Aderarea Romaniei la UE a condus la intrarea in vigoare si in tara noastra a acordului de open-sky (cer deschis).

Aplicarea acordului permite ca o companie aeriana dintr-un stat membru UE sa initieze curse aeriene interne sau externe in, din si inspre Romania, nu numai spre tara de origine, cum s-a intamplat pana in 2006, ci spre orice destinatie sau sa infiinteze baze aeriene pe un aeroport romanesc. Si companiile aeriene autohtone vor beneficia de aceleasi drepturi in alte tari europene.

Altfel spus, orice companie aviatica din UE va avea, in fiecare dintre statele membre, drepturi egale cu cele ale companiilor locale. De aceea, in 2007 se asteapta o adevarata revolutie in domeniul transportului aerian din Romania, o data cu intrarea pe aceasta piata a operatorilor europeni.

Specialistii estimeaza insa ca primii care vor profita de deschiderea spatiului aerian romanesc vor fi operatorii low-cost. De altfel, pe termen scurt, se preconizeaza ca doar companiile low-cost europene vor produce agitatie pe piata transportului aerian.

Zborurile low-cost au inceput sa se dezvolte semnificativ abia in ultimii ani, motiv pentru care, pe acest segment, cu un potential de crestere insemnat, se va da cea mai apriga lupta intre companiile de profil. Conform reprezentantilor Blue Air, piata low-cost a crescut anul trecut cu 200% fata de 2005.

Totusi, reprezentantii companiei nu se asteapta la o crestere la fel de spectaculoasa si in acest an, mizand pe o dezvoltare moderata a segmentului low-cost, care se va plasa insa peste ritmul de dezvoltare al pietelor similare din regiune.

Concurenta, in avantajul clientilor

Pentru Natasa Kazmer, director Corporate Communications&Public Affairs Wizz Air, cresterea competitiei va fi unul dintre efectele aderarii Romaniei la UE, deoarece numeroase companii aeriene vor intra pe piata din Romania si vor alege sa opereze zboruri de pe diferite aeroporturi din tara.

Acest lucru va avea efecte pozitive pentru clienti, care vor beneficia de preturi din ce in ce mai scazute si de o plaja mai larga de destinatii.

Cresterea concurentei este pusa pe seama potentialului extrem de ridicat al pietei aeriene low-cost din Romania. Inmultirea operatorilor care vor patrunde pe acest segment al transportului aerian din Romania va fi o provocare pentru companiile care opereaza deja pe aceasta piata.

Insa, competitia din ce in ce mai acerba se va reflecta atat in scaderea tarifelor, cat si in cresterea calitatii serviciilor oferite. Scaderea preturilor va avea ca rezultat majorarea numarului de clienti ai operatorilor, atrasi tocmai de sumele mici si de timpul scurt in care se ajunge la destinatie.

Un alt efect al ieftinirii biletelor de avion, care a putut fi observat deja, este obligarea celorlate companii care opereaza pe aceleasi rute, in special interne, sa reduca preturile calatoriei. Un exemplu in acest sens este Tarom, care la sfarsitul lunii trecute a anuntat reducerea tarifelor la cursele interne.

Politica preturilor mici

Principala diferenta intre companiile traditionale si cele low-cost consta in preturile cu pana la 70-80% mai mici practicate de acestea din urma. Insa, dupa cum este normal, serviciile oferite de operatorii low-cost sunt mai putine, in special la bordul aeronavelor.

Ele nu includ in pretul biletului o masa in timpul zborului, existand totusi posibilitatea de a consuma diverse produse contra cost. De asemenea, nu exista clase VIP sau business, toti pasagerii calatorind in aceleasi conditii. Locurile nerezervate sunt un alt truc practicat pe segmentul low-cost, care incurajeaza pasagerii sa se imbarce mai repede daca doresc anumite locuri (la geam de exemplu).

Un alt factor care influenteaza foarte mult pretul biletelor este faptul ca, in general, se opereaza de pe aeroporturi secundare, care permit taxe mai mici.

Din toamna, mai multe low-cost-uri la Cluj

Pe Aeroportul din Cluj opereaza acum o singura companie low-cost, Blue Air, a carei activitate a demarat la Cluj in octombrie 2006. David Ciceo, director general al Aeroportului International Cluj-Napoca, spune ca noile zboruri introduse de acest operator au generat o crestere a numarului de pasageri.

Blue Air este singura companie care efectueaza zboruri directe de pe aeroportul clujean in Spania, respectiv la Valencia. Pe plan intern, compania are curse spre Aeroportul Baneasa din Bucuresti. Preturile practicate de Blue Air pentru ruta Cluj-Bucuresti incep de la 2 euro dus-intors - fara taxe de aeroport - numarul biletelor cu acest pret fiind totusi limitat.

Preturile urca pe masura ce gradul de ocupare al avionului creste, valoarea media a unui bilet dus-intors fiind de 110-120 euro. Totodata, compania a initiat o noua clasa tarifara, Connect Cluj, care permite pasagerilor sai sa calatoreasca gratuit pe ruta Cluj-Napoca - Bucuresti.

Aceasta clasa tarifara poate fi folosita numai de catre pasagerii care au cumparat un bilet de avion extern Blue Air cu plecare din Bucuresti, o conditie suplimentara fiind ca diferenta dintre cele doua date de calatorie (intern si extern) sa nu depaseasca 24 de ore.

David Ciceo a declarat ca, in prezent, se afla in negocieri cu mai multe companii low-cost pentru a opera pe Aeroportul din Cluj. Este vorba despre Sky Europe, Easy Jet, RyanAir sau Wizz Air. David Ciceo a afirmat ca, in cazul in care se ajunge la un acord, aceste companii vor opera la Cluj cel mai devreme din toamna.

Aeroportul Cluj a gazduit peste 244.000 de pasageri

Numarul total de pasageri inregistrat pe Aeroportul International Cluj-Napoca in 2006 a fost de 244.366, cu 20,64% mai mare decat in 2005. Numarul de pasageri interni a crescut fata de anul anterior cu 16,15%, in timp ce volumul pasagerilor externi s-a majorat cu 23,17%.

Drepturi de pasager european

Pasagerii care calatoresc pe rute avand originea pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, precum si pasagerii care calatoresc cu transportatori aerieni comunitari pe rute avand punctul de origine un aeroport situat intr-un stat non-UE si punctul de destinatie pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru al UE au dreptul la compensatii si asistenta

gratuita in cazul refuzului nejustificat la imbarcare, al anularii sau intarzierii de lunga durata a unui zbor.

Regulamentul comunitar prevede faptul ca pasagerii care sunt refuzati nejustificat la imbarcare si cei carora li s-au anulat zborurile pot beneficia atat de compensatii banesti (a caror valoare depinde de lungimea rutei) cat si de asistenta gratuita.

Este prevazuta si o exceptie, in cazul in care transportatorii pot demonstra ca anularea s-a produs datorita unor circumstante extraordinare care nu au putut fi evitate chiar daca au fost luate toate masurile rezonabile.

Pentru intarzierile mai mari de doua ore pentru cursele de pana la 1.500 km, a celor mai mari de trei ore pentru cursele avand lungimea intre 1.500 si 3.500 km, precum si a celor mai mari de patru ore pentru cursele mai lungi de 3.500 km, pasagerii au dreptul la asistenta gratuita din partea transportatorilor constand, dupa caz, in oferirea de mancare, asigurarea cazarii la hotel si a

transportului intre aeroport si hotel, oferirea gratuita a posibilitatii de comunicare.

Daca intarzierea este de cel putin 5 ore, pasagerii pot alege intre rambursarea costului biletului in termen de 7 zile, rerutare pana la destinatia finala, cu prima ocazie, rerutare pana la destinatia finala, la o data convenabila pasagerului sau oferirea unui bilet de intoarcere, cu prima ocazie, la punctul initial de plecare.

Totodata, transportatorii aerieni au obligatia ca la ghiseele de check-in de pe aeroporturi sa asigure informarea in scris, la cerere, a pasagerilor cu privire la drepturile pe care le au in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere a unui zbor.