Engineering - supervizare, servicii de inginerie, Dico&Tiganas - proiectare, Cristel Tera - servicii de curatenie, ASA Cons - materiale prefabricate, Bergerat Monnoyeur - consultanta tehnica, Amidaria - instalare de macarale, Pair, Charles - pavaje, Romglobal - servicii de comunicatii, Hidroconstructia - constructii si Socot SA - constructii, lucrari de relocare.

Dupa cum ati constatat din cele de mai sus, coalitia ajunsa la guvernare in 2004 a avut grija sa-si infiga clientela de firme a apropiatilor politici pentru a „mulge” cat mai mult din afacerea construirii autostrazii. Cata vreme in Romania mediul de afaceri va continua sa fie politizat, nu se poate vorbi de concurenta sau de economie de piata.

Daca Tariceanu, Basescu∁ cred ca Uniunea Europeana nu vede inca acest lucru, ori sunt prosti, ori au si ei interes ca lucrurile sa ramana asa.