De ceva vreme incoace, parlamentarii discuta inchiderea duty-free-urilor, unul dintre scopuri fiind si acela de a elimina contrabanda. Inchiderea acestor shopuri ar da o grea lovitura contrabandistilor de tigari, care s-ar vedea in imposibilitatea de a se aproviziona.

Oamenii legii sunt de parere ca, in acest caz, traficul de tigari din zona libera va disparea si vor ramane numai doua cai de aprovizionare, respectiv duty-free-urile din aeroporturi si filiera din Republica Moldova.

In ambele situatii, traficul cu tigari va scadea simtitor, deoarece singurul duty - free va ramane cel din Aeroportul de la Kogalniceanu, care la randul lui nu poate importa mai mult de un container - doua pe luna. Batalia dintre contrabandisti va creste in acest caz, pentru ca toti se vor lupta sa puna mana pe baxurile de tigari.

Situatia este de inteles, daca stam sa ne gandim ca numai la un carton se castiga in jur de 2 euro, ceea ce inseamna o suma frumusica, daca stai sa faci socoteala la bax. Nu este o noutate ca in urma cu doi trei ani, jumatate din orasul Calarasi, de exemplu, traia din contrabanda cu tigari, pe care le aduceau de la granita.

Reteaua era atat de extinsa, incat cartoanele ajungeau sa fie vandute inclusiv in Bucuresti. Oamenii legii au descoperit, insa, ca nu numai duty-free-urile alimenteaza traficul cu tigari. Ca simplu cetatean al acestei tari, daca ti-ai propus sa faci o plimbare pana la bulgari, automat cand treci granita prezinti pasaportul la frontiera.

Cand te intorci acasa poti constata insa cu surprindere ca in evidentele Politiei figurezi cu zeci de cartoane de tigari, de preferat Marlboro, cumparate din duty-free.

Asta pentru ca „un binevoitor” de la vama, care are legaturi cu cei care se ocupa de cumparare-vanzare tigari, a preferat sa te treaca pe tine, persoana cinstita de altfel, in locul celuilalt sau al celorlalti care intr-adevar au meseria de „bisnitari”. In ceea ce priveste filiera Republica Moldova, se pare ca si aceasta este la fel de convenabila.

Tigarile contrafacute, care acolo se vand la preturi infime, sunt introduse in tara si vandute constantenilor, care prefera sa cumpere aceeasi marca de tigari cu 300 de mii cartonul, in loc sa dea 500 de mii in magazin. Atentia oamenilor legii este insa atrasa de metoda de a „ataca” containerele cu tigari, care sunt transportate pe calea ferata pana ajung la destinatie.

Modul de operare este, daca vrem, la fel ca la fierul vechi. Trenul incetineste, contrabandistii urca, sustrag baxurile si se fac nevazuti. Culmea este ca atunci cand marfa ajunge la destinatie, se constata ca sigiliul este intact, dar jumatate din container lipseste.