Statul, neputincios in fata marilor averi

de Simona Curcian     Gazeta de Cluj
Luni, 9 octombrie 2006, 0:00


Controlul averilor demnitarilor, magistratilor si ale functionarilor publici din Romania se face in baza Legii 115/1996. In America, daca fiscului i se pare ca un cetatean a cheltuit prea multi bani la un moment dat, se face imediat un control al averii acestuia, iar in cazul in care banii nu pot fi justificati, persoana respectiva este pasibila chiar de a fi inchisa.



La noi e greu! Legea e doar pentru demnitari si functionari publici, iar Fiscul verifica doar daca este sesizat.



In Romania exista fel de fel de legi cu denumiri pompoase, care insa, precum cainii batrani, doar latra si nu musca. Avem Legea accesului la informatii publice, avem Legea datelor cu caracter personal si, in fine, avem Legea pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici.



O serie de acte normative care, dupa titulatura, ar trebui sa taie si sa spanzure. Numai ca, in realitate, ele ofera tocmai cadrul juridic pentru a eluda Legea si pentru a reusi tocmai ceea ce Legea incearca sa stopeze.



Averile ca ciupercile



In Romania si chiar in Cluj averile se nasc peste noapte. Pe strada apar masini luxoase de peste 100.000 de euro. Adica catre patru miliarde de lei vechi. Masini de serviciu nu sunt. Clar! Deci sunt masini personale. Cine sunt insa norocosii. Niste terchea-berchea, rasariti in “oras” precum ciupercile dupa ploaie.



Oare din ce au avut bani pentru a-si cumpara asemenea masini? O intrebare fara raspuns. In Romania controlul averilor se realizeaza, aproape in exclusivitate, pe baza unei declaratii pe proprie raspundere. Si asta doar pentru demnitari. In rest, nimeni nu poate lua la puricat averea unui om de afaceri.



Iar mecanismul este extrem de simplu: omul de afaceri castiga licitatiile pe bani publici cu sprijinul partidului politic, iar apoi o parte din bani se intorc la partid sub forma de sponsorizari. Prinde orbul, scoate-i ochii! Demnitarii si functionarii nostri sunt saraci lipiti pamantului.



Avem insa matusi octogenare si cu pensie de CAP, dar miliardare, avem insa oameni de afaceri cu averi imense, rasarite dupa ploaie. La propriu. Iar legea e neputincioasa.



Terifiantul Fisc



In America, sistemul functioneaza extrem de simplu: ti-a rasarit Porsche-ul in fata casei sau ai aparut cu impozit pe o vila cu 12 camere, a doua zi se prezinta la tine acasa si un tip cu papion. Adica Fiscul. Teribilul Fisc, de care americanii se tem mai mult decat de Politie. Teribilul Fisc, cel care a reusit ceea ce nu a reusit FBI si CIA cu Al Capone.



Ei bine, Fiscul vine in casa ta si ia la puricat tot ce este sub forma de hartie: acte, bonuri, facturi, tot! Se uita si in sertare. Face inventarul. Daca nu ai cum sa justifici vila, masina, averea, inchisorile federale sunt suprapopulate, dar nu totusi in asemenea hal incat sa nu se gaseasca un loc si pentru tine.



Iar acest mecanism se aplica oricarei persoane, indiferent daca este demnitar public, ales al poporului sau functionar public. Astfel, se impiedica fenomenul de matusi miliardare, nimeni nedorind sa riste puscaria. Noi avem mii de functionari cu salarii de mizerie, adica de sub 8 milioane de lei vechi pe luna.



Cu toate acestea, avem mii de functionari cu apartamente de 100.000 de dolari si masini cu preturi ametitoare.



Da au ba...



Incepand cu acest numar, GAZETA isi propune sa lanseze o discutie publica referitoare la acest fenomen. In urmatoarele numere ale GAZETEI veti putea afla parerea, vizavi de acest subiect, a alesilor nostri, a unor demnitari publici, a unor presedinti de partide politice, a unor juristi si “finantisti”, dar si a unor oameni de afaceri sau reprezentanti ai opiniei publice.



De asemenea, ne vom referi si la mult trambitata Agentie pentru Integritate, care se vrea a fi un fel de copie a terifiantului Fisc american.



GAZETA a intrebat saptamana aceasta parlamentarii clujeni care este parerea lor despre Legea 115/1996 si daca ar trebui facute modificari pentru ca aceasta lege sa devina mai drastica. Unora, legea li se pare excelenta. Altii cred ca ea trebuie modificata neaparat.



Buda, de acord cu legea



Deputatul PD Daniel Buda este de parere ca actuala lege e foarte buna. “La ora actuala sunt mecanisme de control foarte bine puse la punct care permit controlul averilor. Exista si Agentia de Integritate care este una dintre institutiile abilitate sa controleze averile. Orice persoana care dobandeste o avere pe care nu o poate justifica este pasibila de control.



E greu de spus cum as vota daca cineva ar initia un proiect de lege care sa modifice Legea 115/1996. Daca as vedea textul proiectului m-as putea pronunta, dar cred ca deocamdata mecanismele legii deja existente sunt destul de eficiente”, ne-a declarat deputatul.



Boala legilor romanesti



Deputatul PSD Vasile Soporan este de parere ca legea este invechita si ca ar trebui analizata si completata. “Constructia actualei legi a fost facuta pentru situatia existenta la un moment dat. E greu de sanctionat cu aceasta lege, dar aceasta este o boala generala a legilor din Romania.



As fi de acord sa se faca o analiza a modului in care functioneaza aceasta lege si sa se incerce, in baza acestei analize, modificarea legii astfel incat sa aiba o mai mare eficienta. Nu am avut pana in acest moment nici o initiativa in sensul initierii unui proiect de lege care sa completeze Legea 115/1996.



Pentru a putea controla nu numai averile demnitarilor, dar si cele ale persoanelor fizice care se imbogatesc peste noapte este nevoie de crearea unui front comun intre politicieni si demnitari pe de o parte si mass-media si societatea civila pe de alta parte. Numai asa s-ar putea reusi ceva”, a spus Soporan.



Mentalitatea ne opreste



Konya Hamar Sandor - deputat UDMR - considera ca Legea 115/1996 a fost facuta in graba, fara a fi luate in considerare consecintele. “Aceasta Lege 115/1996 este mult prea permisiva. Ar trebui completata. Sa fie formata din doua parti, una de control si alta de sanctiune. La noi, partea cu sanctionarea este foarte slab constituita. Cineva s-a grabit cand a facut aceasta lege.



Nu s-a gandit la consecintele juridice si chiar sociale pe care le va avea. Trebuie asigurata o transparenta mult mai mare in acest domeniu si este deja tarziu. Dar mai bine mai tarziu decat niciodata, sa indrepti un lucru facut prost. As fi de acord cu o initiativa bine conturata si bine gandita in sensul modificarii acestei legi.



Sa existe un program care sa atraga atentia asupra tuturor persoanelor care dobandesc averi peste noapte. Trebuie stabilite criterii clare, sa se asigure un cadru in acest sens. Trebuie sa se faca ordine si in acest sector. Momentan, din punctul meu de vedere, este destul de greu sa schimbam Legea 115/1996, deoarece ne tine in loc mentalitatea.



Dar trebuie demarata cat mai curand rezolvarea acestei probleme”, este de parere deputatul UDMR Kanya Hamar Sandor.



“Sistemul e problema!”



Mate Andras Levente, deputat UDMR, spune ca legea este buna, dar ca ar trebui facut sa functioneze sistemul. “Mie nu mi se pare ca legea este prea permisiva. Legea 115/1996 este o lege buna, doar ca sistemul nu functioneaza cum trebuie. Exista, in lege, parghiile necesare sanctionarii, dar daca sistemul nu le aplica, nu e vina legii.



Persoanele care se imbogatesc peste noapte, ar trebui verificate de catre Fisc. Daca apar miliardari peste noapte este vina Fiscului, in cazul in care acestia si-au dobandit averea intr-un mod fraudulos. Pentru politicieni, Legea 115/1996 este foarte buna”, ne-a declarat deputatul.



Transparenta



Deputatul PC Petru Calian marturiseste ca nu stie exact care sunt prevederile Legii 115/1996. “Nu retin exact ce contine legea 115/1996, asa ca nu pot sa ma pronunt. Insa, mi se pare normal sa avem legi drastice. Trebuie sa existe transparenta totala in ceea ce priveste controlul averilor”, a spus Petru Calian.



Miliardari peste noapte



Mircea Giurgiu, deputat PPCD, nu e de acord cu aparitia unor miliardari peste noapte. Impreuna cu grupul parlamentar din care face parte, Giurgiu s-a gandit deja la un proiect de lege prin care toti cei care au dobandit averi semnificative de la revolutie incoace sa fie verificati.



“Nu stiu cat de permisiva sau cat de eficienta este aceasta lege, dar va pot spune ce rezulta din aplicare a acestei legi, daca se poate numi aplicare. Ceva nu este in regula cu aceasta lege. Avem miliardari scosi pe banda rulanta. Apar peste noapte ca ciupercile dupa ploaie. Trebuie sa facem ceva in acest sens.



Am inceput discutiile cu colegii mei inca din primavara acestui an pentru a putea gasi o modalitate de a verifica cum si-au dobandit averile toti miliardarii Romaniei din 1990 pana acum si nu ma refer aici doar la demnitari. Nu am reusit deocamdata sa gasim modalitatea prin care sa facem acest control, dar ne gandim si o sa initiem un proiect de lege in acest sens”, a anuntat Mircea Giurgiu.



“Hibrid”



Senatorul PSD Vasile Dancu este de parere ca legea a fost conceputa cu o serie de exagerari, iar mecanismele de control sunt inexacte. “Nu am avut o preocupare speciala in legatura cu aceasta lege. Dupa parerea mea, Legea 115/1996 este o lege hibrid. Are tot felul de exagerari, dar nu are mecanisme de control foarte exacte. Ar trebui sa functioneze mult mai bine controlul Fiscului.



Nu se poate face o lege numai pentru politicieni. Poate ca in momentul in care Agentia pentru Integritate isi va intra in drepturi, va face un control mult mai riguros al averilor. As fi de acord in cazul in care cineva ar propune un proiect de lege care sa modifice Legea 115/1996, in cazul in care acest proiect ar fi unul complex. Am votat pana acum tot felul de aberatii.



Facem legi drastice, dar nu avem cum sa le punem in aplicare. Avem o mare problema in ceea ce priveste aparitia unor miliardari peste noapte. Nu mai suntem la inceputul secolului, cand se nasteau capitalisti peste noapte.



Apar pe la televizor tot felul de oameni miliardari, care dau lectii despre economie, dar care, daca le consulti fisa fiscala, vezi ca nu si-au decontat impozitele catre stat niciodata. Trebuie sa facem o lege care sa nu se rezume numai la politicieni. Sa fie o lege pentru toata lumea”, ne-a declarat senatorul.



“Institutii impartiale”



Senatorul UDMR Ekstein Kovacs Peter isi pune sperantele in Agentia pentru Integritate. “Legea pe care o avem noi este una cu aplicare restransa. Suntem incorsetati de prevederile contitutionale. Nu se pot, conform Constitutiei, confisca bunuri fara a avea o hotarare judecatoreasca sau o contraventie.



Atat Legea 115/1996 cat si aceasta Agentie de Integritate trebuie sa se supuna Constitutiei. Nu m-am gandit pana acum sa initiez un astfel de proiect de lege. Mi-ati dat o idee. Poate ca Agentia de Integritate va fi totusi capabila sa faca ceva.



Am vorbit chiar zilele trecute cu un expert american care imi spunea ca, la ei, daca un politician a dobandit o avere pe cai necunoscute, in urmatoarele 10 minute deja merge Garda sa-i confiste bunurile. La noi problema este si functionarea unor institutii. Avem institutii, dar impartialitatea lor lipseste.



Nu cred ca este nevoie de o lege care sa includa toti cetatenii, dar avem nevoie ca institutiile abilitate sa-si faca treaba”, ne-a declarat Ekstein Kovacs Peter.



“Efectul 1996”



Norica Nicolai, senator PNL, crede ca s-ar asigura o eficienta mai mare daca s-ar implementa un sistem de control fiscal. “Legea 115/1996 este efectul momentului 1996 cand inca nu se consolidasera marile averi. De principiu, aceasta lege are niste mecanisme de control, dar acestea nu sunt aplicate. Cel mai eficient sistem de control este cel fiscal.



Parerea mea este ca e nevoie de o lege care sa sustina in principal controlul fiscal. In ceea ce priveste miliardarii care nu fac parte din randul demnitarilor, cred ca in acest moment Romania nu-si poate permite sa controleze toti cetatenii”, ne-a declarat senatorul PNL.



“Coruptie in floare”



Deputatul PNL Horea Uioreanu ar sustine o modificare a legii, daca acest lucru ar duce la o transparenta mai mare in controlul averilor. “Este nevoie de transparenta in ceea ce priveste controlul averilor demnitarilor. Daca se vor face modificari la Legea 115/1996, care sa permita o mai mare transparenta, le voi sustine cu siguranta.



Romania e vazuta ca o tara in care corutia este in floare. In toata lumea exista coruptie, doar ca ea este controlata. Trebuie sa facem si noi ceva sa o controlam. Nu trebuie insa sa intram intr-o psihoza si sa ajungem sa suspectam fiecare cetatean. Eu cred ca cei mai periculosi sunt cei care au acces la banii publici.



La un moment dat, Adriean Videanu a enuntat o propunere ca toti cetatenii sa fie obligati sa-si declare averile. Ar fi bine, dar e greu de implementat o astfel de propunere”, este de parere Horea Uioreanu, deputat PNL.



“Lege moderna”



Deputatul PC Gratiela Iordache este de parere ca Legea 115/1996 este o lege moderna, dar ca problema este implementarea ei. “Aceasta lege este una moderna si bine facuta. Defineste si delimiteaza foarte bine conflictele de interese. Probleme sunt insa in implementarea legii si modul cum se sanctioneaza in baza ei.



Din cate stiu eu, Agentia pentru Integritate va avea competente mult mai drastice din punct de vedere al sanctionarilor. In ceea ce priveste persoanele fizice care fac averi peste noapte, trebuie intarit controlul la nivelul companiilor. Banii negri apar din activitati economice.



Persoanele fizice nu au conflicte de interse cum au demnitarii, asa ca nu cred ca este nevoie de o lege care sa bage persoanele fizice in aceeasi oala cu demnitarii”, ne-a declarat Gratiela Iordache.



Sistem comunist



Deputatul PSD Vasile Puscas este de parere ca Legea 115/1996 functioneaza inca pe sistemul comunist. “La noi, din pacate, se mai practica inca acelasi sistem de control ca pe vremea lui Ceausescu. Din punct de vedere al metodelor, Legea 115/1996, pacatuieste. Nu intra pe mijloacele moderne ale statului contemporan.



Din punct de vedere al permisivitatii, parerea mea este ca persoanele care au dorit sa intre in viata publica trebuie sa fie de acord cu o transparenta foarte mare.



Nu m-am gandit sa initiez vreun proiect de lege care sa completeze Legea 115/1996 deoarece la noi exista in acest moment o asemenea avalansa de asemenea proiecte, incat am impresia ca se doreste, de fapt, o confuzare a subiectului pentru a se putea legaliza averile dobandite pe cai ilegale.



In ceea ce priveste miliardarii aparuti peste noapte in randul persoanelor fizice, cred ca Fiscul nu-si face treaba cum trebuie. Fiscul admite o economie neagra foarte larga. Trebuie implementat un cod fiscal simplu, logic, rational, aplicat cu putere de lege. Dar sa fie aplicat nu cum este acum”, ne-a declarat Puscas.



Aberatii legislative



In cele ce urmeaza, va propunem o serie de spicuiri din Legea nr. 115 din 16 octombrie 1996 cu modificarile si completarile aduse de Legea nr. 161 din 19 aprilie 2003; Ordonanta de Urgenta nr. 24 din 21 aprilie 2004; Ordonanta de Urgenta nr. 14 din 3 martie 2005.



“ART. 1 - Se instituie obligatia declararii averii pentru demnitari, magistrati si asimilatii acestora, persoane cu functii de conducere si de control prevazute in prezenta lege si pentru functionarii publici, precum si procedura controlului averilor acestora, in cazul in care exista dovezi certe ca anumite bunuri ori valori nu au fost dobandite in mod licit.̶



ART. 2 - (1) Presedintele Romaniei, deputatii, senatorii, membrii Guvernului, consilierii prezidentiali, consilierii de stat, secretarii de stat, subsecretarii de stat, precum si asimilatii acestora, magistratii si asimilatii acestora, consilierii judeteni si locali, primarii, viceprimarii, prefectii, subprefectii, persoanele cu functii de conducere si de control si functionarii publici care isi desfasoara activitatea in cadrul autoritatilor publice centrale ori locale sau in cadrul institutiilor publice ori de interes public, personalul incadrat la cabinetul demnitarului, membrii consiliilor de administratie si persoanele care detin functii de conducere, de la director, inclusiv, in sus, in cadrul regiilor autonome de interes national sau local, al companiilor si societatilor nationale, societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar, institutiilor publice implicate in realizarea procesului de privatizare, Bancii Nationale a Romaniei, bancilor la care statul este actionar majoritar, au obligatia sa isi declare averea, in conditiile prezentei legi.



Obligatia privind declararea averii revine, in conditiile prezentei legi, si persoanelor care sunt numite in functie de catre Presedintele Romaniei, Parlament sau primul-ministru.“



“ART. 6 - Persoanele prevazute la art. 2 au obligatia ca, anual, in situatia in care dobandesc bunuri de natura celor prevazute in anexa sa isi actualizeze declaratia de avere. De asemenea, la incheierea mandatului sau la incetarea activitatii, ele au obligatia sa depuna o noua declaratie privind averea pe care o detin la data respectiva.“



“ART. 7 - Persoanele care candideaza pentru functia de Presedinte al Romaniei, deputat, senator, consilier judetean, consilier local sau primar au obligatia sa isi declare averea.“



“ART. 9 - Comisia de cercetare va incepe actiunea de control de indata ce este sesizata cu o cerere de cercetare.“



“ART. 10 - Daca persoana a carei avere este supusa controlului este casatorita, controlul se extinde si asupra averii si veniturilor dobandite de celalalt sot.



Sunt supuse controlului si bunurile de valoare ce fac obiectul declararii, realizate prin persoane interpuse sau transmise cu titlu oneros catre ascendenti, descendenti, frati, surori si afinii de acelasi grad, precum si cele transmise cu titlu gratuit catre orice persoana.“



“ART. 11 - Cererea de cercetare va indica, in mod obligatoriu, dovezile pe care se intemeiaza si sursele de unde acestea pot fi solicitate sau va fi insotita de acte doveditoare.“



“ART. 12 - Actele si lucrarile comisiei de cercetare nu sunt publice. Persoana in cauza poate lua cunostinta de actele si lucrarile dosarului si poate fi asistata de avocat.“



“ART. 33 - Persoana a carei avere a fost declarata, in total sau in parte, nejustificata, printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, va fi destituita sau revocata, dupa caz, din functia pe care o detine. Deputatul sau senatorul a carui avere a fost declarata nejustificata, printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, este considerat incompatibil.”






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















82 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by