Bogdan Sgarcitu lucreaza pentru compania Bechtel de doi ani, din iulie 2004. Inainte, intre 1999 si 2000, a lucrat un an in Ministerul Apararii, fiind consilier al ministrului Victor Babiuc. Era, la acea vreme, prospat absolvent al unui curs de master politic in Anglia, pe tema conflictelor de dupa 1990 din Balcani. Recunoaste ca lui Babiuc i-au placut ideile lui, de aceea l-a luat consilier.

ZIUA de Cluj: Domnule Sgarcitu, cum ati ajuns sa lucrati la Bechtel?

Bogdan Sgarcitu: Lucram la Ambasada Americana, in functia de consilier politic, cand am auzit ca firma Bechtel va veni in Romania, de fapt semnasera deja contractul. Cineva de la Ambasada Americana mi-a spus ca sunt interesati de o persoana, de un roman, care sa faca relatiile cu autoritatile si cu mass-media si chiar mi-a spus ca eu as fi o persoana indicata.

Si atunci mi-am depus un curriculum vitae la Bechtel, am participat, apoi, la o serie de interviuri, imi aduc aminte ca prima intalnire s-a derulat in luna martie 2004 si am fost angajat in luna iulie a anului 2004.

ZIUA de Cluj: Odata cu vizita premierului la santierul Autostrazii Transilvania, s-au schimbat si prioritatile de constructie, pentru ca primul-ministru, in calitate de beneficiar, a solicitat urgentarea lucrarilor pe tronsoanele II B si pe tronsonul III, astfel ca prima sectiune care sa fie finalizata sa fie cea dintre Cluj si Oradea. In cat timp credeti ca se va putea finaliza aceasta portiune? Cand ajungem la Viena?

Bogdan Sgarcitu: Noi avem un plan de lucrari, deocamdata. Depinde daca acest plan de lucrari va fi schimbat.

Sa va spun sincer, sunt cateva elemente care pot determina schimbarea planului de lucrari, respectiv capacitatea companiei de a lucra, dar, in acelasi timp, trebuie lucrat in parteneriat cu Compania Nationala de Austostrazi si Drumuri Nationale, pentru ca, automat, ne trebuie teren disponibil si buget cat mai mare.

In chestiunea bugetului, ne trebuie si o planificare, nu sa fim anuntati ca, de exemplu, in acest an aveti un buget de cateva sute de milioane de dolari, pentru ca noi trebuie sa ne planificam aceasta mobilizare in functie de bugetele exprimate.

ZIUA de Cluj: In conditiile ideale, cand toate ar fi rezolvate, si terenurile si exproprierile si forta de munca si banii, lucrandu-se non stop, care ar fi termenul cel mai scurt de finalizare a lucrarilor?

Bogdan Sgarcitu: Sa pornim de la ideea de la care a pornit Bechtel in momentul in care a venit in Romania. Cand a vazut proiectul acesta, au spus ca l-ar putea face, fara probleme, in cinci ani.

ZIUA de Cluj: Dar tronsonul Cluj - Oradea?

Bogdan Sgarcitu: Tronsonul Cluj - Oradea, daca aceasta va fi prioritatea, si se va lucra doar pe aceasta portiune, pe tronsoanele II si III la inceput, si sectiunea I va fi lasata la sfarsit, probabil ca, realist, s-ar putea face, probabil, in trei-patru ani, in conditiile ideale pe care le-ati amintit. Dar nu as vrea sa dau un termen, din mai multe considerente.

Aceasta perioada pe care v-am spus-o este doar o estimare, nu este bazata pe planul de lucrari actual. Pot sa va dau planul de lucrari actual, ori sa va dau informatii atunci cand planul de lucrari se va schimba.

ZIUA de Cluj: Pe actualul plan de lucrari, care erau termenele pentru judetul Cluj?

Bogdan Sgarcitu: Primele doua sectiuni la care lucram, adica sectiunea II B, de la Campia Turzii la Gilau si de la Suplacu de Barcau la Bors, prevad inceperea pavarii, a asfaltarii, in vara anului 2009.

ZIUA de Cluj: As reveni la dorinta beneficiarului de a lucra pe tronsonul Cluj - Oradea...

Bogdan Sgarcitu: Pai, pana acuma, asta facem, pentru ca, cele doua sectiuni pe care lucram acum sunt pe aceasta sectiune mai larga, de care vorbea si premierul Tariceanu, de la Cluj la Oradea.

ZIUA de Cluj: Pe tronsonul I, in judetele Brasov si Mures, inca nu se lucreaza?

Bogdan Sgarcitu: Nu. Sectiunile pe care am inceput lucrarile, in 2004, sunt doar cele mentionate mai sus, in judetele Cluj si Bihor.

ZIUA de Cluj: Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, afirma, zilele trecute, ca, in anul 2007 s-ar putea realiza 38 de kilometri din Autostrada Transilvania.

Bogdan Sgarcitu: Planurile actuale ale Bechtel nu prevad finalizarea unei sectiuni, cat de mica, anul viitor.

ZIUA de Cluj: Ministrul nu vorbea de o sectiune compacta finalizata, pe care se va putea circula...

Bogdan Sgarcitu: Depinde ce intelegem prin finalizare. Daca consideram ca vor fi pavati, ori intelegem ca vor fi executate toate lucrarile de terasamente, de structuri s.a.m.d., pentru ca noi vom lucra, anul acesta, pe aproximativ 26 de km de terasamente si la structurile de pe acea distanta.

Conform planului de lucru actual, nu avem trecut ca obiectiv terminarea, finalizarea, adica sa si pavam vreo sectiune. Dar, asa cum va spuneam, aceste planuri se pot schimba. Avem un client, un beneficiar, iar prin discutiile cu beneficiarul, aceste planuri de lucrari se pot modifica, la fel ca si prioritatile, cum este cea formulata pentru tronsonul Cluj - Oradea.

ZIUA de Cluj: Cat costa kilometrul de autostrada?

Bogdan Sgarcitu: Faceti un calcul. Contractul constructiei Autostrazii Transilvania este de 2,2 miliarde de dolari, impartiti la 415 kilometri. (In urma impartirii reiese ca un kilometru din Autostrada Transilvania va costa 5,3 milioane de dolari - n.red.)

ZIUA de Cluj: Initial, se vorbea ca autostrada se va face din ciment.

Bogdan Sgarcitu: Eu nu am cunostinta despre aceasta varianta. Proiectul pe care il stiu eu, este cu mai multe straturi si cu suprafata de asfalt. Despre alt proiect, repet, nu am cunostinta.

ZIUA de Cluj: Va participa compania Bechtel si la alte proicte de autostrazi pe teritoriul Romaniei?

Bogdan Sgarcitu: Deocamdata, ne concentram pe acest proiect, al Autostrazii Transilvania. Vrem sa demonstram ca firma Bechtel poate livra un produs de calitate, acest lucru este pentru noi foarte important, respectand si termenele de executie.

ZIUA de Cluj: Adica in 2013?

Bogdan Sgarcitu: Adica in 2013. Acest lucru este prevazut in programul de lucrari.

ZIUA de Cluj: Ministrul Berceanu spunea, la modul general, ca exista intentia ca autostrazile din Romania, dupa finalizare, sa fie concesionate. S-a vorbit cu compania Bechtel despre acest lucru. Si, daca da, cat va fi taxa de autostrada?

Bogdan Sgarcitu: Aceste lucruri depind, exclusiv, de cei care administreaza autostrada. Compania Bechtel are un contract de constructie si este aici doar sa construiasca aceasta autostrada. Nu au fost alte discutii despre ce se va intampla dupa finalizare.

Probabil ca este vorba despre alte proiecte pe care Ministerul Transporturilor si Compania de Autostrazi vor sa le promoveze, dar nu se refera la acest proiect.

ZIUA de Cluj: Astazi, la Cluj, este organizat un targ al locurilor de munca. Cate persoane intentionati sa angajati si pe ce posturi si pe ce bani?

Bogdan Sgarcitu: Planul nostru, al companiei Bechtel, este ca, in acest an, sa facem 1250 de noi angajari. Din acestea, deja s-au facut in jur de 450 de angajari, deci, pana la finalul anului vom mai face inca 800 de angajari. Nu vor fi facute, insa, toate angajarile in aceasta luna.

Cei care vin la targul de locuri de munca de astazi, nu ar trebui sa se astepte sa fie angajati maine, chiar si cei selectati. Vor fi angajati pe masura ce proiectul avanseaza si va fi nevoie de prezenta lor aici. Vor fi, asadar, circa 800 de noi angajari, in acest an, pe toate calificarile, inclusiv de muncitori, maistrii, ingineri, dar si personal TESA si chiar si muncitori necalificati.

In privinta salarizarii, nu pot sa va ofer prea multe informatii, pentru ca exista un contract colectiv de munca negociat cu sindicatul, iar, individual, salarizarea depinde de mai multi parametri, cum ar fi calificarea. In cazul celor cu calificari inalte, exista o marja de negociere salariala individuala.