Arhitectul sef al Timisoarei, Sorin Ciurariu, intentioneaza sa dezvolte o alternativa pe apa pentru transportul public Timisorenii ar putea avea din nou posibilitatea sa tranziteze orasul de la est la vest pe canalul Bega. Arhitectul sef din Primaria Timisoara, Sorin Ciurariu, a declarat pentru Romania libera ca intentioneaza sa reinvie aceasta modalitate de transport, cu atat mai mult cu cat transportul pe canalul Bega a fost primul de acest fel din Romania, inca de acum 136 de ani. De circa doua decenii, tot mai putine ambarcatiuni navigheaza in scop turistic.

"Imi doresc sa avem un vaporetto, care sa permita tranzitul est-vest. Patru asemenea ambarcatiuni ar tranzita orasul in 15 minute, ceea ce ar fi extraordinar pentru toata lumea. Sunt convins ca o gramada de oameni care au de mers din Fabric in Iosefin ar folosi vaporetto in locul tramvaielor", a precizat Ciurariu.

Din punct de vedere tehnic, vaporetto-urile, ambarcatiuni folosite la Venetia pe post de autobuz pe apa, ar putea intra pe canal, pentru ca au un pescaj mic. "Problema este cine sa il realizeze: regia de transport sau un operator privat. Pentru mine e egal cine il face, atat timp cat functioneaza. Spaima mea nu e ca nu se poate, ci ca nu vede nimeni aceasta posibilitate ca pe o afacere", a mai spus arhitectul-sef. Un vaporas ar costa cateva sute de mii de euro.

Modelul venetian este, pentru arhitectul orasului, potrivit si din punct de vedere al transportului. "Pentru mine, orasul ideal e Venetia, pentru ca la fiecare proprietate poti ajunge pe doua drumuri care nu au conflict: pe jos si pe apa. Asta inseamna ca ai o alternativa si o diversitate, dar si posibilitatea de a nu intra in conflict.

Modelul acesta a fost construit acum peste o mie si ceva de ani si functioneaza la fel de bine", a mai explicat Ciurariu.

Guvernul olandez a finantat un studiu de fezabilitate privind reluarea navigatiei pe Canalul Bega, o alta alternativa economica pentru transportul de marfuri, in special al produselor de mare volum si mica perisabilitate, iar autoritatile judetene discuta despre subiect de ani de zile, fara finalitate insa.

Istoric:

Canalul Bega a devenit navigabil in 1732, iar in 1869 s-au realizat primele curse de pasageri pentru transportul in comun, primele de acest fel de pe teritoriul Romaniei. La inceputul secolului XX, peste 550 de ambarcatiuni comerciale inregistrate tranzitau canalul.

Portul Timisoara avea legatura, de pe Bega, pe Tisa, pe Dunare pana la Regensburg, iar apoi prin transbordare pe Rin, pana la Marea Nordului. In anii ’30, pe canal puteau circula vapoare de pana la 70 de metri lungime. Tot atunci, pe Bega se transportau in jur de 250.000 de tone de marfuri pe an.

In anii ’40, transportul de calatori si marfuri pe Bega facea concurenta acerba transportului feroviar, cele doua cai avand trasee paralele. Oamenii au preferat vaporasele, circa jumatate de milion de timiseni calatoreau anual pe Bega. Importanta economica a canalului a scazut din cauza inchiderii granitei cu Iugoslavia, legaturile cu Dunarea si cu marile porturi europene fiind sistate.