In urmatoarele zile, documentatia va fi inaintata Guvernului si tuturor ministerelor, de la care conducerea Prefecturii Cluj asteapta reactii. Tise sustine ca acest proiect poate fi imbunatatit, dar ca el este absolut necesar, ca un prim pas in procesul de regionalizare la care tara noastra va fi nevoita sa adere o data cu intrarea in Uniunea Europeana.

Prefectul Alin Tise si-a anuntat, ieri, public, intentia de a crea o forma de guvernamant local pentru judetul Cluj. Proiectul a fost conceput in contextul aparitiei noii Legi a descentralizarii din dorinta de utilizare eficienta a banului public prin instituirea unor formule calculate de la nivel local.

In consecinta, prefectul intentioneaza sa creeze o structura formata din reprezentanti ai institutiei pe care o coordoneaza, cate un reprezentant al autoritatilor locale alese si judetene, precum si din actualii directori ai serviciilor publice deconcentrate din Cluj. Totodata, respectivul for urmeaza sa fie asistat de un Colegiu Prefectural, care se va ocupa de politica financiar-contabila.

De asemenea, proiectul vizeaza elaborarea unei strategii de guvernare locala care sa fie aplicata pe o perioada de minim cinci ani. Daca se va dovedi viabil, cred ca va fi un prim pas spre crearea regiunilor. Descentrali-zarea vizeaza aspectul insti-tutional, administrativ si financiar-contabil.

Solicitam ca aceste servicii deconcentrate care au acum o dubla subordonare, fata de minister si Prefectura, sa fie in directa coordonare a Prefecturii si a autoritatilor locale, a declarat Tise.

El a adaugat ca, de fapt, este vorba despre o delegare de compe-tente de nivelul Prefecturii cu transferul de sarcini pe deconcentrate, institutia pe care o coordoneaza devenind ordonator secundar de credite, si nu tertiar, cum este in prezent.

Guvernare economica prefectorala

Judetul nostru are un buget aferent serviciilor deconcentrate, iar acesta va fi, de fapt, gospodarit de Forma de Guvernamant Local.

De exemplu, in prezent, in judet se intorc doar 60% din banii incasati din impozitul pe venit, iar prin proiectul nostru noi cerem 100%, a afirmat prefectul, explicand ca, pentru ca initiativa sa fie pusa in practica, are nevoie, pe langa avizele de la Guvern si ministere, de foarte multe modificari legislative care nu ridica nici un fel de probleme.

Potrivit acestui proiect, judetul va putea primi un buget proportional cu ponderea si programul de dezvoltare propus si va avea independenta in a hotari care sunt nevoile prioritare, a indicat Tise. El a subliniat faptul ca nu in toate cazurile deciziile care se iau la centru sunt gandite pentru a raspunde nevoilor locale. Un exemplu ar fi ceea ce se va intampla la anul la Serviciul de Pasapoarte.

Noi am scurtat timpii de eliberare a acestor acte, dar, o data cu introducerea noilor pasapoarte, vom fi nevoiti sa trimitem dosarele la Bucuresti pentru eliberarea lor, iar oamenii vor trebui sa astepte foarte mult, iar noi nu vom mai putea respecta termenul de eliberare in regim de urgenta pe care l-am introdus la nivelul serviciului clujean, a precizat Tise.

Prefectul sustine ca acest sistem nu mai poate fi continuat si ca este necesar ca parghiile conducerii judetului sa fie lasate in mana celor care stiu mai bine care este realitatea locala. Organizarea unui Guvern local nu implica incalcarea legilor tarii, ci este gandit ca o forma de organizare economica.

In continuare, structurile centrale vor stabili politica nationala pentru dezvoltarea unitara a tarii, urmand ca noi sa ne administram singuri banii pe care ii producem, a afirmat Tise, increzator ca va avea sustinerea unor ministri de la Bucuresti.

Proiectul pe care prefectul il va inainta oficialilor de la Bucuresti cuprinde propuneri concrete pentru fiecare serviciu deconcentrat si pune accent si pe o politica de promovare in functiile publice gandita tot la nivel local.